Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva burde jeg gjøre?


Crybaby

Anbefalte innlegg

Den ene skruen til reimen på gitaren min har lenge vært sånn noenlunde løs. Men etter flere måneder med slitasje har den nå gitt etter og falt ut.

Det verste med dette er at gjengesporene inni treverket på gitaren er slitt vekk, dermed kan jeg ikke bare simpelt hen skru den inn igjen.

Så da lurer jeg på hva jeg skal gjøre.

Jeg har lenge tenkt på om jeg bare skal prøve å lime skruen og hullet sammen igjen, men jeg har relativt lite peiling på lim, tre eller metallet som brukes for skruen.

Bilder i vedlegg, kvaliteten er akkurat på topp, men det får duge.

Setter pris på alle svar.

post-9283-0-34698100-1311268502_thumb.jp

post-9283-0-12781400-1311268548_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det enkleste er å benytte vanlig trelim og f.eks en tandpirker eller to (fliser av relativt hard treverk) Ha litt lim i hullet, smør lim på "flisene" og kil de inn i hullet. Klipp av restene med en neglesaks/avbiter e.l. når det er tørket. Nå har du treverk skruene kan feste i igjen.

Et annet alternativ er å bruke tyntflytende lynlim til å forsterke materialet/treverket, men har du allerede slitt bort mye materiale slik at skruen ikke fester lenger fungerer ikke dette så godt.

En tredje mulighet er å fylle hullet med epoksy-lim, la det tørke og så borre opp et nytt hull. Dette gir en mer solid forankring for en tre-skrue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke denne fasinasjonen på fyrstikker. Det er vel noe av det dårligste treverket som er laget til andre formål enn til å tenne opp med, og så skal man liksom bruke det, bare fordi det har en hendig fasong? Fyrstikkene er stort sett riktignok laget av ask, men de er blant annet satt inn med parafin og voks. Det betyr blant annet at de limer dårlig, og dessuten brukes man veldig løst trevirke for å lage de. Nettopp fordi de skal brenne lett.

Det er jo fint, men som "filler" i hull i treverk fungerer de elendig. Skal man først reparere, så er det bedre å bruke nesten hva som helst av tre, og selvsagt trelim i tillegg for å få et bra resultat.

Bjørk er fint, det er som regel litt løsere enn treet gitaren er laget av, så da slipper man problemet med at boret heller vil lage hull ved siden av reparasjonen, og har lange, seige fibre som lager fine "gjenger".

En fyrstikkreparasjon blir aldri noe annet enn en "nødrep", og det er jo greit nok hvis man liker at festeskruen for reima løsner med jevne mellomrom.

Trikset Greener nevner, med å skru i skruen, slippe i litt lynlim for å forsterke "gjengene" er gull. Det gjør at reparasjonen holder mye lenger. Tar man seg tid til det, slipper man trolig å gjøre dette flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tannpirkere og trelim har vært løsningen her også et par ganger, og det har holdt i mange år nå.

Men som Castor sier, du skal ikke gå langt for å finne en cm med noe ordentlig treverk. Et tips er å ikke ta av reima, men å ha den der permanent. Men man får vel også kjøpt diverse mekanismer som gjør livet lettere for dem som absolutt må ta av og på reima hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tannstikker eller flis fra et solid treverk sammen med trelim er nok beste veien å gå, for det treverket som er i den kroppen kan jo ikke være hardt nok til å holde på skruene for deg. Større skruer vil muligens kun føre til at du får et større hull å forholde deg til om det her gjentar seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.