Web Analytics
Jump to content

Fjerne fjæring


ØysteinH
 Share

Recommended Posts

Hei!

Satt på noen nye strenger i dag og tremoloen står rett til topps ettersom spenningen er for høy.(Hvis det blir riktig å si :P) Den naturlige løsningen er jo da selvfølgelig da å hive seg på den smertefulle oppgaven å skru på skruene under bakdekselet slik at tremoloen jevner seg. Problemet mitt er at jeg ikke kan skru dem nok innover slik at tremoloen står riktig. Har tenkt litt og lurer på om det vil ha noe for seg om jeg fjerner en fjæring? Vil det gjøre hele saken verre eller bedre? Foruten det har jeg ingen aning på hva jeg kan gjøre.

Håper på svar! :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har satt på tykkere strenger, må du enten sette på en fjær til eller stramme skruene for å få tremoloen i riktig posisjon. Motsatt hvis du har satt på tynnere strenger.

Lønner seg forøvrig å bytte en og en streng når du har Floyd-lignende tremolo.

Link to comment
Share on other sites

har satt på tykkere strenger ja. Skjønner nå at jeg har tenkt ganske feil rundt dette. Ettersom skruene ikke er mulig å skru lengre, får jeg vel sette på noen fjæringer

Du har tenkt på det at du nødvendigvis må slakke ned strengene før du kan håpe å få tremoloen i normal-posisjon? Med det strengepresset du har etter å ha stemt gitaren riktig med tremoloen vippet helt opp vil jo gitaren bli stemt en oktav høyere hvis du tvinger tremolo i normal-posisjon.

Altså, det jeg sier er at du må slakke strengene, stramme fjærene og så stemme opp igjen for å se om du får nok mot-press fra de fjærene du har. Hvis ikke, må du altså sette inn en ny fjær, eller bytte alle til stivere typer.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Hei!

Jeg har også et slags problem med fjærene i tremoloen på min Stratocaster Classic Player.

Etter å ha byttet fra .009 til .010 synes jeg fjærene ga for mye etter under bends. Dette medfører altså at stolen vipper for høyt opp når jeg bender en streng (kan ikke huske lignende med .009-strengene).

Dette medfører igjen at jeg må, etter min målestokk, bende strengen overdrevent mye for å gå opp en heltone. Et annet problem er at når jeg for eksempel skal gjøre en "double stop" (ala åpningslicket til Eric Claptons solo på Cocaine), vil den strengen som ikkje bendes, være sur (fordi stolen er hevet, fjærene strammere og de andre 5 strengene slakkere).

Så jeg kjøpte en ny fjær og satt den sammen men de tre som allerede stod der. Resultaten ble jo at jeg uansett måtte slakke de to skruene som spenner fjærene. Dette fordi jeg vil ha stolen noen millimeter hevet fra gitarkroppen.

SÅ, med andre ord er spenningen status quo.

Noen som har tips for å få det strammere, slik at ikke tremoloen gir så lett etter når det bendes?

Rent intuitivt ser jeg for meg at jeg må kjøpe 3-5 nye fjærer som er stivere enn standard fra Fender...?

Jeg er en fersking når det gjelder Fender, så kanskje dette bare er en filleting som man ikke trenger å bry seg med. Spennende med litt fysikk da.

Edited by pwdrfngr
Link to comment
Share on other sites

Sett de ytre fjærene i en vinkel. "Summen" av 3 kontra 4 fjærer blir ikke den samme slik du antar, ganske enkelt fordi en fjær har det man kan kalle en "åpningsmotstand" det er altså større forskjell på spennet i fjæren om den er nesten sammenpresset kontra halveis utstrukket f.eks.

4 fjærer skal være mer enn nok til å ikke detune de andre strengene når du bender.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sett de ytre fjærene i en vinkel. "Summen" av 3 kontra 4 fjærer blir ikke den samme slik du antar, ganske enkelt fordi en fjær har det man kan kalle en "åpningsmotstand" det er altså større forskjell på spennet i fjæren om den er nesten sammenpresset kontra halveis utstrukket f.eks.

4 fjærer skal være mer enn nok til å ikke detune de andre strengene når du bender.

Er ikke helt sikker på hva du mener, men det er helt sant at det kreves mer og mer arbeid å strekke fjæren jo lengre den blir strekt selv.

Poenget mitt er at da jeg satte i den fjerde fjæra, måtte jeg slakke skruene i kloa som strammer fjærene fordi stolen satt for hardt ned mot kroppen. Dermed vil ikke den fjerde fjæra gjøre så stor nytte likevel, siden de tre originale fjærene ble slakket ned og dermed krever mindre arbeid for å strekkes igjen. Det er derfor jeg antar at tremoloen ikke ble så veldig strammere likevel.

Men det må jo gå an å få strammet dette ytterligere. Hva er de to skruene oppe på stolen til? Høyde?

Er det bra å kjøre hele stolen godt nedpå kroppen?

