Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger ny GAS


Fremmed

Anbefalte innlegg

Ærede forsamling.

Jeg har et problem. Jeg begynner å få et reellt behov for en "ånkli" forsterker. Vi øver på øvingshotellet, og der er jo ampene klare, og hjemme har jeg bare en stabbel lekeforsterkere, men nå må vi snart begynne å spille ute blandt folk, og jeg er veldig lite interresert å spille på den Marshall MG'en lokalet tilfeldigvis har stående.

Problemet mitt er at alle forsterkerne jeg for tiden GASer på (først og fremst Thunderverb 50, og/eller Fender Super Sonic 60) er godt utenfor det budsjettet jeg føler for å gi meg selv, så jeg trenger noe billigere. Samtidig har jeg ikke lyst til å kjøpe en billig erstatning for seinere oppgradering, men vil heller ha en amp som har noe "litt eget", slik at jeg heller vil beholde den når primær-GASen etterhvert blir tilfredsstilt.

Stilmessig er jeg nok mest glad i den typiske britiske lyden, men som dere skjønner av Super Sonic'en er det ikke dogmatisk. Effektmessig vil jeg gjerne ha mulighet til å fylle et lite klubblokale uten oppmikking, så jeg gjetter på at 30-50 watt kan være riktig? Har mest lyst på topp+kabb, bare for, og har en Harley Benton G212 Vintage i kikkerten, da jeg synes Celestion Vintage 30 pleier å låte ganske fint.

Nå kan det i og for seg godt hende jeg til syvende og sist bare detter ned på en brukt JCM800, men det er liksom så opplagt.:) Alternativer ønskes.

edit: jeg burde vel kanskje ta med at jeg kun er interressert i ekte rørforsterkere. :)

Takk for oppmerksomheten.

--Gunnar

Endret av Fremmed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Njaei, det var nok ikke helt riktig. Clean'en hans (noe jeg kun sporadisk har bruk for), og Crunchen låt flott, men high-gain lyden der er nok ikke det jeg er ute etter. Men takk for tips.

--Gunnar

Endret av Fremmed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne visst litt mer om hvilken type gitarlyd du er ute etter. Noen eksempler på band/gitarister som ligger i noenlunde samme toneland?

Trenger du effektloop? Har du behov for flere kanaler, eller klarer du deg med en en-kanals amp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GummyTZ har et poeng..

Hvis du liker JCM800, så kan du jo se på Laney GH50L og VR100R.

Ellers har du også Marshall JVM. Betalte 7k for min.. Prøvde den først for et par år siden sammen med Mesa Rect, ENGL og andre dyre merker, men falt for denne.. Endte opp med at jeg solgte ENGLn min og kjøpte JVM til slutt.

Anbefales på de sterkeste hvis du er ute etter noe melloommoderne rock og metal-toner.

Hvis du vil ha noe old school og kult, så er jo JCM800 det "eneste rette" :lol:

Men verdt å merke seg at Leney sine GH og VR-serie er basert på JCM800, og mange kaller dem for "hotrodded JCM800" ;)

Prisen er så lav at de er verdt å tenke over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmja, hva slags lyd ja. Jeg spiller en del raske enstrengsmelodier, så den må klare å trenge igjennom godt, men ikke være så skarp at typisk harving blir fælt. To kanaler er absolutt ønskelig. Og effect loop? Tja. Det er ikke viktig, men det er jo en hyggelig bonus, ihvertfall om ampen ikke har innebygd reverb.

Jeg spiller vanligvis på en JVM205 på øvingshotellet, og skrur da i prinsippet alt ca midt på, gain på fullt, Clean/Crunch kanal i orange mode. Den moden er vel også mer eller mindre en JCM800. :) JVMen låter jo flott, men jeg synes den er knotete å jobbe med. Den har rett og slett litt for mye dill for meg, tror jeg.

