Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

siimen sin tråd med spørsmål om hjemmestudio


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg tenkte å lage denne tråden for å få litt hjelp angående hjemmestudio da jeg har lyst til å begynne å spille inn og lage noen sanger selv. Fra tidligere har jeg tilnærmet ingen erfaring på feltet i det hele tatt men har lekt litt i GuitarRig og med Sonar6..

Jeg har for en liten stund siden gått til innkjøp og av iMac hjemme og skal bruke denne til formålet. Etter mye lesing på forumet har jeg delvis oppfattet at problemer med andre programmer på maskinen kan være et problem, og jeg kan vel legge til at maskinen også blir brukt til det meste annet som internetting, nedlastning av musikk og film og annen generell bruk som tekstbehandling etc. Kan også legge til at jeg er forholdsvis ny på Mac, men har god kunnskap om Windowsbaserte pcer..

Det jeg har i dag er følgende:

Maskin: iMac 27" med full spec. OSX Snow Lepard

Lydkort: Echo Audiofire 4 med firewire 1394a

Hodetelefoner: Sony MDR-V700DJ

For å starte med det grunnleggende om det utstyret jeg allerede har. Hvordan vil en oppdatering av OSX til Lion påvirke det som er av DAW ute på markedet? Vil alle fungere, eller bør jeg vente til det finnes DAW som fungerer i Lion?

Når det gjelder lydkortet er det noe jeg kjøpte inn for å leke meg i Guitarrig og Sonar med Windows XP for noen år siden. Lydkortet skal vel være mer enn bra nok, men er det kompatibelt med det meste av DAW? På iMacen har jeg en Firewire 800(1394b) port som skal brukes og jeg må kjøpe inn en kabel for å få dette til å bli kobla sammen. Det jeg lurer litt på er om det kanskje lønner seg å selge lydkortet, og kjøpe ett lydkort med Firewire 800 istedet for Firewire 400? Finnes det i det hele tatt noen lydkort med Firewire 800 på markedet enda? Slik jeg ser det har jeg i utgangspunktet ikke noen behov for hastigheten enda..

Hodetelefonene anser jeg som mer enn bra nok til mitt bruk, eller har folk noen tips angående andre hodetelefoner jeg burde sjekke ut?

Jeg ønsker etterhvert å gå til innkjøp av noen nærfeltsstudiomonitorer, men velger å vente med spørsmålene angående dette til jeg får svar på de andre spørsmålene.

Håper kanskje tråden også kan være til hjelp og til interesse for andre som lurer på og driver med de samme tingene! Dere med masse kunnskap og erfaring, hjelp meg!! :)

Endret av siimen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å starte med det grunnleggende om det utstyret jeg allerede har. Hvordan vil en oppdatering av OSX til Lion påvirke det som er av DAW ute på markedet? Vil alle fungere, eller bør jeg vente til det finnes DAW som fungerer i Lion?

Jeg har 0 peil på Mac, men her må du jo bare sjekke om den aktuelle programvaren fungerer i nyeste OS versjon. Dette er noe programvare-produsenten garantert oppgir på websidene sine.

Når det gjelder lydkortet er det noe jeg kjøpte inn for å leke meg i Guitarrig og Sonar med Windows XP for noen år siden. Lydkortet skal vel være mer enn bra nok, men er det kompatibelt med det meste av DAW?

Lydkortet ditt støtter ASIO standarden og er dermed kompatibelt med alle DAW systemer jeg vet om.

På iMacen har jeg en Firewire 800(1394b) port som skal brukes og jeg må kjøpe inn en kabel for å få dette til å bli kobla sammen. Det jeg lurer litt på er om det kanskje lønner seg å selge lydkortet, og kjøpe ett lydkort med Firewire 800 istedet for Firewire 400? Finnes det i det hele tatt noen lydkort med Firewire 800 på markedet enda? Slik jeg ser det har jeg i utgangspunktet ikke noen behov for hastigheten enda..

