Web Analytics
Jump to content

NBAD (EBS Classic Session 60)


sarge
 Share

Recommended Posts

Noen ganger er det EN ting som gjør at man velger noe. For EBS Classic Session 60 var det rett og slett lyden. Den har ikke mange fancy features, men den har dybden og samtidig definisjonen som jeg synes er helt essensielt med en bassforsterker. Prøvde en Roland, riktignok uten å aktivere spesialeffekter, og den hadde ikke den samme følelsen av å gjengi bassgitaren, selv om det var mer enn nok bass. Den hadde mindre definisjon etter min mening (selv om man sikkert kan oppnå mye med EQ her også).

Jeg er ihvertfall fornøyd som bare det. ENDELIG kan jeg spille bass så det låter som bass (det gjør det IKKE gjennom gitarforsterker, og selv hodetelefoner via VOX amplug er puslete.) Bass skal jo både høres og føles, og denne oppfyller (såvidt) kravet til sistnevnte også. :)

Kraftmessig tipper jeg den duger greit til hjemmeøving, jamming i små lokaler og kanskje til og med for en og annen clubgig. Ikke for et metallband på full pupp, selvsagt, men tror den duger til blues og kanskje til og med litt klassisk rock i mindre lokaler. Uansett kan man vel alltid plugge bassen i PA for større ting.

EBSSession60_350.jpg

Lenke til EBS Classic Session 60 hos produsent

Edited by sarge
Link to comment
Share on other sites

hehe, på tide eller..? :lol:

Gralla med ny amp.. Ny amp er alltid en stor glede, så nyt den :)

Hehe... Ja, absolutt på tide. Nå var jeg lei av å bestille Roland Cube 30 Bass-amper som aldri kom. Mange anbefalte jo Cube 30, men jeg måtte i bruktmarkedet for å få den under 2000, og nå var jeg lei av å jakte. Det hører med til historien at jeg leverte gitarampen til service også, og da måtte jeg ha NOE som gir lyd fra seg. ;) (det var ihvertfall grunnen, selv om de to ikke erstatter hverandre).

PS. Forresten HAR jeg forsøkt å kjøre Gitar->Line 6 Pocket Pod->EBS Classic Session 60, og det fungerer faktisk sånn passelig, selv om det blir døll lyd sammenlignet med en dedikert gitarforsterker. Kan ihvertfall brukes til øving mens jeg har gitarampen på service. Tror det lar seg gjøre siden denne har en tweeter også, i tillegg til basselementet.

Edited by sarge
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hmmpfh....

Nå har jeg altså hatt denne en ukes tid. Det var noen på et annet forum som bemerket at den også kunne fungere for å forsterke opp clean gitar (spesifikt akustisk, men jeg tolket det litt videre). Testet det, og det ble ganske klart at dette ikke er en gitaramp. Litt innelukket gitarlyd, selv om dype toner selvfølgelig er fyldige. Jeg skrudde opp diskanten litt og testet igjen. Litt bedre. Så testet jeg på høyere volum og akkorder. Fy og fy! Her skurrer det på de lyse tonene. Jeg har nå testet med bassen også, og også her skurrer det tydelig i diskanten på litt harde anslag på 1. streng (G) på de lyseste båndene (typisk lysere enn 12. bånd).

Presser jeg rett og slett 60-watteren for hardt, eller er dette en mulig feil med mitt eksemplar?

Link to comment
Share on other sites

Er det skurr både i tweeteren og basselementet? Hvis det er kun i det ene elementet så er det vel gåent. Hvis det er i begge elementene, ligger feilen et annet sted. Hvor høyt snakker vi om når du sier "presser den"? Volumknappen på halv styrke? Eller på 11?

Hvis du spiller på halv styrke og det skurrer, så er det noe feil. Da ville jeg tatt den med tilbake og kjørt reklamasjon på den. Om det skurrer litt hvis du spiller på full styrke, så kan du kanskje ikke regne med noe annet med en amp til 2k..

