Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Pink Floyd


jegertrøtt

Anbefalte innlegg

Favorittskiva er enten Dark Side eller Wish you Were Here, men omtrent alt av Floyd er bra. En sang jeg liker veldig godt er Learning to Fly, selv om jeg ikke har det albumet, har den bare på Delicate Sound.

Og hvis jeg blir bedt om å nevne noe ulikt alt annet i det kjente universet må det jo bli Pompeii-filmen. Den er knallbra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på i "floydhore av rang"-klubben. Oppdaget "Dark Side of the Moon" i platesamlinga til Pappa som 12/13-åring, og var frelst. Er dessverre ikke gammel nok til å ha opplevd hele gjengen samlet og i live, men har sett David Gilmour og Roger Waters live.

Gilmour var den gitaristen som tente gitarspillet i meg, og er fremdeles et stort idol. Waters har vokst på meg med årene, og "Amused to Death" er en av mine absolutte favoritter.

De eldste gutta på forumet husker kanskje når jeg begynte å henge her, da var jeg en hissig liten n00b med PF-dilla. :)

Favorittplata er og blir Animals, men jeg kan med hånda på hjertet si at jeg liker alle platene. Favorittperioden min er (som hos mange andre) 1973-79, men jeg har en veldig forkjærlighet for The Divison Bell og The Final Cut også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere som gleder seg til september og full remastring av hele PF-katalogen da? :)

Egentlig ikke. Boksen "Oh by the way" fra 2007 med alle studioalbumene var jo remastra, så dette er bare å vri kluten enda hardere for å se om vi kan få tynt ut noen ekstra dråper.

Hvis det viser seg, tross alle moderne trender, at den nye remasteringa er mer dynamisk og ikke så hardt komprimert, så skal jeg vurdere den, ellers skal jeg klare meg fint uten. Den special deluxe DSotM-esken så litt fet ut da. :)

Jeg har vel kjøpt Dark Side of the moon snart 10 ganger i forskjellige formater nå. :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig ikke. Boksen "Oh by the way" fra 2007 med alle studioalbumene var jo remastra, så dette er bare å vri kluten enda hardere for å se om vi kan få tynt ut noen ekstra dråper.

Hvis det viser seg, tross alle moderne trender, at den nye remasteringa er mer dynamisk og ikke så hardt komprimert, så skal jeg vurdere den, ellers skal jeg klare meg fint uten. Den special deluxe DSotM-esken så litt fet ut da. :)

Jeg har vel kjøpt Dark Side of the moon snart 10 ganger i forskjellige formater nå. :ninja:

Haha, ja, du sier noe der! Hørte at det skulle legges ved låter og sangmateriale som tidligere ikke er utgitt, men for alt jeg vet kan det hende at dette allerede er å finne fra før :)

Film for kvelden: Live at Pompeii!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pink Floyd er årsaken til at mange svensker med navn Floyd har prestasjonsangst...

Mener jeg leste for mange år siden at David Gilmour jukset i studio ("jukset" fordi han spilte inn mange soloer og satte sammen de beste partiene, noe ett eller annet gitarblad mente var "juks" - slik jeg forstod det på den tiden), men de skal ha litt kredibilitet for å ha gjort det de har gjort. Uansett hva de har gjort. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tekstene til PF etter Waters er stort sett bare skvip. En del fine låter - Learning to Fly, Coming Back to Life, Divison Bell ... - men holder ikke samme særpreg som under Waters. Liker godt hans arbeide etter PF, bortsett fra KAOS, spesielt What God Wants er flotte saker.

The Wall og Final Cut er jo nesten en annen sjanger enn tidligere album, så det blir litt feil å sammenlikne. Men har vel uansett alltid hørt mest på Wish You Were Here.

Gilmour med den flotte stemmen og de vakre gitarsoloene er jo sjarmøren, så det er nærliggende å favorisere ham som hovedattraksjonen i PF. Men den stygge andungen Waters med den rare stemmen er jo hjernen som fort vekk blir et litt for sært geni for mange når han skal dirigere hele showet alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PF uten Waters er for meg grei musikk, men det er litt som mat uten krydder. Waters er en viktig ingrediens for det som særpreger PF. Mine albumfavoritter er nok Wish You Were Here og Dark Side of the Moon, men jeg vil også fremheve Meddle med den fantastiske Echoes.

