Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spillejobb snart med senebetennelse...


Defo

Anbefalte innlegg

Hei!

De siste ukene har jeg desverre utviklet senebetennelse i håndleddet og underarmen, noe som passer særs dårlig da bandet har en stor spillejobb den 6 August... :(

Derfor er jeg desverre nødt til å øve til tross for senebetennelsen, og lurer derfor på;

Har noen tips på hvordan jeg kan varme opp uten å slite mer på håndleddet og gjøre situasjonen værre? :unsure:

Endret av Defo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg har noen legeutdannelse har jeg vel registrert at det ikke er mulig å bruke håndleddet mens du har senebetennelse uten at du forværrer ting. Bassisten i bandet mitt hadde senebetennelse i en drøy måned i mai/juni, og han gikk med støttebandasje hele den tiden.

Så om du øver og spiller vil det bli værre. Om du får varmet godt opp så er det mulig du kan begrense hvor mye værre det blir, men jeg ville seriøst vurdert hvor viktig det egentlig er. Såvidt jeg har hørt er det mulig å få varige skader som følge av dette, men det kan hende jeg tar feil der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er heller ikke lege, men har slitt med senebetennelser selv, har en i familien som har utviklet kronisk senebetennelse, og et par gitarelever som har slitt med det. Ta det på alvor, slutt med all aktivitet, bruk støttebandasje, sjekk med legen hva annet du kan gjøre. Hvis du spiller bass kan du ta en liten øvingsrunde 5 min før konserten. Spiller du gitar ville jeg satt av 2-3 dager. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Jeg har ikke spilt på en uke nå, og gjort masse research på nettet ang. hvordan best behandle dette og har ut i fra det begynt med håndleddstøtte om nettene samt holde armen under iskaldt vann i 10 sec så mange ganger som mulig daglig (såkalt ice dipping). Tenker jeg skal fortsette sånn en uke til før jeg er nødt til å begynne med noe lett øving. Den er såpass viktig denne spillejobben at jeg får bare akseptere at det vil forverre ting litt... Får heller ta en lang behandling i ettertid.

Problemet er nå at jeg må vite hvordan jeg skal forberede meg og varme før konserten og øvinger på en best og mest mulig varsom måte... Jeg mistenker at vanlig oppvarmingsrutiner ikke har tatt senebetennelse med i betrakting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du får gode svar på oppvarming, der er ikke jeg noe flink. Ta kontakt med legen din og få sterke betennelsesdempende medikamenter og salver. Det er viktigere enn iskaldt vann (men gjør for all del det også hvis legen sier det er kult). Akupunktur kan også fungere (har sett noen studier på det), men jeg har aldri opplevd bedring med sånt. Ta konakt med en fysioterapaut ang oppvarming. De jar ofte høy kompetanse på det. Avhenger jo av hvilke fester, sener etc det sitter i, så generelle tips funker nok ok, men skal du ha en mirakelkur ville jeg gått til noen med utdanning. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært nærme når det kommer til senebetennelse selv, og med ro og støttebandasje så ordnet det seg betraktelig mye.

Ice-dipping har jeg ikke vært borti, men om det virker, så har jeg ingenting å si på det.

Å sove med støttebandasje m\ skinne er noe jeg fant veldig effektivt, gjerne bruke når du ikke bruker hånden.

Type denne;

Koster en snau hundrelapp på apotek med mindre jeg tar feil.

188414_200_200.jpg

Og med oppvarming så vet jeg ikke,sånn egentlig. Men jeg vil tro at det ikke er noen fordel om du er en shredder. :P

Har spilt konserter da jeg var vond, men da var jeg mer komp i blues.

