Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gittar in the real world


JoachimR

  

28 stemmer

  1. 1. Er du:

    • Helproff?
      4
    • Halvproff?
      24


Anbefalte innlegg

Holla,

som et utspring fra Tyler tråden dukker nå denne opp. Prøvde underveis i "Either you..."-tråden å vinkle den litt mot en "gitar på jobb, pros/cons.." type tråd, men fant ut det er like greit å starte en ny :-) Nå handler det altså om gitar på jobb, være seg gitarer med pene hoder eller mindre pene hoder - live og i studio. For egen del er jeg halvproff (ca 100++ livejobber + studio pr år, restskatt og deltidsjobb. Hørt det før? Ja...) hvilket betyr at man skjelden har mulighet til å ha det "idielle oppsettet" med masse vintage gitarer, digert rack og en haug av amper. For min del først og fremt p.g.a. veldig skjeldent man har en teknikker som får det til å låte kanon uten å bruke alvorlig mye tid, også er det reisekost o.s.v. Meget få tålomodige produsenter rundt omkring etter min erfaring.. For min del har jeg gjort mange låter med GuitarRig 3 og 4, en del med POD og nå i det seneste en del med AxeFx Ultra. En ting jeg har lagt merke til med alle disse "d.i.-type" måtene å tracke på, er at gitarer med stor/god/mye akk resonans (altså uten å være plugget in i amp) gjør VESENTLIG forskjell. Dette har jo lenge vært en god regel, men for egen del er det ikke slik at max resonans = best lyd elektrisk...

Før jeg hadde tyleren brukte jeg - bl.a. derfor - en Les Paul og en 90-talls strat. Begge disse gitarene vare pene å se på, men blei brukt først og fremst p.g.a. lyden. Så kom Tyleren på plass og grusa dem begge. Da blei det færre gitarer på jobb og bedre lyd.

Hvordan er det med dere andre? Åssen gitarar tar dere med på jobb? Og hvorfor?

Tenkte at dette ikke skulle bli en "se jeg kan rope høyere en deg"-tråd menne mere det å dele erfaringer/tips/tricks o.s.v.

5925707064_840b7d7fee_m.jpg

Gandisen og meg by Joaquimrs, on Flickr

cherios :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er så og si alltid en av stratocasterene mine, en 05 Deluxe.

Hvorfor? Fordi det er den som holder stemminga best, har stabilt vibsystem og låter best. :)

Har hatt litt forskjellige pickup-oppsett gjennom åra, nå har den SSS Texas Special, som meget mulig kommer til å bli bytta ut med Fralins eller noe..

5052342589_139b500a79_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg spiller ute tar jeg med meg en Music Man Silhouette og en Burny LP.

De to gitarene dekker alt jeg spiller og låter fantastisk. Kunne selvfølgelig brukt flere gitarer, men mindre å jobbe med gjør det lettere for alle. Kunne også brukt kunn Silhouetten, men litt show må det jo være ;) . Har en skikkelig metall V-gitar også. Tenkte jeg skulle begynne å bruke den litt mer. Den er jo stilig i et metallband!

På ampsiden bruker jeg Eleven Rack på steder hvor PA'en tillater det. Forenkler prossesen for meg og lydman, jeg får alltid den lyden jeg vil og det låter godt.

Endret av Kossoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar stort sett med meg min gamle Ibanez AS-200. Den gjør det meste.

Den er strenget opp med 013 roundwounds, og jeg spiller alt fra jazz til rock på den.

Nå har jeg fått ny Suhr classic, så det kan hende den tar fler av rockejobbene framover, også har jeg en höfner jazzica til jazzen.

Men, ibanezen blir i utstyrsparken, da det fort skjer at jeg må spille litt forskjellige saker på samme giggen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar med gitarene jeg har lyst til å ha med. Som regel blir det disse fire. LP R8, Fender Strat og Tele, Greco 'Firebird'. Innimellom blir Grecoen hjemme til fordel for LP Special, men det har vært sjeldent. Av Tele'ne er det stort sett Am Std. som er med. Jeg er også av den formening at alle gitarer bør kunne tas med på spillejobb, men nå har ikke jeg noen gitar som koster alt for mye heller. Hadde jeg hatt en til 100k. hadde kjanskje situasjonen vært litt annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Kjører Gibson Les paul m/p90 og en Greco "les paul" m/humbuckere. P90 funker flott til country og crunch, mens grecoen brukes på alt over. Har brukt både strat, tele og "metall-gitarer", men har endt opp med disse to. (Selv om jeg aldri har vært så veldig fan av LP'er)

- Ampen jeg bruker er en 100watts splawn quickrod sammen med et 2x12 med v30'er. Høres voldsomt ut, men funker fint. (Innebygd "attentuator") Den er som JCM800 og Plexi'ens hotrodda lovechild, og er veldig sensitiv på volum-kontrollen, så slipper å drive å skifte mellom clean og vreng.

- Bruker nesten ikke pedaler. Har hatt litt av hvert, men de blir som regel brukt mindre og mindre til de blir kastet av brettet. Eneste som er fast inventar er tuner og wah. Har også begynt å bruke delay i det siste, men denne sto for et enormt signaltap på sist spillejobb så må være noe galt med den. Får jeg den til å funke skal jeg putte den i loopen, så jeg har minimalt med gædd foran meg på scena.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gretsch og bittelitt LP til Jokke (eller Strat hvis humøret tilsier det), stort sett LP til hardere ting. Modda silverface Bassman til førstnevnte, 5150 til sistnevnte :) På pedalbrettet bor det for tida en wah, en boost, en delay og en fuzz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedøksa mi de siste månedene har vært en Danelectro 67 Baritone. Billig sak, men ser kul ut og låter ballefett.

Bruker den både til country-rock og dommedags-metal. Twang og drønn!

Har vel 12 pedaler på gulvet for tiden. tuner, volum, 2 fuzzer, 2 OD, 2 delayer, looper, trem, reverb og whammy.

Amper er jeg ikke så kresen på, sålenge det låter høyt og rent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg spiller elgitar-jobber så har jeg med meg det jeg har av gitarer, og det funker stort sett alltid uansett hva det måtte være. I fjor kjørte jeg Gibson LP Special med P90's og en SSS-stratkopi av billigste sort, oppgradert med Fender Texas Special pickups. Sist helg kjørte jeg med en Sterling by MusicMan Silo30 og en Fender Japan Telecaster med EMG (av alle ting). I fjor kjørte jeg det i en Vox Tonelab LE, og i år i en BOSS GT-10, og rett i PA. Funket helt kanon begge deler :) Har planer om å bytte ut Sushi-tele'n (som jeg bare låner for øyeblikket) med en mex. Baja eller Classic Player når økonomien tillater det.

Konklusjonen er vel at en HSS-superstrat og en Telecaster rett i en kurant multi-fx-unit og i PA dekker alle behov jeg har, fra dænsbænd til rockabilly til heavy metal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Very cool! Det er jo litt sånn at den gittaren som gir minst pes (låter best/allsidig, holder temminga best...), oftest kommer mest på jobb, eller noe i den duren... Tyler for min del, menne skal nok ha en p90 Les Paul i løpet av nærmere fremtid :-D

...åsså er det lovlig å legge til bilder av det man bruker om man skulle føle for slikt :-)

Hva med studio a guttær? Samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.