Web Analytics
Jump to content

Mer kabelprat, skjerming denne gang


Fremmed
 Share

Recommended Posts

Hvor god skjerming er det egentlig på dagens instrumentkabler? Jeg har lyst til å legge 6m kabler fra pedalbrettet til forsterker, samt send/return FX-loop sammen med en 220V skjøt inni en strømpe eller en anenn slags kabelsamler.

Jeg det funker foreløpig fint med bare brett-amp og strøm hjemme hos meg selv, men er det bare flaks? Ber jeg om bråk (bokstavelig talt) hvis jeg gjør dette?

--Gunnar

Link to comment
Share on other sites

Som alt annet så kommer dette an på. ;)

Det som det kommer mest an på er kabeltypen du vil bruke, kvaliteten på bufferene i FX send og den siste pedalen på breddet ditt, og skjermingen i gitaren og støyterskelen i ampen din. Hvis gitaren, amp-strømforsyningen, jordingsføringen og signalveien i ampen genererer eller plukker opp 50Hz er du ute og kjøre uansett hva du putter på i midten.

Bedre skjerming fører til høyere kapasitans, så det gjelder å bruke riktig kabel på riktig sted, eller velge en middels som funker jevnt godt overalt.

Selv bruker jeg dobbelt-skjermet Klotz-kabel, og denne er godt nok skjermet til å trekkes tett til 230V-strømkabler. Billigere kabler har bare en skjerm, og de fungerer dårligere hvis kabelen ligger i en sving el.l.

Link to comment
Share on other sites

De mest seriøse produsentene oppgir kapasitans per meter i databladene sine.

Eksempel: Klotz AC106 har 95pF/m. http://shop.klotz-ais.com/quickorder/artikelpdf/AC106__e.pdf

Ellers er det bare å brekke frem et meter som måler kapasitans og sjekke. En kjip kinakabel kan lett gi 250pF/m, og med passive pickuper og 15 meter med kabel fra gitaren blir det instant plastbøttelyd. Heldigvis er dette diskanttapet lett å kurere. Bedre og/eller kortere kabel, buffere eller aktiv elektronikk, eller en episk fuzzboks som øser på med høyere harmonisk innhold gjør susen.

Link to comment
Share on other sites

Wow, visste ikke at det var snakk om så mye faktisk.. Men går vel an å nulle ut slikt ved å sette en kondis i serie vil jeg tro? Likevel, kjip ting.. Skal for nysgjerrighets skyld prøve å måte et par kabler som jeg har hjemme.. :P

Link to comment
Share on other sites

Som alt annet så kommer dette an på. ;)

Det som det kommer mest an på er kabeltypen du vil bruke, kvaliteten på bufferene i FX send og den siste pedalen på breddet ditt, og skjermingen i gitaren og støyterskelen i ampen din. Hvis gitaren, amp-strømforsyningen, jordingsføringen og signalveien i ampen genererer eller plukker opp 50Hz er du ute og kjøre uansett hva du putter på i midten.

Bedre skjerming fører til høyere kapasitans, så det gjelder å bruke riktig kabel på riktig sted, eller velge en middels som funker jevnt godt overalt.

Selv bruker jeg dobbelt-skjermet Klotz-kabel, og denne er godt nok skjermet til å trekkes tett til 230V-strømkabler. Billigere kabler har bare en skjerm, og de fungerer dårligere hvis kabelen ligger i en sving el.l.

Hmmm.. hmm.. Ok, dobbel skjerming er notert. Jeg har ikke kjøpt de lange kablene ennå, så det var et godt tips. Angående bufferne, så kan jeg vel bare hekte på et enkelt opamp-buffer hvis de ikke er bra nok?

For ordens skyld, så tenker jeg layouten sånn:


kabelbunt
|--|
gitar -> 3m -> buffer / pedalbrett / buffer -> 6m -> Forsterker in
pedalbrett / buffer <- 6m <- Forsterker send
pedalbrett / buffer -> 6m -> Forsterker return
6m <> 230V
|__|

Jeg passer alltid på å ha buffret ut og inn først og sist i rekka. Jeg har vel bestemt meg for å skaffe en ISP Decimator G-String, så den vil vel være første inngangsbuffer i effektsløyfa, om jeg har forstått det rett. Første etter gitaren er en TC Electronics Helicon-dings, siste er i praksis alltid en tube screamer.

