Web Analytics
Jump to content

Trenger ny GAS


Fremmed
 Share

Recommended Posts

Ærede forsamling.

Jeg har et problem. Jeg begynner å få et reellt behov for en "ånkli" forsterker. Vi øver på øvingshotellet, og der er jo ampene klare, og hjemme har jeg bare en stabbel lekeforsterkere, men nå må vi snart begynne å spille ute blandt folk, og jeg er veldig lite interresert å spille på den Marshall MG'en lokalet tilfeldigvis har stående.

Problemet mitt er at alle forsterkerne jeg for tiden GASer på (først og fremst Thunderverb 50, og/eller Fender Super Sonic 60) er godt utenfor det budsjettet jeg føler for å gi meg selv, så jeg trenger noe billigere. Samtidig har jeg ikke lyst til å kjøpe en billig erstatning for seinere oppgradering, men vil heller ha en amp som har noe "litt eget", slik at jeg heller vil beholde den når primær-GASen etterhvert blir tilfredsstilt.

Stilmessig er jeg nok mest glad i den typiske britiske lyden, men som dere skjønner av Super Sonic'en er det ikke dogmatisk. Effektmessig vil jeg gjerne ha mulighet til å fylle et lite klubblokale uten oppmikking, så jeg gjetter på at 30-50 watt kan være riktig? Har mest lyst på topp+kabb, bare for, og har en Harley Benton G212 Vintage i kikkerten, da jeg synes Celestion Vintage 30 pleier å låte ganske fint.

Nå kan det i og for seg godt hende jeg til syvende og sist bare detter ned på en brukt JCM800, men det er liksom så opplagt.:) Alternativer ønskes.

edit: jeg burde vel kanskje ta med at jeg kun er interressert i ekte rørforsterkere. :)

Takk for oppmerksomheten.

--Gunnar

Edited by Fremmed
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 43
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Njaei, det var nok ikke helt riktig. Clean'en hans (noe jeg kun sporadisk har bruk for), og Crunchen låt flott, men high-gain lyden der er nok ikke det jeg er ute etter. Men takk for tips.

--Gunnar

Edited by Fremmed
Link to comment
Share on other sites

Skulle gjerne visst litt mer om hvilken type gitarlyd du er ute etter. Noen eksempler på band/gitarister som ligger i noenlunde samme toneland?

Trenger du effektloop? Har du behov for flere kanaler, eller klarer du deg med en en-kanals amp?

Link to comment
Share on other sites

GummyTZ har et poeng..

Hvis du liker JCM800, så kan du jo se på Laney GH50L og VR100R.

Ellers har du også Marshall JVM. Betalte 7k for min.. Prøvde den først for et par år siden sammen med Mesa Rect, ENGL og andre dyre merker, men falt for denne.. Endte opp med at jeg solgte ENGLn min og kjøpte JVM til slutt.

Anbefales på de sterkeste hvis du er ute etter noe melloommoderne rock og metal-toner.

Hvis du vil ha noe old school og kult, så er jo JCM800 det "eneste rette" :lol:

Men verdt å merke seg at Leney sine GH og VR-serie er basert på JCM800, og mange kaller dem for "hotrodded JCM800" ;)

Prisen er så lav at de er verdt å tenke over.

Link to comment
Share on other sites

Hmja, hva slags lyd ja. Jeg spiller en del raske enstrengsmelodier, så den må klare å trenge igjennom godt, men ikke være så skarp at typisk harving blir fælt. To kanaler er absolutt ønskelig. Og effect loop? Tja. Det er ikke viktig, men det er jo en hyggelig bonus, ihvertfall om ampen ikke har innebygd reverb.

Jeg spiller vanligvis på en JVM205 på øvingshotellet, og skrur da i prinsippet alt ca midt på, gain på fullt, Clean/Crunch kanal i orange mode. Den moden er vel også mer eller mindre en JCM800. :) JVMen låter jo flott, men jeg synes den er knotete å jobbe med. Den har rett og slett litt for mye dill for meg, tror jeg.

Det virker jo litt som jeg holder på å overbevise meg selv om at JCM800 er veien å gå. :) Hvor mye skal 50-watteren koste brukt? Ser det er to på finn nå til hhv 5 og 7.5K, men den billige er moddet til mer clean headroom, og det er jo helt feil ting.

--Gunnar

Edited by Fremmed
Link to comment
Share on other sites

Hehe, eneste ekstra dillet 205 har er at den har en separat EQ til cleans og high gain. Mao man stiller den inn engang, og man slipper å knotte med den hver gang man skal spille noe annerledes enn sist. Har ikke skrudd på min siden sist høst :lol:

Det har værtet par bra JCM800 her på forumet i det siste.

Ville sett på 2203 og 2204 fremfor de 2205 og 2210.

