Web Analytics
Jump to content

Pickups som feeder mye? Enkelt triks som kan kurrere problemet..

Troll

Recommended Posts

Det har seg slik at ene pickupen i min Ibanez S7320 begynte å feede ukontrollert selv ved lave vrengnivå etter at jeg prøvde å justere høyden på den sist jeg skiftet strenger. Pickupen det er snakk om er en EMG707 i bridge.

Problemet gikk meg enormt på nervene, da jeg har EMG i en annen gitar og den feeder så og si aldri og er stille som døden.

Etter mye googling, fant jeg en et enkelt forslag fra EMG sine hjemmesider.. Og det var å erstatte justeringsfjørene til pickupen med noe svamp eller lignendes stoffer.

Idag prøvde jeg dette; Tok vekk fjørene satte litt svamp under pickupen og dette kurrerte problemet mitt.

Utrolig at noe sånt kan gi et problem.. Hadde aldri kommet på det selv. Før jeg fjernet strengene, feilsøkte jeg problemet ved å sette gain på fult og oppnå denne feedingen på maks, og samtidig prøve å justere pickuphøyden. Dette resulterte i at feedbacken endret frekvens. Stramme fjør = høy frekvens, slappe fjør = lavere frekvenser. Og slik visste jeg at problemet lå i disse fjørene som kom med pickupen.

Tenkte jeg skulle dele dette med resten, dersom det kanskje er andre her som sliter med uønsket feedback på enkelte gitarer :)

Har også en defekt pickup i hals som lager litt raspelyder, tror den plukker opp noen uønskede signaler. Prøvde enkelt å skjerme pickupen med litt aluminiumsfolie. Det resulterte faktisk i at disse raspelydene ble noe lavere og enklere å leve med ;)

Anbefales virkelig for dere som sliter med humm og ulyder i gitarene.. Folie er noe de fleste har på kjøkkenet fra før, billig og enkelt :)

Edited by Troll

Et annet fint triks er å putte noen stubber av plasttube eller sammenrullet papir inni fjørene som holder tremoloblokka (hvis den har slikt) for å dempe etterklang. Gitarer med stringthrough eller stoptail kan ha nytte av litt diskrét teip over strengene for å dempe eventuell etterklang der. Om disse tingene minsker feedback vet/tror jeg ikke, men man får iallfall renere og tørrere klang som kan ta seg bedre ut i studioopptak.

Jeg har en ibanez mtm2 med Seymour Duncan EMTY AHB-3 Blackouts, har et problem med feeding. Det hjelper litt å slå ned det kraftigste på volumet liksom men ikke helt.

En annen ting er at jeg har en Boss noise Suppressor og, gitar bråker for mye for at den holder det igjen. Hvis jeg skrur volumet helt av, og holder og strengene og SÅ tar lyden helt opp igjen feeder det ikke. Men når jeg spiller, og slutter(holder over strengene) så feeder det alltid..

Har du noe bilder av disse fjørene? jeg har ikke floyd rose, eller, jeg har locka..

bilde:

http://bildr.no/view/935785

Hei! De fjørene det er snakk om er ikke en del av floyden, men en del av pickupene.

Hvis du tar av pickupen sp ser du muligens at par fjør som blir brukt til å justere pickupen opp/ned.

det du kan gjøre, er å prøve å justere pickupen opp eller ned mens feedingen er på. Sjekk om feedingen endrer frekvensn når du justerer :)

Skal ta bilde av fjørene mine når jeg kommer hjem, muligens ikveld! :)