Link to comment
Share on other sites

Du må regne med å slakke skruene til kloa som du sier etter å ha satt inn en ekstra fjør, dersom tremoloen går for langt tilbake.

Du må også vite at du må stemme gitaren samtidig mens du justerer spennet på fjørene for å finne riktig motspenn på fjærene i forhold til spennet på strengene.

Justerer du opp eller ned på de to skruene justerer du strengeavstanden til gripebrettet og dermed forandrer spillbarheten på gitaren.

Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt er at da jeg satte i den fjerde fjæra, måtte jeg slakke skruene i kloa som strammer fjærene fordi stolen satt for hardt ned mot kroppen. Dermed vil ikke den fjerde fjæra gjøre så stor nytte likevel, siden de tre originale fjærene ble slakket ned og dermed krever mindre arbeid for å strekkes igjen. Det er derfor jeg antar at tremoloen ikke ble så veldig strammere likevel.

Men det må jo gå an å få strammet dette ytterligere. Hva er de to skruene oppe på stolen til? Høyde?

Er det bra å kjøre hele stolen godt nedpå kroppen?

Vel, poenget er at når du monterer flere fjærer og stiller kloen slik at de nesten ikke er strukket når tremoloen balanserer kreves det lang mere kraft for å bevege tremoloen. Hvis du bare godtar den tanken, så får du det til å fungere skal du se :)

For å ytterligere forsterke hvor høyt "startmomentet" må være for å bevege tremolo kan du vinkle en eller flere av fjærene slik at du får forsterket effekten - i praksis blir tremoloen "stødigere" eller mere "rigid"

100_7719.jpg

Realiteten er jo at man kan balansere en tremolo med en enkelt fjær, men nettopp fordi tremoloen da blir overfølsom og lett som en fjær er ikke dette særlig praktisk. Men poenget er jo at jo flere fjærer, jo mer rigid blir tremoloen. Jo mindre utstrekt fjærene er når tremoloen er balansert ( i normal posisjon) jo mere kraft kreves det for å begynne å bevege tremoloen.

De to ankerne som balanserer tremoloen er ment å justere broen opp og ned med. De bør absolutt ha lik høyde, og justerer du de vil du jo endre strengehøyden. Men de har ingen påvirkning på tremoloens stivhet e.l.

Om tremolo skal hvile mot kroppen eller sveve litt er mest smak og behag. Har du en tremolo med to ankere/studs slik du har, er den konstruert for å balansere flatt mot kroppen, men du kan i prinsippet godt stille den lavere slik at du ikke får noe nevneverdig vandring oppover på tremoloarm.

Link to comment
Share on other sites

Takker for godt svar, Greener.

Har egentlig alltid trodd det motsatte av det du sier om fjærene fordi det er en fysisk formel som sier: W=1/2*k*x2 , der W er arbeid som kreves for å strekke fjæren, k er fjærstivhet (konstant), og x er lengde man strekker. Så jo lengre man strekker, jo mer kraft må man bruke for å strekke ytterligere. Men det kan jo hende dette ikke gjelder i dette systemet her :blush: .

Det er EN siste ting jeg da lurer på. Er fjærene nødt til å være posisjonert symmetrisk, eller kan jeg vinkle èn? Jeg har jo fire, og tror ikke jeg for satt dem symmetrisk dersom jeg skal vinkle en eller flere.

Edited by pwdrfngr
Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke dette fysikk jeg er så durkdreven på, men jeg vil tippe det har noe med at det krever en større mengde energi for å få en fjær til å begynne å åpne enn å strekke den ytterligere om den allerede er strukket et godt stykke. Altså at fjærstivheten ikke er konstant i praksis. Hva vet jeg.. Det jeg sier er basert på praktikk og erfaring, ikke teori er jeg redd :D

Og ja, du kan godt vinkle bare en av fjærene - bruker du bare to fjærer kan det i prinsippet medføre potensielle problemer, men med 3 eller 4 spiller det nok ingen rolle med en viss usymmetri. Faktisk er det forøvrig vanlig å innføre en viss usymmetri ved å vinkle kloen noe.

Link to comment
Share on other sites

Takker for godt svar, Greener.

Har egentlig alltid trodd det motsatte av det du sier om fjærene fordi det er en fysisk formel som sier: W=1/2*k*x2 , der W er arbeid som kreves for å strekke fjæren, k er fjærstivhet (konstant), og x er lengde man strekker. Så jo lengre man strekker, jo mer kraft må man bruke for å strekke ytterligere. Men det kan jo hende dette ikke gjelder i dette systemet her :blush: .

Må nok si meg meget uenig i dette. Bruker det utrykket daglig, men det er ikke kraften som kreves for å dra en fjær til x meter forlegning, det du skriver er formelen for potensiell energi i en utsrukket fjær. formelen for kraften som kreves for å forlenge en fjær til opprinnelig lengde pluss x er: F=k*x.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.