Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gittar in the real world


JoachimR

  

28 stemmer

  1. 1. Er du:

    • Helproff?
      4
    • Halvproff?
      24


Anbefalte innlegg

Når jeg spiller ute tar jeg med meg en Music Man Silhouette og en Burny LP.

De to gitarene dekker alt jeg spiller og låter fantastisk. Kunne selvfølgelig brukt flere gitarer, men mindre å jobbe med gjør det lettere for alle. Kunne også brukt kunn Silhouetten, men litt show må det jo være ;) . Har en skikkelig metall V-gitar også. Tenkte jeg skulle begynne å bruke den litt mer. Den er jo stilig i et metallband!

På ampsiden bruker jeg Eleven Rack på steder hvor PA'en tillater det. Forenkler prossesen for meg og lydman, jeg får alltid den lyden jeg vil og det låter godt.

Kult at du bruker 11rack rett i PAen. Har du brukt pod o.a. til dette før? Bruker Axe Fx mye i studio, men har ikke fått testa den live enda.. Erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Studio kommer jo helt an på hva man skal spille det også. Har brukt samtlige av gitarene mine på innspillinger, til å dekke hver sin greie... :)

det sier seg jo litt selv at om du skal ha Gretsch-lyd og veit dette på forthånd så blir det Gretsch... Poenget mitt er når man kommer i studio og ikke har peil på hva man skal spille på, får servert 3 låter fra rave til jazz av en produsent som ikke har hele dagen, og skal løse det best mulig uten å cut corners + være effektiv OG rekke hjem til middagen... Catch my point? om du så har med forskjellige ting hver gang, så har du sikkert en ellerannen preferanse dersom du skal gjøre sommershow, eller spille danskebåt, mettal-kjell-sprell o.s.v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg spiller elgitar-jobber så har jeg med meg det jeg har av gitarer, og det funker stort sett alltid uansett hva det måtte være. I fjor kjørte jeg Gibson LP Special med P90's og en SSS-stratkopi av billigste sort, oppgradert med Fender Texas Special pickups. Sist helg kjørte jeg med en Sterling by MusicMan Silo30 og en Fender Japan Telecaster med EMG (av alle ting). I fjor kjørte jeg det i en Vox Tonelab LE, og i år i en BOSS GT-10, og rett i PA. Funket helt kanon begge deler :) Har planer om å bytte ut Sushi-tele'n (som jeg bare låner for øyeblikket) med en mex. Baja eller Classic Player når økonomien tillater det.

Konklusjonen er vel at en HSS-superstrat og en Telecaster rett i en kurant multi-fx-unit og i PA dekker alle behov jeg har, fra dænsbænd til rockabilly til heavy metal.

kult! det er jo noe eget med å ha lyden i fingra og tvinge det ut gjennom det som til en hvertid er tilgjengelig ;) Fikk en mark bass 4x10 og en hjemmesnekka transistortopp som backline i Måløy for ett parr år siden, funka det og, menne er jo kanskje ikke favoritt-stasjet...

En ny liten favoritt for egen del er et TC NovaSystem brett. Brukes på skammelig mange av livejobbene om dagen uavhengig av hva slags jobb... Forøvrig har VoX tonelab (eller hvilken som helst av de rørdrvene vox-brettene) etter min mening den beste volumpedalen, i sær til studio ting.

menne EMG? that is SOOO 90s haha ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så og si alltid en av stratocasterene mine, en 05 Deluxe.

Hvorfor? Fordi det er den som holder stemminga best, har stabilt vibsystem og låter best. :)

Har hatt litt forskjellige pickup-oppsett gjennom åra, nå har den SSS Texas Special, som meget mulig kommer til å bli bytta ut med Fralins eller noe..

5052342589_139b500a79_z.jpg

nice! Roller-nut på den straten? åsså må du fortelle litt mere om Voxen ;) har en AC30 fra '63 sjæl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har eid grusomt mange gitarer, men for min del så er den ideele gitaren en HSS Strat.

Skal jeg være litt mer spesifik, så har HSS Suhr (pro, standard eller classic) stor sett vært den "ultimate" gitaren.

Testa en Suhr classic nå nylig.Great guitars, men for meg blei det litt for ballansert. Men det er kanskje bare den modellen? Er det stor forskjell i hvor ballanserte/flate de er mellom pro, standard og classic?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedøksa mi de siste månedene har vært en Danelectro 67 Baritone. Billig sak, men ser kul ut og låter ballefett.

Bruker den både til country-rock og dommedags-metal. Twang og drønn!