Forskjellen der er at 03 og 04 er enkanals-amper og skal ha bedre vreng. Derfor er de også dyrere enn tokanalsversjonene også.

SÅ jeg ville sett på denne:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=29151688

Rundt 7k er nok en ganske vanlig pris.

Eneste jeg irriterer meg over er folk som bytter ut logoer, knotter ol uten å ta vare på de gamle mtp salg i ettertid...

Link to comment
Share on other sites

Hehe, eneste ekstra dillet 205 har er at den har en separat EQ til cleans og high gain. Mao man stiller den inn engang, og man slipper å knotte med den hver gang man skal spille noe annerledes enn sist. Har ikke skrudd på min siden sist høst :lol:

Jaja, problemet ligger selvsagt hos brukeren. Han (jeg) får det nemlig for seg å tweake ting i fart, og begynner å danse steppedans på fotbrettet, og så når han trykker "1" for å komme tilbake til godlyden, så har han klart å tukle til presettene, også får han (jeg) kjempehøy clean-lyd eller noe slikt i steden. :)

Ville sett på 2203 og 2204 fremfor de 2205 og 2210.

Forskjellen der er at 03 og 04 er enkanals-amper og skal ha bedre vreng. Derfor er de også dyrere enn tokanalsversjonene også.

SÅ jeg ville sett på denne:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=29151688

Rundt 7k er nok en ganske vanlig pris.

Eneste jeg irriterer meg over er folk som bytter ut logoer, knotter ol uten å ta vare på de gamle mtp salg i ettertid...

Hmm... Jeg vet ikke om jeg synes én kanal høres ut som en fordel egentlig. Rundt 7 er skrevet bak øret. Takk. Helt enig ang knotter og logoer :)

Hva tror du om å kjøre en slik en gjennom et 212 kabinett med Celestion Vintage 30?

--Gunnar

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det hadde vært rått ;)

Det er nok ikke en fordel med en kanal, men denne ampen kjøper du pga vrengen.. Og den skal nok være bedre på enkanalsversjonen.

De JCM800 jeg har spilt på har vært enkanals. Da satte jeg dem til crunch med en overdrive til å booste signalet i front.

I tillegg hadde jeg skrudd ned halsvolumpotten litt. Disse forsterkerene reagerer ganske bra på spillemåten din, og ved å skru volumpotten ned kan du oppnå ganske så greie cleans. Så Hals/Bridge-switchen på gitaren min funket som en low/high gain switch egentlig.. Ved å da selvsagt bruke OD-pedalen i tillegg.

Høres avansert ut, men egentlig er det veldig enkelt ;)

Link to comment
Share on other sites

Ok, takk igjen. Det begynner å virke, kjenner jeg. :) Jeg skal se om jeg kan få testet en 2203 noe sted.

Litt halvveis apropos; jeg mente jeg engang hadde sett et marshall 4x12-kabinett med 2 greenbacks og 2 av noe annet, hvilket virker som en god idé, men nå klarer jeg ikke å finne det igjen. Kan det ha vært innbilding?

--Gunnar

Link to comment
Share on other sites

Litt halvveis apropos; jeg mente jeg engang hadde sett et marshall 4x12-kabinett med 2 greenbacks og 2 av noe annet, hvilket virker som en god idé, men nå klarer jeg ikke å finne det igjen. Kan det ha vært innbilding?

--Gunnar

Jepp. Trolig en psykose.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du liker Marshall lyden og vil ha en litt hottere JCM800, så vil jeg anbefale Silver Jubilee. Det er desverre for få på markedet akkuratt nå som jeg ser, og prisene på de som ligger til salgs rundt om er alt for høy. Leter etter en topp selv, men har en kombo nå og den er jeg kjempefornøyd med, spesielt etter alt for mye skruing på JVM jeg hadde.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

