Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Et par amp/cab spørsmål!


Anbefalte innlegg

Hei!

Kan jeg bruke en 100 w rørtopp på et 2x12 kabinett med celestion vintage 30 og celestion greenback elementer?

Kabinettet blir vel da på 85 w.

Vil forsterker og kabinett ta skade av dette oppsettet?

Tanken var å bruke det kun til hjemmestudio med nær mikking av elementene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Antall watt et kabinett tåler blir regnet ut ved at man tar elementet med lavest watt, og så ganger det med antall elementer i kassa. I dette tilfellet blir det 50w, men det skal gå greit uansett, med mindre du kjører den på full spiker. Sikkert noen andre her som kan si noe mer om det.

Endret av razorback94
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet at kabinett mitt er 120 watt nå, men visst jeg bytter ut det ene V30 elementet med et greenback element så blir det mindre watt i kabinettet enn i forsterkeren.

Så det jeg lurte på var om amp/kabinett kan ta skade av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet at kabinett mitt er 120 watt nå, men visst jeg bytter ut det ene V30 elementet med et greenback element så blir det mindre watt i kabinettet enn i forsterkeren.

Så det jeg lurte på var om amp/kabinett kan ta skade av det.

Antakeligvis vil ørene ta såpass mye skade av det at du kommer til å bry deg mere om det enn et par sprengte elementer... :mellow:

Ok, satt litt på spissen men du skal spille rimelig høyt for å sprenge høyttaleren.

Endret av hkurt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antakeligvis vil ørene ta såpass mye skade av det at du kommer til å bry deg mere om det enn et par sprengte elementer... :mellow:

Ok, satt litt på spissen men du skal spille rimelig høyt for å sprenge høyttaleren.

Kabinettet kommer til å stå oppmikket i et lydisolert rom, mens jeg, amp og gitar kommer til å være i kontrollrommet ved siden av, så jeg kan guffe bra på før jeg får ondt i ørene.

Men jeg skjønner hva du mener, jeg kommer nok ikke til å ha mastervolumet på mer enn 3 uansett.

Takk for gode svar folkens:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen god ide å kjøre en 100w amp på en 2x12 når den ene høytaleren er en 25w Greenback.

Finnes det et bra alternativ til greenback som jeg kan bruke i lag med vintage 30 elementet?

Jeg spiller en del classic rock, men også metal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen god ide å kjøre en 100w amp på en 2x12 når den ene høytaleren er en 25w Greenback.

Man skal vel spille rimelig høyt for å komme opp mot grensen for hva denne, sammen med en annen høyttaler tåler. Eller er jeg litt på bærtur her?

Vil jo ikke bruke dette kabbet til å teste hvor høyt forsterkeren klarer å spille.

Men burde vel tåle et nokså ubehagelig høyt lydnivå?

Endret av hkurt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kabinettet vil tåle 2x25w med en Greenback.

F.eks vil en 100w Marshall yte rundt 180w ved 10% forvrengning.

100w er målt ved 3% forvrengning.

Ved litt for høyt volum eller hissig bruk av vrengpedaler

er jeg redd Greenbacken fort ryker.

Skal du bruke kassa med en Greenback i med en 100w bør du ha en attenuator mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.