Hadde armen opp til albuen i varmt vann etter oppvarming, før konserten,så jeg fikk myknet opp litt. (det høres og ser litt spesielt ut, men jeg fant det effektivt) :P

Endret av Håvard E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at det er en betennelse vil jo all aktivitet forverre situasjonen? Også oppvarming? Snakker ikke ut ifra erfaring her, men... Ville snakket med lege for å få noe betennelsesdempende, og ta det så med ro som du overhodet har mulighet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt med dette fra tid til annen, og kortisonsprøyter kan hjelpe. Gå til en lege, de kan faktisk litt om dette, selv om etter det jeg kan skjønne så har du fått med deg det viktigste. Jeg er ikke lege, har som sagt bare vært relativt kraftig plaget selv i perioder.

Vanlig Ibux hjelper en del, Voltaren (resept) hjelper mer men er noe dritt å ta, kortison hjelper litt, men er etter det jeg skjønner veldig individuelt.

En gang i tiden fikk jeg strømbehandling, men det vet jeg ikke om brukes mer. Det var fryktelig ubehagelig.

Sum- ta deg en legetur for å bli kvitt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor er jeg desverre nødt til å øve til tross for senebetennelsen,

Ikke glem at du kan øve mentalt uten å bruke hendene. Det fungerer for min del, jeg kan sitte og lytte til musikk og se for meg hvordan ting blir spilt. Nesten som en alpinist gjør før de kjører ned løypa (uten bevegelsene). Avhengig av om det er noe du må øve på pga tempo, mengde låter eller ting du i utgangspunktet hadde vanskelig for å spille. Skader neppe å bevisstgjøre hva du skal spille. :)

Har aldri hatt senebetennelse, men får håpe du får kontroll på den før konserten! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem at du kan øve mentalt uten å bruke hendene. Det fungerer for min del, jeg kan sitte og lytte til musikk og se for meg hvordan ting blir spilt. Nesten som en alpinist gjør før de kjører ned løypa (uten bevegelsene). Avhengig av om det er noe du må øve på pga tempo, mengde låter eller ting du i utgangspunktet hadde vanskelig for å spille. Skader neppe å bevisstgjøre hva du skal spille. :)

Dette fungerer forbausende bra for meg også. Så lenge jeg vet hvordan jeg skal spille det, så kan jeg sitte i bilen og høre på musikken samtidig som jeg "øver" på den. Man får på en måte terpa inn bevegelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svettebånd for håndleddene! Dette er helt genialt og hjalp meg veldig når jeg hadde senebetennelse. De varmer opp håndleddene, noe som øker blodsirkulasjon og myker opp senene. Bruker fremdeles svettebånd når jeg spiller flere dager på rad, øver mye eller trener. Kjøp sånne lange som går halvveis opp på armen din

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://gymgrossisten.no/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi?Avd=6&funk=gor_sokning&Sokfalt=&term=Wrist%20Wraps&Agrp=&&Avancerad=&PrisFran=&PrisTill=&Varum=&Artnr=&Bilder=J&sortera=&gclid=CMvMkcjnj6oCFULwzAodX0i9wQ

Brukte disse mye før når jeg slet med håndleddene, hjalp veldig under spilling og støtta veldig opp på trening så kunne fint fullføre en økt uten smerter :)

Fungerer eksellent(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://gymgrossisten.no/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi?Avd=6&funk=gor_sokning&Sokfalt=&term=Wrist%20Wraps&Agrp=&&Avancerad=&PrisFran=&PrisTill=&Varum=&Artnr=&Bilder=J&sortera=&gclid=CMvMkcjnj6oCFULwzAodX0i9wQ

Brukte disse mye før når jeg slet med håndleddene, hjalp veldig under spilling og støtta veldig opp på trening så kunne fint fullføre en økt uten smerter :)

Fungerer eksellent(?)

Har også sett på de der. Skal nok investere i et par om håndleddssmertene kommer tilbake, eller om jeg begynner å løfte halvtunge vekter!

On topic: Bassisten vår hadde også senebetennelse for litt sida, og da tapa han underarmene på en eller annen spesiell måte som skulle avlaste ditt og datt. Verdt et google søk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.