Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Et par amp/cab spørsmål!


Anbefalte innlegg

Litt av utfordringen er at det er få produsenter av gitarelementer som publiserer impedanskurver. Har funnet noen hos Eminence, men trenger egentlig noen andre produsenter også. Jeg vet ihvertfall at det ikke finnes noen standard som alle følger for å komme fra den faktiske impedanskurven til nominell impedans. Men jeg må innrømme at jeg ikke vet nok om hvilke metoder for å fastsette nominell impedans som er i bruk for gitarelementer i særdeleshet. Jeg vet at forskjellene i metode for å bestemme nominell impedans har store avvik når det gjelder høyttalerelementer generelt.

Som nevnt så er ikke dette noen utfordring, så lenge resonansfrekvensen er oppgitt og du har kunnskap om fulltone-gitarelementer.

Hvis du likevel må ha disse så er noen kurver her.

Celestion G10 Greenback http://professional.celestion.com/guitar/products/classic/detail.asp?ID=33

g10_greenback.gif

Jensen C10R http://jensentone.com/c10r.php

c10r_speakerg.jpg

Hos Eminence så er kurvene i pdf-specs på alle elementer jeg har sett, for eksempel http://www.eminence.com/pdf/Swamp_Thang.pdf . Det er pussig at du bare fant noen.

For å være helt ærlig synes jeg det kommer lite nytt her nå, så kanskje du bare skal dementere utspillene dine og innrømme at de strenge advarslene om store risiki for ødelagt gitarutstyr egentlig bare er et lite problem med redusert linearitet hvis man bygger hifi eller PA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har funnet for omtrent alle Eminence, og siden samme produsent som regel bruker samme metode for å fastslå nominell impedans, så er sannsynligheten for at to elementer med samme nominelle impedans fungerer godt sammen ganske stor.

Derfor har jeg forsøkt å finne like gode kurver fra andre produsenter.

Så lenge produsentene benytter samme metode for å sette nominell impedans, så er det sannsynligvis også greit å koble dem sammen.

Ellers synes jeg denne debatten begynner å bli storm i vannglass. Jeg fastholder rådene mine slik jeg ville gitt dem til en nybegynner eller dersom man ikke vet hvordan impedansforløpet er. Jeg kan godt utfylle dette med at dersom de to elementene har fått fastsatt sin nominelle impedans på samme måte, og nominell impedans er den samme, så fungerer de sannsynligvis godt sammen. Da vet man mer om impedansforløpet enn først angitt i denne tråden. Dette gjelder uansett om det dreier seg om elementer for gitar, hifi eller PA. Men det er vel også gjentakelse av meg selv, så jeg takker for meg i denne tråden.

Ah... Har tenkt en del mer på ulike cases og HAR faktisk et dementi. Forsterkeren er sannsynligvis trygg også ved seriekobling, det er belastningen av enkeltelementene som blir uforutsigbar.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.