Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Et par amp/cab spørsmål!


Anbefalte innlegg

Under forutsetning av "Tanken var å bruke det kun til hjemmestudio med nær mikking av elementene." så vil effekt-tåligheten til høyttalerne aldri representere noe problem. Heller ikke ved "normalt" bruk med mindre du insisterer på å forsøke å "spille bass med gitaren" eller spille brakhøyt.

Lydforskjellen mellom 100 og 200 watt i lydnivå er så liten at du vil ikke tro det - og igjen 100 til 50watt osv, osv - Holder du igjen litt på volumet går dette bra. Et element som er ratet til 25w tåler fort 2-3 ganger så mye i korte tidsrom.

Vel, det er nå min mening i alle fall. Høy utgangs-effekt er egentlig aldri et problem, så lenge man ikke insisterer på å skru alt på fullt for å oppnå full sluttrinnsvreng, booste masse bass for sånn "metal" lyd og andre sære ting. Forøvrig begynner det egentlig gjerne å låte ganske dårlig når høyttalerne begynner å nå sitt maksimum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har ikke prøvd selv, men har hørt tykter om at mange sliter med ubalansert volum når de blander Greenbacks med kraftigere elementer ala V30.

Mens den comboen som Gunnar her foreslår, blir brukt i en del dyrere kabinetter fra kjente produsenter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt utmerket fint. Man kan si at det ikke er noe forskjell på 15 og 16 ohm. Hvis du måler motstanden i en høyttaler, vil du nok se at det ikke alltid stemmer med tallene på papiret engang ;)

Supert, takk for hjelpen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulike elementer bør ikke seriekobles, kun parallellkobles, bare så det er sagt.

Forsterkeren må da takle den lavere impedansen.

Nominell impedans må IKKE forveksles med høyttalerspolens resistans (motstand) ved likestrøm. Impedans er frekvensavhengig resistans, og varierer med frekvensene i signalet. Nominell impedans er en vektet verdi som sier noe om hvilken belastning elementet utgjør for forsterkeren. Skal man studere dette nærmere, så må man se på impedanskurven, og da vil man også se hvordan motstanden varierer mye med frekvensen.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulike elementer bør ikke seriekobles, kun parallellkobles, bare så det er sagt.

Forsterkeren må da takle den lavere impedansen.

Nå tror jeg du snakker om hifi-transistoramper og tilhørende høyttalere. Denne tråden handler om fulltone-gitarelementer og rørforsterkere.

Det er naturligvis helt greit å seriekoble ulike elementer, så lenge de har samme impedans. Hvis man seriekobler elementer med ulik impedans bør det vurderes mer nøye.

Ampen har en impedansevelger som bør være i nærheten av lasten. Hvis man går lavere er dette helt OK, siden rørene finner passende arbeidspunkter for å matche den nye lasten. Hvis man mismatcher høyere kan det bli trøbbel, og ting (utgangsrør, utgangstrafo) kan gå i stykker.

Nominell impedans må IKKE forveksles med høyttalerspolens resistans (motstand) ved likestrøm. Impedans er frekvensavhengig resistans, og varierer med frekvensene i signalet. Nominell impedans er en vektet verdi som sier noe om hvilken belastning elementet utgjør for forsterkeren. Skal man studere dette nærmere, så må man se på impedanskurven, og da vil man også se hvordan motstanden varierer mye med frekvensen.

Yess, right on! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To ULIKE elementer har alltid ULIK impedanskurve. Som regel svært ulik dersom de ikke har samme resonansfrekvens. Derfor skal du ikke seriekoble ULIKE elementer. Like elementer kan gjerne seriekobles. Dette gjelder for alle høyttalerelementer, uansett bruksområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@sarge: Det bombastiske innlegget ditt mangler en eller flere setninger som begynner med "Fordi at ...". Sånn fremstillingen din står nå tyder alt på at du snakker om hifi, mens dette altså er et gitarforum.

Gitarister gjør mye rart for å tilføre ulinjær oppførsel, klirr, og det som verre er til sine signaler. Å seriekoble ulike elementer er mindre skadelig enn å bruke en vrengpedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter meg i korthet fordi jeg er på mobil.

Når ble setninger som inneholder ordet "bør" bombastiske?

Når du seriekobler et element med 15 ohms nom imp med et annet med 16 ohms nom imp, hva blir da nom impedans for totalen? Hvordan vil hvert element belastes ved de frekvensene der elementene har svært ulik impedans? Hvordan blir effekttållighet og spl i forhold til dette?

Kan man svare på de spørsmålene og har kontroll på konsekvensene av svarene: For all del, sett i gang.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To ULIKE elementer har alltid ULIK impedanskurve. Som regel svært ulik dersom de ikke har samme resonansfrekvens. Derfor skal du ikke seriekoble ULIKE elementer. Like elementer kan gjerne seriekobles. Dette gjelder for alle høyttalerelementer, uansett bruksområde.

Jeg vet ikke hvem du prøver å lære opp her, om det er meg eller andre. Men jeg er fult klar over det, dette er ting vi regner på skolen hver eneste dag..

Poenget mitt var at om han er nødt til å koble høyttalerene i parallell pga to "høye" impedanser, mao nærmest 8ohm tilsammen istedenfor 29. Og siden han har to stk V30 på 16ohm i kabinettet, så regner jeg med at de er parallellkoblet fra før.

Mao; Koble opp det nye elementet akkurat slik det gamle var kobla opp så er saken grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumtråder leses av mange flere enn dem som skriver i dem. Jeg presiserer for å unngå at noen misforstår og ødelegger utstyret sitt. Og når jeg i tråden leser at noen har målt på elementet og funnet en annen "motstand" enn det som er spesifisert som nominell impedans (som altså ikke kan måles direkte), så følte jeg behov for å opplyse litt. Er det så galt, da? ;)

Poenget mitt er altså at impedans er frekvensavhengig motstand, og nominell impedans er et ca-tall som utgangspunkt for å kunne koble et slikt element trygt til en forsterker. Dette er også nyttig når man parallell- eller seriekobler LIKE elementer, men med en gang man benytter ULIKE elementer, så blir impedansberegningene langt mer kompliserte. Antakelsen om at totalimpedansen halveres vef parallellkobling er tryggere enn antakelsen om at den dobles når man seriekobler ULIKE elementer.

Jeg er enig i at dersom elementene er parallellkoblet fra før, så er det greit å koble inn et annet på samme sted med omtrent samme nominelle impedans. :)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.