Det virker jo litt som jeg holder på å overbevise meg selv om at JCM800 er veien å gå. :) Hvor mye skal 50-watteren koste brukt? Ser det er to på finn nå til hhv 5 og 7.5K, men den billige er moddet til mer clean headroom, og det er jo helt feil ting.

--Gunnar

Endret av Fremmed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, eneste ekstra dillet 205 har er at den har en separat EQ til cleans og high gain. Mao man stiller den inn engang, og man slipper å knotte med den hver gang man skal spille noe annerledes enn sist. Har ikke skrudd på min siden sist høst :lol:

Det har værtet par bra JCM800 her på forumet i det siste.

Ville sett på 2203 og 2204 fremfor de 2205 og 2210.

Forskjellen der er at 03 og 04 er enkanals-amper og skal ha bedre vreng. Derfor er de også dyrere enn tokanalsversjonene også.

SÅ jeg ville sett på denne:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=29151688

Rundt 7k er nok en ganske vanlig pris.

Eneste jeg irriterer meg over er folk som bytter ut logoer, knotter ol uten å ta vare på de gamle mtp salg i ettertid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, eneste ekstra dillet 205 har er at den har en separat EQ til cleans og high gain. Mao man stiller den inn engang, og man slipper å knotte med den hver gang man skal spille noe annerledes enn sist. Har ikke skrudd på min siden sist høst :lol:

Jaja, problemet ligger selvsagt hos brukeren. Han (jeg) får det nemlig for seg å tweake ting i fart, og begynner å danse steppedans på fotbrettet, og så når han trykker "1" for å komme tilbake til godlyden, så har han klart å tukle til presettene, også får han (jeg) kjempehøy clean-lyd eller noe slikt i steden. :)

Ville sett på 2203 og 2204 fremfor de 2205 og 2210.

Forskjellen der er at 03 og 04 er enkanals-amper og skal ha bedre vreng. Derfor er de også dyrere enn tokanalsversjonene også.

SÅ jeg ville sett på denne:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=29151688

Rundt 7k er nok en ganske vanlig pris.

Eneste jeg irriterer meg over er folk som bytter ut logoer, knotter ol uten å ta vare på de gamle mtp salg i ettertid...

Hmm... Jeg vet ikke om jeg synes én kanal høres ut som en fordel egentlig. Rundt 7 er skrevet bak øret. Takk. Helt enig ang knotter og logoer :)

Hva tror du om å kjøre en slik en gjennom et 212 kabinett med Celestion Vintage 30?

--Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det hadde vært rått ;)

Det er nok ikke en fordel med en kanal, men denne ampen kjøper du pga vrengen.. Og den skal nok være bedre på enkanalsversjonen.

De JCM800 jeg har spilt på har vært enkanals. Da satte jeg dem til crunch med en overdrive til å booste signalet i front.

I tillegg hadde jeg skrudd ned halsvolumpotten litt. Disse forsterkerene reagerer ganske bra på spillemåten din, og ved å skru volumpotten ned kan du oppnå ganske så greie cleans. Så Hals/Bridge-switchen på gitaren min funket som en low/high gain switch egentlig.. Ved å da selvsagt bruke OD-pedalen i tillegg.

Høres avansert ut, men egentlig er det veldig enkelt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk igjen. Det begynner å virke, kjenner jeg. :) Jeg skal se om jeg kan få testet en 2203 noe sted.

Litt halvveis apropos; jeg mente jeg engang hadde sett et marshall 4x12-kabinett med 2 greenbacks og 2 av noe annet, hvilket virker som en god idé, men nå klarer jeg ikke å finne det igjen. Kan det ha vært innbilding?

--Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du liker Marshall lyden og vil ha en litt hottere JCM800, så vil jeg anbefale Silver Jubilee. Det er desverre for få på markedet akkuratt nå som jeg ser, og prisene på de som ligger til salgs rundt om er alt for høy. Leter etter en topp selv, men har en kombo nå og den er jeg kjempefornøyd med, spesielt etter alt for mye skruing på JVM jeg hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.