Web Analytics
Jump to content

rørforsterker-shipping

Fremmed

Recommended Posts

Pakk den godt inn så den ikke får støtskader, også kan du jo pakke inn rørene for seg, så de ikke ryker på turen.

Det er jo alltid en viss risiko når man sender rørforsterkere, men det har alltid gått bra når jeg har gjort det.

Sett på "skumplasthjørner" på alle hjørnene. Da vil forsterkeren "sveve" på skumplasten inni eska, og de har en god fjærende effekt hvis pakken blir røft behandlet av posten (eska bør være rimelig tilpasset forsterkeren.) Før du setter på disse hjørnene er det lurt å pakke forsterkeren inn i bobleplast. Luftrommet mellom forsterkeren og veggen i eska fyller du med isopor, bobleplast, krølla avispapir e.l. Slike skumplasthjørner har de nok på ei instumentsjappe hvis du er heldig. Glem heller ikke å bruke nok tape når eska skal lukkes. Gå berserk :lol:

Nå er det jo faktisk ikke jeg som skal sende den, men få den sendt til meg. Jeg lurte på om det var trygt, men jeg skjønner jeg heller bør få satt i gang et lite helvete for å få den henta i gokk...

--Gunnar

De fleste forsterkere overlever turen fra asia eller USA og hit, fra grossist til forhandler, fra forhandler til forbruker (nett-butikker osv) Det er rimelig å anta at en innenlandstur med posten skal gå helt greit etter min erfaring..

Det der med 2 meter fall osv gjelder ikke store/tunge pakker, men typisk brevpost hvor ting faller oppå hverandre, kommer i klem osv, osv. Dessuten tåler en forsvarlig pakket forsterker fint en støyt eller to. Man må bare forstå hvordan ting må pakkes - hjørnene er det essensielle, samt å huske på at egenvekten er det som gjerne avgjør hvor stor sjansen er for skader ved fall.

Jeg har sendt og mottatt utallige ting med posten og i all hovedsak aldri opplevd noen slags uhell med noe som har vært greit pakket. I dag mottok jeg en rør-topp fra Tyskland pakket i original-esken med en ekstra eske rundt. Ikke en skramme.

Den primære grunnen til å ta ut rørene er at man skal slippe at de eventuelt løsner fra soklene under transport, ikke at de ødelegges når de står i soklene slik noen ser ut til å tro.

Forøvrig får du erstatning for ødelagte pakker - inntil 10.000 for vanlige oppkravspakker om jeg ikke husker feil.

To meter fall er vel for paranoide. Men lurt å ta ut rørene og pakke dem i ekstra polstring, ja. Min Blackstar HT-1R ble akkurat levert inn til service på grunn av ræva lyd. Høyst sannsynlig et dårlig rør, og ser ikke bort fra at håndtering og transport kan ha gjort et rør svakere.

Edited by sarge

To meter fall er vel for paranoide. Men lurt å ta ut rørene og pakke dem i ekstra polstring, ja. Min Blackstar HT-1R ble akkurat levert inn til service på grunn av ræva lyd. Høyst sannsynlig et dårlig rør, og ser ikke bort fra at håndtering og transport kan ha gjort et rør svakere.

Du skal ikke se bort fra kontaktfeil i en sokkel. Det er visstnok den vanligste feilen på alle rør-amper uansett alder og type. husk at før transistoren kom sto det rør i alt mellom himmel og jord uten at de gikk heden til tross for at alt ble forflyttet med alt fra hestesleder til lastebåter. Jeg tror rørenes soliditet (unntatt når de er i drift) er litt undervurdert.

Tenk på hvor mye juling en eldre Fender/Marshall/Vox som har vært "på veien" gjennom flere ti-år har fått f.eks og hvor ofte er pre-amp røra egentlig bytta på et slikt eksemplar?

30 kilo er jo ingenting hvis du tenker over det. Det er omtrent det du utsetter en forsterker/kab for hvis du setter deg litt forsiktig på det.

Jeg vedder forøvrig for at de 30 kiloene ikke er regnet som støt, men trykk fordelt over hele flaten. Som hvis man stabler ting oppå hverandre. En solid tom pappeske tåler vel det uten å bukke sammen.

Men, det er jo lurt å forsikre seg. Uforutsette ting kan skje.

Jupp, jeg fikk tilsendt en ENGL røramp med rørene i ampen og alt fra Tyskland, og den kom hel. Men det var som sagt minst 10cm med isolasjon mellom ampen og pappen.

Har også fått tilsendt en del ting ala 2x12 kabinett, et par andre røramper og mye annet via posten med god hell. Bestilt gitar fra Canada osvosv.. JVMen kom også med rør i da jeg fikk den i posten.

Så det er bare å pakke riktig og smart så skal det gå bra :)