Har vel 12 pedaler på gulvet for tiden. tuner, volum, 2 fuzzer, 2 OD, 2 delayer, looper, trem, reverb og whammy.

Amper er jeg ikke så kresen på, sålenge det låter høyt og rent.

Pedalfreak! hehe ;)

5925457552_c0eb589843_m.jpg

Tone palette.. by Joaquimrs, on Flickr

Menne harru bilde av denne dærre Danelectroen eller? ganske hårete trøkk i de baritonene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Kjører Gibson Les paul m/p90 og en Greco "les paul" m/humbuckere. P90 funker flott til country og crunch, mens grecoen brukes på alt over. Har brukt både strat, tele og "metall-gitarer", men har endt opp med disse to. (Selv om jeg aldri har vært så veldig fan av LP'er)

- Ampen jeg bruker er en 100watts splawn quickrod sammen med et 2x12 med v30'er. Høres voldsomt ut, men funker fint. (Innebygd "attentuator") Den er som JCM800 og Plexi'ens hotrodda lovechild, og er veldig sensitiv på volum-kontrollen, så slipper å drive å skifte mellom clean og vreng.

- Bruker nesten ikke pedaler. Har hatt litt av hvert, men de blir som regel brukt mindre og mindre til de blir kastet av brettet. Eneste som er fast inventar er tuner og wah. Har også begynt å bruke delay i det siste, men denne sto for et enormt signaltap på sist spillejobb så må være noe galt med den. Får jeg den til å funke skal jeg putte den i loopen, så jeg har minimalt med gædd foran meg på scena.

Hørt mye om de splawn ampene. er jo gammel marshall/LP mann selv ;) Er det mye gain i den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar stort sett med meg min gamle Ibanez AS-200. Den gjør det meste.

Den er strenget opp med 013 roundwounds, og jeg spiller alt fra jazz til rock på den.

Nå har jeg fått ny Suhr classic, så det kan hende den tar fler av rockejobbene framover, også har jeg en höfner jazzica til jazzen.

Men, ibanezen blir i utstyrsparken, da det fort skjer at jeg må spille litt forskjellige saker på samme giggen. :)

Gamle læreren min hadde en sånn. Nå som jeg har blitt litt eldre (og en tuch klokere, OG har skjønt at det er en kanongitar...) har jeg faktisk en sånn på ønskelista :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testa en Suhr classic nå nylig.Great guitars, men for meg blei det litt for ballansert. Men det er kanskje bare den modellen? Er det stor forskjell i hvor ballanserte/flate de er mellom pro, standard og classic?

Vell, de alle føles forskjellige ut. Om du prøvde en vanlig classic, så var det sikkert alder kropp.

Har eid 2 Pro modeller, begge med basswood kropp og flammelønntopp...John Suhr sin favorittkombo, vist nok. De låt VELDIG bra.

Har altid sett på basswood gitarer med skråblikk, ettersom at din vanlige RG er basswood...og låter veldig flatt IMO. Men etter å ha prøvd ut både Suhr og EBMM Axis, så må jeg si at Basswood og topp av lønn låter veldig bra.

Men altså; Som med alle andre gitarer, så kommer det ann på treverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult at du bruker 11rack rett i PAen. Har du brukt pod o.a. til dette før? Bruker Axe Fx mye i studio, men har ikke fått testa den live enda.. Erfaringer?

Nei, har ingen erfaringer :ninja: .

Har brukt Pod en (1) gang. Det låt ok til formålet.

11rack funker veldig godt live. Jeg får akkurat det jeg vet jeg skal ha og det jeg er vant med, lydmannen får en uhyre mye enklere jobb en vanlig og det låter veldig godt. Dette er kanskje å banne i kirken, men: Det låter MYE bedre med 11rack enn en 100w røramp man ikke kan kjøre på fult,IMO.

Skulle jeg bestemt helt selv, hadde jeg bare spilt stadionkonserter, hatt 4-5 amper av ypperste kvalitet som gikk på full pinne. Dessverre er ikke det min situasjon pdd.

Endret av Kossoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar med 3 gitarer på spilling, en for nedstemming ei halvtone, 2 for standardtuning (1 backup)

Blir som regel Suhr eller Tylergitarer, har strat og Les paul men de blir hjemme -Er avhengig av superstrat oppsettet med H/S/S og flytende trem.

Har brukt Axe FX rett i bordet på alt jeg har gjort siden 2007.

Hvis ikke jeg er 100% sikker på PA`n hender det jeg tar med en eller to FBT Verve 12ma for å kjøre min egen monitoring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.