    • Høres helt sykt ut. Men takk for infoen. Ser jeg har litt lesning å gjøre nå.    Ha en fin kveld videre. 😊
    • Det er vel en ting midt imellom;Hva selgeren forventer(kan jo være litt fantasi) og hva en kjøper er villig til å betale.
    • Nesten 13000 dollar for en mint condition Wandre BB. Er dette réelle priser eller fullstendig fantasi tall? 
    • Jøss. Tusen takk for infoen, det settes stor pris på. Neste må da være å få gjort noe med den gyselige lakken, ettersom den ikke er orginal så står jeg da med to muligheter. Prøve å fjerne den for å få frem orginal finishen eller finne ut hvilke farger de kom med da den var ny å re-lakkere den, men det sitter langt inne. Hadde vært best å prøve å få frem orginalen.   Med litt google translate så tror jeg at jeg bommet på årstall. Er nå rimelig sikker på at den er fra Juli 1959.    Ble også medlem av Wandre gruppa på facebook.    Tusen takk for hjelpen din mister. Var hwlt lost på hva dette var for en snodig sak. 
    • Fabrikken kom igang i 1958,så det er nok 58. Har ikke så mye mer,men kan si at det ser ut som disse gitarene er verd endel: https://www.guitar-list.com/compareprices/23856/us/electric%2Bguitars De har også en facebookside: https://www.facebook.com/groups/47506813863/?mibextid=HsNCOg Her er en side med bilder og info: https://www.fetishguitars.com/wandre/ Og en google oversettelse fra fransk wikipedia: "Wandré er en italiensk produsent av gitarer, spesielt elektriske, som var aktiv i årene 1957 til 1969. Markedsposisjonen var på den tiden ganske marginal, men den ekstreme originaliteten til kreasjonene har gjort det siden slutten av det 20. århundre. et ekte kultmerke. Den ekstravagante Antonio Pioli Antonio Vandre Pioli, med kallenavnet "Wandré" (født 6. juni 1926 i Cavriago, død 15. august 2004 i Montecchio Emilia) var sønn av en variert snekker innen lutheri, som etterlot seg en rekke kontrabasser, mandoliner og fioliner av utmerket faktura. . Meget ung, Antonio Pioli utmerker seg ved sin eventyrlyst, går våren 1944 inn i motstandsbevegelsen og tar maquis, knapt 18 år gammel. I etterkrigstiden ble han anleggsformann, jobbet en tid i Calabria, men returnerte til hjemlandet tidlig i 1957 for å ta opp farens spesialitet som luthier. En venn, hvis familie eide en fabrikk, ga ham et verksted for å utvikle denne aktiviteten der Wandré veldig raskt viste en overfylt fantasi i jakten på former og tekniske løsninger. Drevet av den økende suksessen til produksjonene hans, fikk han bygget en fabrikk i Cavriago som aldri hadde blitt sett, på en helt sirkulær plan, bygget på sine egne planer for å optimalisere naturlig belysning og for å forkorte overføringer fra ett verksted til et annet . Fra 1970-tallet mistet Antonio Pioli interessen for musikkinstrumenter og overførte sin sprudlende kreativitet til andre felt som design av skinnklær, tilpasning av motorsykler, maling, scenekunst, etc. Rundfabrikken Cavriago kom i drift i februar 1958. Dette var tiden da rock 'n' roll fortsatt var i sin spede begynnelse i Europa. Wandré-merket er det første i Italia som masseproduserer elektriske gitarer. Mesteparten av denne produksjonen ble først markedsført av det milanesiske firmaet Meazzi, under "Framez"-logoen. Deretter vil Wandré opprettholde et voksende partnerskap med Davoli-selskapet, kjent som en forsterkerprodusent, og som produserer mikrofonene som er montert på Wandré-gitarer. Firmaet var på sitt høydepunkt i årene 1960 til 1962. Wandré-gitarer ble distribuert i utviklede land, inkludert USA (spesielt under private merker som Avalon, Avanti, Noble, Orpheum). Men Cavriago-anlegget er ikke lenger tilstrekkelig til å møte etterspørselen, noe som vil tillate andre europeiske produsenter som har investert i overdreven industrialisering (Eko, Framus, Hagström) å ta markedsandeler. Wandré lot seg gradvis stå bak i løpet av 1960-tallet. Antonio Pioli var mye mer en kunstner enn en markedsføringsmann. Utformingen av instrumentene hans, med en dristighet som noen ganger anses som sjokkerende, avsetter flere potensielle kunder enn den tiltrekker seg. Dens tekniske nyvinninger (som aluminiumshalsen som går fra hodestokken til broen) er så i utakt med resten av markedet at de virker mistenkelige. Det er nettopp disse faktorene som vil føre til revalueringen av Wandré-gitarer fra 1980-tallet og fremover. ivrig ettertraktede og høyt rangerte samleobjekter (selv den enkleste Wandré får høye priser), så mye at det er rapporter om økende utseende av flere eller mindre dårlig imiterte forfalskninger. Foruten gitarer produserte Wandré elektriske basser, kontrabasser (først akustiske, deretter elektriske, uten lydboks) og lap steel-gitarer. Verdsatt for sitt uvanlige utseende, er Wandré-gitarer også verdsatt for sin karakteristiske lyd, litt jazzete med en metallisk undertone. Den amerikanske gitaristen og sangeren Budy Miller bruker veldig ofte en Wandré Soloist type 1964. Andre artister som Joe Perry, Sean Lennon, Eduardo Leal de la Gala, Yarol Pouaud, Matthieu Chedid spiller på Tri-lam 1960 og BB-modeller. Til hyllest til Antonio Pioli, for 10-årsdagen for hans død, ga den tyske produsenten Duesenberg ut i 2014 en ny modell av gitar kalt Wandrella, som ikke er en kopi av noen Wandré, men er inspirert av estetikken til Mark."
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.