Jeg er også en av dem som liker Piper at the Gates of Dawn, og tror PF kunne vært enda mer spennende og nyskapende om ikke Barrett hadde sagt takk for seg på grumn av rusproblemene.

Remastring er ofte negativt, synes jeg. Ofte går detaljer tapt i overivrig støyfjerning, og så har vi jo den velkjente dynamikkastreringen på grunn av loudness war. Men gjøres remastring med samme respekt og grundighet som den store jobben som ble gjort på Beatles-katalogen, så blir det nok bra. :)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe med fellesskapet og synergien, sammen med Roger Waters, David Gilmour og ikke minst Richard Wright som skapte de helt magiske låtene. Soloalbumene til de respektive er fine plater men er langt unna kvaliteten til Wish You Were Here, Meddle, Dark Side, etc. Vi må jo heller ikke glemme produsentene Bob Ezrin, Peter Brown og Alan Parson (pluss sikkert flere). Ikke helt ulikt The Beatles, så er summen langt større enn enkeltmedlemmene (inkl George Martin) alene.

Den totalt dominerte Gilmour-skiva Momentary Lapse er motstykket til den totalt dominerte Waters-skiva Final Cut. Ingen av de er spesielt gode, men jeg personlig foretrekker Momentery Lapse av de to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regelen "summen av delene er større enn delene i seg selv" gjelder vel kanskje for Pink Floyd også. Altså, de fire sammen låter bedre enn hva de låter hver for seg, så når Floyd "mistet" Waters mistet de en viktig ingrediens (som mat uten krydder som en sa her). Samtidig kan en vel si at Waters mistet mye av krydderet selv også da han sluttet i PF selv om han har gitt ut noen fremragende soloplater. De fire sammen var noe helt magisk!! Jeg synes at deres siste opptreden på Live8 var fantastisk selv om de kanskje var litt rustne etter mange år fra hverandre. Magien var der ennå, og hadde ikke Wright forlatt oss så alt for tidlig.....

PF Live8, Full HD

Nå skal det sies at Gilmour har, ved hjelp av Wright, gjort mye bra :)

Echoes

Endret av Byljer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ja, du sier noe der! Hørte at det skulle legges ved låter og sangmateriale som tidligere ikke er utgitt, men for alt jeg vet kan det hende at dette allerede er å finne fra før :)

Film for kvelden: Live at Pompeii!

Kjenner jeg meg rett, så kjøper jeg hele dritten omsider. Det er blitt lovt materiale som aldri er blitt produsert før, men tviler på at det er noe vi har gått glipp av. Blir litt som den myteomspunnede carnival of light til Beatles. Er en grunn til at den aldri har blitt gitt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk æren av å arve Floyd-interessen fra min far i ung alder, og elsket det siden.

Har etterhvert lært å like "Barret-perioden" også, men synes hovedsaklig alt etter Barret er knallbra. Er meget glad i Division Bell, da det var en av de første albumene jeg hørte igjennom.

Skulle jeg mot formodning velge favorittplater, må det bli fire album jeg setter likt; Atom Heart Mother, Meddle, DSOTM og Wish You were Here, da alle disse inneholder mine Floyd favorittlåter Hele AHM er fantastisk og Echoes er en episk symfoni og en salig orgasme for ørene. Liten vits å namedroppe flere sanger, da jeg elsker det meste med Floyd..

Fikk sett Waters nå i mai, og håper inderlig at Gilmour kan dra ut på en eventuell siste turnee, slik at jeg får sett ham også, da det er han som er min favoritt i Floyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pink Floyd er årsaken til at mange svensker med navn Floyd har prestasjonsangst...

Mener jeg leste for mange år siden at David Gilmour jukset i studio ("jukset" fordi han spilte inn mange soloer og satte sammen de beste partiene, noe ett eller annet gitarblad mente var "juks" - slik jeg forstod det på den tiden), men de skal ha litt kredibilitet for å ha gjort det de har gjort. Uansett hva de har gjort. :D

Dette er jo en fet metode å bruke - improvisere x antall take og bruke det kuleste fra hvert take!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.