Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Yamaha RBX375 - håplaus bass


ToreFagerheim

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg nettopp ein brukt RBX375 for å ta opp litt bass her og der. Eg er ingen bassist, men det er jo kjekt å ha. Det fyrste som slo meg då eg spelte unplugged på bassen var kor lite akustisk lyd den hadde. Eg må regelrett leggja øyret mitt inntil halsen for å høyra lyden frå dei mørkaste strengene. Kan dette vera daude strenger? Dei ser ikkje spesielt gamle eller rustne ut. Eller er det berre ein drittbass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med setup menes intonering, justering av stol (strengehøyde) og trussrod + skifte av strenger. Som Thunder sa, kan du ikke se på strenger at de er gamle. Du hører det :) Hvis hals og strengehøyde er bra på den og du setter på nye strenger av samme dimensjon, trenger du nok bare å sjekke intonering. Du kommer helt sikkert til å høre forskjell. De mørke strengene på en bass kan også ha litt lavere volum akkustisk enn på en gitar, da det er såpass dype frekvenser. Jeg pleier å legge haka inntil kroppen på bassen, da hører du strengene bedre, og det er lettere å avgjøre evnt forskjeller på de forskjellige strengene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koker man strengene, hjelper det en bitteliten stund, men de blir veldig fort døde igjen. Spritrensingen varer mye lenger. Ren rødsprit eller konsentrert vindusspylevæske funker fint, og de holder seg "nye" vesentlig lenger.

Merk at du ikke må finne på å koke strenger i sprit pga eksplosjonsfaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke lenge siden jeg byttet strenger, og jeg synes heller ikke det er mye akustisk lyd. Men er likevel langt fra skuffet over sustainen. Jeg tror ikke du kan bedømme strengene eller bassgitarens ytelse før du faktisk kobler den opp til en dedikert bassforsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.