Her har du vel konkludert selv? Jeg tviler på at datahastigheten mellom kort og maskin vil bli et problem, da kortet er laget for å fungere med FW400 hastighet. Firewire800 er bakoverkompatibelt med FW400 med unntak av kabelen. Å selge data-produkter er garantert en elendig deal, da man ikke får mange kronene for slikt på bruktmarkedet. Begynn å bruke utstyret du har og oppgrader hvis du synes tingene ikke fungerer tilfredsstillende i praksis. Det er i så fall neppe datahastigheten som vil være problemet forøvrig.

Hodetelefonene anser jeg som mer enn bra nok til mitt bruk, eller har folk noen tips angående andre hodetelefoner jeg burde sjekke ut?

Igjen - hvis du føler du trenger noe bedre er det masse å velge i hvis du har penger, men kanskje du heller skulle satse på å finne et par gode monitorer? Hodetelefoner er fint til mye, men kan ikke erstatte et godt høyttaler-sett for lydarbeide.

Hva med å begynne å "praktisere" litt fremfor å planlegge så mye :) Det er ingen ting som kan erstatte egne erfaringer når det kommer til slikt som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg tenkte å lage denne tråden for å få litt hjelp angående hjemmestudio da jeg har lyst til å begynne å spille inn og lage noen sanger selv. Fra tidligere har jeg tilnærmet ingen erfaring på feltet i det hele tatt men har lekt litt i GuitarRig og med Sonar6..

Jeg har for en liten stund siden gått til innkjøp og av iMac hjemme og skal bruke denne til formålet. Etter mye lesing på forumet har jeg delvis oppfattet at problemer med andre programmer på maskinen kan være et problem, og jeg kan vel legge til at maskinen også blir brukt til det meste annet som internetting, nedlastning av musikk og film og annen generell bruk som tekstbehandling etc. Kan også legge til at jeg er forholdsvis ny på Mac, men har god kunnskap om Windowsbaserte pcer..

Det jeg har i dag er følgende:

Maskin: iMac 27" med full spec. OSX Snow Lepard

Lydkort: Echo Audiofire 4 med firewire 1394a

Hodetelefoner: Sony MDR-V700DJ

For å starte med det grunnleggende om det utstyret jeg allerede har. Hvordan vil en oppdatering av OSX til Lion påvirke det som er av DAW ute på markedet? Vil alle fungere, eller bør jeg vente til det finnes DAW som fungerer i Lion?

Når det gjelder lydkortet er det noe jeg kjøpte inn for å leke meg i Guitarrig og Sonar med Windows XP for noen år siden. Lydkortet skal vel være mer enn bra nok, men er det kompatibelt med det meste av DAW? På iMacen har jeg en Firewire 800(1394b) port som skal brukes og jeg må kjøpe inn en kabel for å få dette til å bli kobla sammen. Det jeg lurer litt på er om det kanskje lønner seg å selge lydkortet, og kjøpe ett lydkort med Firewire 800 istedet for Firewire 400? Finnes det i det hele tatt noen lydkort med Firewire 800 på markedet enda? Slik jeg ser det har jeg i utgangspunktet ikke noen behov for hastigheten enda..

Hodetelefonene anser jeg som mer enn bra nok til mitt bruk, eller har folk noen tips angående andre hodetelefoner jeg burde sjekke ut?

Jeg ønsker etterhvert å gå til innkjøp av noen nærfeltsstudiomonitorer, men velger å vente med spørsmålene angående dette til jeg får svar på de andre spørsmålene.

Håper kanskje tråden også kan være til hjelp og til interesse for andre som lurer på og driver med de samme tingene! Dere med masse kunnskap og erfaring, hjelp meg!! :)

Jeg har en Mac og hadde tidligere M-Audio Firewire 410 lydkort. Jeg oppgraderte til Snow Leopard når det kom uten å tenke meg om. Det tok vel kanskje et halvt år før M-Audio lagde drivere som fungerte i SL. Aner ikke hvordan Echo er, men det kan være verdt å sjekke ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei!

Jeg tenkte å lage denne tråden for å få litt hjelp angående hjemmestudio da jeg har lyst til å begynne å spille inn og lage noen sanger selv. Fra tidligere har jeg tilnærmet ingen erfaring på feltet i det hele tatt men har lekt litt i GuitarRig og med Sonar6..

