Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lette låter å trene bass til


sarge

Anbefalte innlegg

The Knacks - My Sharona

Midnigth Oil - Beds Are Burning

Fun Lovin Criminals - Scooby Snacks

Joe Walsh - A Life Of Illusion

Madness - Our House

Nazareth - Hair of the dog

Edit: Glemte denne og den er gøy Breeders - Cannonball

Endret av Æljen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forsøkt meg litt på Madness - Our House og Knacks - My Sharona.

Ikke BARE enkle. :blink: Spesielt My Sharona er jo superenkel i strukturen, men dersken døtte, den er en utfordring å få tight. Den er ganske rask og man må dempe og slå an strenger temmelig kjapt der.

Dette er absolutt utfordrende...

Edit: Er det noen som har tips til effektivt høyrehåndsarbeid på My Sharona? Det er (på mitt ferdighetsnivå) veldig raske oktavbaserte skift mellom 4. (3. bånd) og 2. streng (5. bånd), og vanskelig å dempe og slå an samtidig i disse skiftene.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slipper opp strengen med venstre hånd for å dempe på den bassgangen der (My Sharona). Høyrehånda går som følger (P-pekefinger, L-langefinger):

G------------------------------------------------------------------------------------------

D----------L-P---------L-------L---------L--------------L-P-------L-----------------

A-----------------------------------------------------------------------------L--P-L-P-

E----L-P---------P-------P-------L-P-------P-L-P----------P----------------------

Vet ikke om dette ble leselig, men...

Grei ting å øve på er iallefall å begynne med langefinger når du gjør 2 eller fler slag på en streng. Sikkert mange som lurer på dette, men hvis en tar en ekstra titt på hånda så er ikke fingrene like lange :D Prøv å gjøre anslagene på bordet, og bytt mellom rekkefølgen så skal du se. Men en må venne seg til å bytte på dette og...må kunne spille begge veier, akkurat som med plekter.

Skal du opp til en lysere streng, bytter du finger.

Eks: G-G-G-G-D-D-D-D

Spill 4 slag på G (3 bånd på E strengen): L-P-L-P, og så 4 slag på D (5 bånd på A strengen): L-P-L-P

Skal du ned til strengen mørkere lar du samme fingeren ta begge tonene.

Eks: D-D-G-G

Spill 2 slag på D (5 bånd på A strengen): L-P, og så 2 slag på G (3 bånd på E strengen): P-L

En snur da fingerspillet, men det er kjappere å la samme finger skli ned på strengen mørkere enn å bytte. Ved sakte spill er ikke dette så farlig, da kan du forsåvidt bare bruke pekefingeren til alt, men ved litt mer vriene figurer i høyere tempo skal du se at det kan lønne seg å øve på dette.

Ved oktavspilling og andre figurer som har sprang over flere strenger må en nesten finne litt ut av det selv.

Men så det er sagt, dette lærte jeg en gang for lenge siden...jeg spiller ikke konsekvent slik i dag. Nå går ting litt mer av seg selv og jeg tenker ikke så mye på det. My Sharona eksempelet tok jeg meg selv i å skifte fingersetting både på høyre og venstre hånd flere ganger, hehe

Edit: Det er flere teknikker for å dempe:

- Slippe opp strengen med venstre hånd.

- Dempe med de andre fingrene på venstre hånd.

- Hvis en spiller med peke og langefinger på høyre hånd: Etter anslag med pekefinger, legg langefinger "klar" på strengen til neste langefingeranslag. Etter langefingeranslag, legg pekefinger på strengen "klar" til neste pekefingeranslag. Dette demper strengen mellom hver tone, og en får en fin "pumpebass". Tenk at du spiller 8-dels noter på hvert slag i en 4-dels takt, hver tone er altså bare halvparten så lang med opphold i mellom. Dette må øves inn sakte og rolig, men når du får denne teknikken til å sitte kan du spille ganske kjapt med noe som både gir en mer "pumpe-effekt" og vil også høres litt renere og mer presist ut.

- Noe av samme prinsippet som eksempelet over, men ved plekterspill. Bruk plekteret og tuppen av pekefingeren til å dempe strengen mellom hvert slag. Gir samme effekt.

- Dempe med håndbaken, på samme måte som gitarister gjør.

- Siste dempeteknikken er å bruke andre ledige fingre på høyre hånd.

Dette er iallefall det jeg kommer på i farta, jeg tenker ikke så mye på dette når jeg spiller. Bruker forskjellige teknikker på forskjellige steder ut i fra hvordan det skal låte eller hva jeg får til :)

Endret av basstom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.