Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Strømforsyning til 4 pedaler


hypotc

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har skaffet meg et par pedaler, og har tenkt å lage et lite pedalbrett.

Lurer litt på hva som er den beste og billigste måten å fordele strøm på. Jeg har ikke så alt for mye penger å bruke på detre, så jeg hadde satt pris på tips o.l.

Pedalene jeg har:

Korg DT-10 tuner

Tonerider Analog Delay

MXR Dynacomp

Boss NS-2

Setter pris på alle svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En strømforsyning med fler utganger er nok den letteste og beste løsningen. Den billigste er daisychainkabel mellom pedalene fra et vanlig adapter, men folk flest er ikke så fornøyd med dette. Godlyd.no selger gode strømforsyninger fra Cioks, T-Rex og Voodoo Labs. Jeg ville kanskje gått for T-Rex Fueltank Jr. 5 isolerte utganger som gir 9VDC, så har du en ekstra dersom du får en pedal til på brettet ditt. 800kr.

Alle pedalene dine går på 9VDC for øvrig i følge produsentenes hjemmesider, også Korg-tuneren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En strømforsyning med fler utganger er nok den letteste og beste løsningen. Den billigste er daisychainkabel mellom pedalene fra et vanlig adapter, men folk flest er ikke så fornøyd med dette.

Jeg er i og for seg enig i at det ikke er ideelt, men jeg vil si problemene er sterkt overdrevet. Det funker i de fleste tilfeller helt fint i min erfaring, men noen pedaler tukler det til. Personlig tror jeg at vanlige strømforsyninger fra klasern med daisychain har fått mytologisk dårlig rykte fordi folk bruker de gamle boss-pedalene, og ikke vet hvorfor det ikke funker eller hvordan det fikses.

--Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde den fra Thomann jeg også, og makan til støyende møl! Konsekvent en jævlig høy brummelyd som ikke gikk bort. Anbefaler heller å investere i en T-Rex FuelTank Chameleon, som har uttak for både AC og DC, samt 9V og 12V.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker et vanlig boss adapter med daisy chain og syns det funker helt flott. Sikkert ikke hundre prosent støyfritt, men ikke noe plagsomt hvertfall og det må jo være en av de billigste løsningene.

Edit: Kjøper du den godlyke greia får du jo alt med på kjøpet for en billig penge og den har nok output til en hel haug med pedaler til fremtiden..

Endret av Fluehode
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde den fra Thomann jeg også, og makan til støyende møl! Konsekvent en jævlig høy brummelyd som ikke gikk bort. Anbefaler heller å investere i en T-Rex FuelTank Chameleon, som har uttak for både AC og DC, samt 9V og 12V.

Hmm... Merkelig . Jeg har ikke opplevd dette så langt, og jeg har hatt denne en god stund nå. Helt stille B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd de billige strømforsyningene fra Clas Ohlson, og de som selges nå for tiden har støyproblemer. Den billige strømforsyningen som jeg kjøpte hos Clas for fem år siden er imidlertid helt fin, så kanskje kvaliteten er blitt dårligere med årene - hva vet jeg?

Visual Sound 1spot koster rundt 300 tror jeg, og den er bra - fungerer helt fint med daisy chain.

Hvis du har en fuzz-pedal vil du ofte få problemer med mindre du bruker strømforsyning med isolerte utganger (og ofte da også...), men en fuzz trekker uansett så lite strøm at den fint kan kjøres på batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en standard "veggvorte" fra Boss til max 200kr med forgreiner til nesten alle pedalene. Til de 2-3 pedalene som faktisk trekker litt strøm (delay/mod) bruker jeg et tilsvarende adapter fra Behringer om jeg ikke husker feil, og forgreiningskabel.

0 problemer i praksis..

Det hender selvsagt at enkelte pedaler støyer hvis de må dele adapter/forsyning med andre pedaler, men de færreste har mer enn en enkelt slik pedal og dette kan dermed løses med en egen adapter til denne pedalen. Eller å lage et enkelt filter hvis man er hendig med loddebolten.

Misforstå meg rett - har man pengene, eller ønsker seg et enklest mulig oppsett, er fueltank og lignende produkter en bra løsning, men hvis det skal ha noen hensikt å handle slikt må det være ting av en viss kvalitet og dermed koster det fort noen kroner.

Konklusjonen er altså at en forgreiningskabel/daisy-chain i kombinasjon med en enkel veggvorte/eliminator fungerer helt utmerket for de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i og for seg enig i at det ikke er ideelt, men jeg vil si problemene er sterkt overdrevet. Det funker i de fleste tilfeller helt fint i min erfaring, men noen pedaler tukler det til. Personlig tror jeg at vanlige strømforsyninger fra klasern med daisychain har fått mytologisk dårlig rykte fordi folk bruker de gamle boss-pedalene, og ikke vet hvorfor det ikke funker eller hvordan det fikses.

Som du kanskje så så skrev jeg at "folk flest er ikke så fornøyd med dette". Jeg bruker selv et clas-adapter og daisychain, og det funker fint for meg, men stort sett blir jeg skutt bare jeg tenker på å foreslå det, så derfor har jeg slutta.

Skal dog sies at jeg kun bruker det til tuner og effektpedal for kassegitar, som går rett i PA, og ikke vet hvordan det gjør seg i praksis med fuzzpedaler og støyende forsterkere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar så langt! Tror nok det blir en løsning med daisychain ja. I verste fall kan jeg jo bruke to adaptere!

Edit: Bestilte meg en Visual Sound 1spot-adapter + daisychain. Har også en strømforsyning cra Clas Ohlson fra før, om en av pedalene slår seg vrang og bestemmer seg for å bråke. :)

Endret av razh0r
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.