Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Yamaha RBX375 - håplaus bass


ToreFagerheim

Anbefalte innlegg

Altså- bass- strenger er dyre. Hvis man liker lyden av ferske strenger, vil det koste en liten formue å skifte la oss si en gang i uka. Derfor er "sprit- trikset" veldig aktuelt for de som liker "nylyden". Man finner på nettet instruksjoner om hvordan man kan henge strengene i et avløpsrør med sprit in, og slik sett fornye de. Strengene er så solide at de tåler av- og påmontering mange ganger uten problemer.

Mekanisk holder bass- strenger veldig mye lenger enn gitarstrenger, så det å rense de hvis man liker lyden av nye strenger er fornuftig.

Det meste jeg har betalt for et sett strenger, er 1100 kroner, så slik sett er det kanskje ikke så dumt å ta vare på dem?

På den annen side, det finnes bassister som synes at bass- strenger bør innspilles i en lang periode før de begynner å låte bra. Gjerne et par år med aktiv spilling. Fasit finnes ikke, dette er avhengig av lydideal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og de holder i hvertfall i ett halvår. Steike for en investering.

Halvår? Prøv to uker med mye spilling, eller rundt en måned i perioder jeg ikke spiller fullt så mye. Mitt favorittriks er å slenge strengene i en sokk, og kaste de i vaskemaskinen på full kokvask. De blir som nye, og varer nokså lenge. Mine favorittstrenger koster 550-600kr /settet i norske butikker. Hvis man er kresen, og foretrekker lyden av ferske strenger (jeg synes det er lettere å fjerne frekvenser jeg ikke vil ha i lydbildet fremfor å fremkalle frekvenser som ikke er der i utgangspunktet, hvertfall), er det dyrt å være bassist.

Som CF nevnte, det finnes de som liker strengene så døde som mulig. Som de sier på engelsk: Your mileage may vary.

Forresten, CF; Potmeterne sendes på mandag.

Endret av Orph
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Mitt favorittriks er å slenge strengene i en sokk, og kaste de i vaskemaskinen på full kokvask. De blir som nye, og varer nokså lenge.

Bra tips ! ! Den metoden har jeg ikke testet før. Da skal jeg ikke kaste alle de enslige sokkene jeg liggende, men bruke de til noe fornuftig :)

Nå er jeg gitarist men merker at at strengene til bassisten taper seg over tid og ser gjerne at han bytter en gang i halvåret, gjerne oftere.

Kanskje bassisten deres digger den "godt brukte strengelyden"... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.