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Høres helt sykt ut. Men takk for infoen. Ser jeg har litt lesning å gjøre nå.    Ha en fin kveld videre. 😊
    • Det er vel en ting midt imellom;Hva selgeren forventer(kan jo være litt fantasi) og hva en kjøper er villig til å betale.
    • Nesten 13000 dollar for en mint condition Wandre BB. Er dette réelle priser eller fullstendig fantasi tall? 
    • Jøss. Tusen takk for infoen, det settes stor pris på. Neste må da være å få gjort noe med den gyselige lakken, ettersom den ikke er orginal så står jeg da med to muligheter. Prøve å fjerne den for å få frem orginal finishen eller finne ut hvilke farger de kom med da den var ny å re-lakkere den, men det sitter langt inne. Hadde vært best å prøve å få frem orginalen.   Med litt google translate så tror jeg at jeg bommet på årstall. Er nå rimelig sikker på at den er fra Juli 1959.    Ble også medlem av Wandre gruppa på facebook.    Tusen takk for hjelpen din mister. Var hwlt lost på hva dette var for en snodig sak. 
    • Fabrikken kom igang i 1958,så det er nok 58. Har ikke så mye mer,men kan si at det ser ut som disse gitarene er verd endel: https://www.guitar-list.com/compareprices/23856/us/electric%2Bguitars De har også en facebookside: https://www.facebook.com/groups/47506813863/?mibextid=HsNCOg Her er en side med bilder og info: https://www.fetishguitars.com/wandre/ Og en google oversettelse fra fransk wikipedia: "Wandré er en italiensk produsent av gitarer, spesielt elektriske, som var aktiv i årene 1957 til 1969. Markedsposisjonen var på den tiden ganske marginal, men den ekstreme originaliteten til kreasjonene har gjort det siden slutten av det 20. århundre. et ekte kultmerke. Den ekstravagante Antonio Pioli Antonio Vandre Pioli, med kallenavnet "Wandré" (født 6. juni 1926 i Cavriago, død 15. august 2004 i Montecchio Emilia) var sønn av en variert snekker innen lutheri, som etterlot seg en rekke kontrabasser, mandoliner og fioliner av utmerket faktura. . Meget ung, Antonio Pioli utmerker seg ved sin eventyrlyst, går våren 1944 inn i motstandsbevegelsen og tar maquis, knapt 18 år gammel. I etterkrigstiden ble han anleggsformann, jobbet en tid i Calabria, men returnerte til hjemlandet tidlig i 1957 for å ta opp farens spesialitet som luthier. En venn, hvis familie eide en fabrikk, ga ham et verksted for å utvikle denne aktiviteten der Wandré veldig raskt viste en overfylt fantasi i jakten på former og tekniske løsninger. Drevet av den økende suksessen til produksjonene hans, fikk han bygget en fabrikk i Cavriago som aldri hadde blitt sett, på en helt sirkulær plan, bygget på sine egne planer for å optimalisere naturlig belysning og for å forkorte overføringer fra ett verksted til et annet . Fra 1970-tallet mistet Antonio Pioli interessen for musikkinstrumenter og overførte sin sprudlende kreativitet til andre felt som design av skinnklær, tilpasning av motorsykler, maling, scenekunst, etc. Rundfabrikken Cavriago kom i drift i februar 1958. Dette var tiden da rock 'n' roll fortsatt var i sin spede begynnelse i Europa. Wandré-merket er det første i Italia som masseproduserer elektriske gitarer. Mesteparten av denne produksjonen ble først markedsført av det milanesiske firmaet Meazzi, under "Framez"-logoen. Deretter vil Wandré opprettholde et voksende partnerskap med Davoli-selskapet, kjent som en forsterkerprodusent, og som produserer mikrofonene som er montert på Wandré-gitarer. Firmaet var på sitt høydepunkt i årene 1960 til 1962. Wandré-gitarer ble distribuert i utviklede land, inkludert USA (spesielt under private merker som Avalon, Avanti, Noble, Orpheum). Men Cavriago-anlegget er ikke lenger tilstrekkelig til å møte etterspørselen, noe som vil tillate andre europeiske produsenter som har investert i overdreven industrialisering (Eko, Framus, Hagström) å ta markedsandeler. Wandré lot seg gradvis stå bak i løpet av 1960-tallet. Antonio Pioli var mye mer en kunstner enn en markedsføringsmann. Utformingen av instrumentene hans, med en dristighet som noen ganger anses som sjokkerende, avsetter flere potensielle kunder enn den tiltrekker seg. Dens tekniske nyvinninger (som aluminiumshalsen som går fra hodestokken til broen) er så i utakt med resten av markedet at de virker mistenkelige. Det er nettopp disse faktorene som vil føre til revalueringen av Wandré-gitarer fra 1980-tallet og fremover. ivrig ettertraktede og høyt rangerte samleobjekter (selv den enkleste Wandré får høye priser), så mye at det er rapporter om økende utseende av flere eller mindre dårlig imiterte forfalskninger. Foruten gitarer produserte Wandré elektriske basser, kontrabasser (først akustiske, deretter elektriske, uten lydboks) og lap steel-gitarer. Verdsatt for sitt uvanlige utseende, er Wandré-gitarer også verdsatt for sin karakteristiske lyd, litt jazzete med en metallisk undertone. Den amerikanske gitaristen og sangeren Budy Miller bruker veldig ofte en Wandré Soloist type 1964. Andre artister som Joe Perry, Sean Lennon, Eduardo Leal de la Gala, Yarol Pouaud, Matthieu Chedid spiller på Tri-lam 1960 og BB-modeller. Til hyllest til Antonio Pioli, for 10-årsdagen for hans død, ga den tyske produsenten Duesenberg ut i 2014 en ny modell av gitar kalt Wandrella, som ikke er en kopi av noen Wandré, men er inspirert av estetikken til Mark."
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.