Er det noe mer jeg ikke har tenkt på her? Jeg spør jo ikke for å gnukke på penger til kabler osv altså -- jeg vil bare unngå å plutselig stå blandt folk et sted med skjegget fullt av postkasser og en rigg som høres ut som en dieselgenerator.

--Gunnar

Link to comment
Share on other sites

Kondiser elliminerer hverandre i serie, i motsetning til motstandere som har denne egenskapen i parallell.

En kondis i serie med en annen, f.eks 10pF og en i 500pF vil totalt utgjøre noe ala 10pF totalt.

Så man kan, i teorien, velge en kondis i serie for å oppnå en ønsket totalkapasitans..

Dette er i teorien da.. Hvor bra det er i praksis, det kan vel sikkert EBT svare mye bedre på :)

Edited by Troll
Link to comment
Share on other sites

Kondiser elliminerer hverandre i serie, i motsetning til motstandere som har denne egenskapen i parallell.

Ikke for å være vanskelig, men når man har elektronikkutdannelse bør man vite at motstandere er noe man har i idrett, og motstander er noe man har i elektronikken :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en unnskyldning, og den er at jeg ikke er ferdig utdanna ennå.. Langt fra :D

Haha, resistorer da!

Fremmed: Godt mulig.. Det med å sette en kondis i serie var mer som et spørsmål fra min side, akkurat fordi jeg ikke vet hvordan kabelgreiene fungerer ;)

Link to comment
Share on other sites

Så man kan, i teorien, velge en kondis i serie for å oppnå en ønsket totalkapasitans..

Kapasitansen i en kabel ligger jo mellom skjerm og leder, ikke mellom de to endepunktene, så det vil vel ikke være mulig å koble noe i serie med den?

Bingo!

En seriekondensator vil nødvendigvis avskjære lave frekvenser, ikke høye. En parallellkondensator kortslutter høye frekvenser til jord - basic teori.

To ledere som ligger mot hverandre med isolasjon mellom - tenk på hvordan en kondensator er laget - ganske logisk.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Dette er fine gitarer til nybegynnere - IbanezGAX30. Bytter man strengene en tykkelse ned (til 009), og får noen til å justere strengehøyde/hals, har du den mest lettspilte gitaren du kan få Ny ca 2500,- https://www.danmusikk.no/ibanez-gax30-tcr-el-gitar-transparent-cherry 1200,- Brukt: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=240200469 200,- kr En billig brukt forsterker med mye muligheter (den fremste på bildet:) https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=240912552 300,- kr https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=238715157 400,- https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=234954585 850,- Her er en litt dyrere forsterker, med enda flere lydmuligheter: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=234562738
    • Ble bitt av 'teste pickuper og andre ting på elgitar'-fluen her om dagen og endte opp med å 'impulshandle' et QRZ Power Tele sett fra gitarist.no Noen som bruker / har testet disse ?  https://www.gitarist.no/products/qrz-power-tele-set  
    • Hei hei! Har noen plekterbrett som ble til overs etter ferdigstillelse av en gitar. Kan overleveres per pote i nærheten av Trondheim, eller sendes per post.  Dette er ikke originale plekterbrett, og jeg aner ikke hvilke versjoner av Fender/Squire/annet de eventuelt kan passe på. Her er en lenke til selger: https://www.guitarpartsonline.com/SSS-Single-Single-Single_c115.htm Det plekterbrettet jeg endte opp med å bruke ble montert på en ny kropp. Se bildene for detaljer. Merk at det grønne plekterbrettet er tilpasset bryter med rund base. Det gjennomsiktige grønne selges ikke, men det er med for å vise passform til vanlige deler.     Pris: Kr 700,- inkl. frakt for alle fire.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.