Jeg har for en liten stund siden gått til innkjøp og av iMac hjemme og skal bruke denne til formålet. Etter mye lesing på forumet har jeg delvis oppfattet at problemer med andre programmer på maskinen kan være et problem, og jeg kan vel legge til at maskinen også blir brukt til det meste annet som internetting, nedlastning av musikk og film og annen generell bruk som tekstbehandling etc. Kan også legge til at jeg er forholdsvis ny på Mac, men har god kunnskap om Windowsbaserte pcer..

Det jeg har i dag er følgende:

Maskin: iMac 27" med full spec. OSX Snow Lepard

Lydkort: Echo Audiofire 4 med firewire 1394a

Hodetelefoner: Sony MDR-V700DJ

For å starte med det grunnleggende om det utstyret jeg allerede har. Hvordan vil en oppdatering av OSX til Lion påvirke det som er av DAW ute på markedet? Vil alle fungere, eller bør jeg vente til det finnes DAW som fungerer i Lion?

Når det gjelder lydkortet er det noe jeg kjøpte inn for å leke meg i Guitarrig og Sonar med Windows XP for noen år siden. Lydkortet skal vel være mer enn bra nok, men er det kompatibelt med det meste av DAW? På iMacen har jeg en Firewire 800(1394b) port som skal brukes og jeg må kjøpe inn en kabel for å få dette til å bli kobla sammen. Det jeg lurer litt på er om det kanskje lønner seg å selge lydkortet, og kjøpe ett lydkort med Firewire 800 istedet for Firewire 400? Finnes det i det hele tatt noen lydkort med Firewire 800 på markedet enda? Slik jeg ser det har jeg i utgangspunktet ikke noen behov for hastigheten enda..

Hodetelefonene anser jeg som mer enn bra nok til mitt bruk, eller har folk noen tips angående andre hodetelefoner jeg burde sjekke ut?

Jeg ønsker etterhvert å gå til innkjøp av noen nærfeltsstudiomonitorer, men velger å vente med spørsmålene angående dette til jeg får svar på de andre spørsmålene.

Håper kanskje tråden også kan være til hjelp og til interesse for andre som lurer på og driver med de samme tingene! Dere med masse kunnskap og erfaring, hjelp meg!! :)

Heisann

Jeg bruker selv mac til musikkrpoduksjon. Brukte windows før og kan ikke tenke meg å gå tilbake.

PROGRAMVARE

På mac bruker man ikke VST men Audio units. Sonar er ikke kompatibel med mac.

Alt utifra hva du ønsker å gjøre, eller nærmere sagt hvor avansert du vil ha det?

Garageband er jo et ypperlig leketøy som følger med macen. Veldig lett og komme inni og kan det meste.

Skal du ha mer avansert har du logic express og logic, hvorav begge er enkle å bruke, men her anbefales det tutorial videoer for å få det beste ut av dem.

Du kan bruke guitar rig også, da det støtter audio units. Alle plugins som har AU kan brukes i daw.

LYDKORT

Absolutt bra nok, jeg ville ikke byttet det. Firewire fungerer kanonbra på mac. Veldig lav latency (forsinkelse)

MAC bruker ikke asio, men core audio, man trenger som regel ikke installere drivere på firewire kort, bare plugge inn og starte maskin på ny og velge dem som lydkilde i den daw man velger.

Jeg ville ha ventet med å oppgradrere til LION før produsentene annonserer at de støtter dette fullt ut.

HODETELEFON

Har ikke testa sony du nevner. Det beste er jo å teste dem ut med halvhøyt volum med effekter på. Hvis de lager skurrelyder fks av bass eller høye frekvenser bør du bytte dem ut, hvis ikke behold dem til du vil ha noe bedre.

Hodetelefoner som jeg kan anbefale av eget bruk er Sennheiser HD650 og AKG 241

ANDRE PROGRAMMER

Når jeg begynte med mac så hadde jeg også den misoppfatningen om at det ikke fantes programmer til MAC. Det var totalt feil. Alt som finnes til windows finnes på mac, og ofte synes jeg i bedre versjoner.

Det spørs jo helt hvilke programmer du sikter til, bare til å spørre dersom du har noen spesifikke som du savner. ;), så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.