Web Analytics
Jump to content

Trenger fresetips

Recommended Posts

Skal bestille meg en ny strat kropp, og den jeg har plukket ut har ikke rom for humbucker i bridge.

Har en fres (hvis det er det det kalles?) liggende i kjelleren som jeg ikke har brukt før. Hvordan går jeg frem når jeg skal frese ut mer rom? det er jo ikke en motorsag, så jeg vill ikke tro at det er helt umulig å gjennomføre på egen hånd. Har erfaring med "re-shaping" av gitarer fra før..

Trenger ikke høre at jeg skal kjøpe en annen kropp eller sette en single coil humbucker i bridge.

Lag deg en mal av kryssfinér e.l. som du sager ut med stikksag e.l. Sett denne fast med tape og bruk en rett fres med kulelager på toppen som du kjører mot malen. Ikke still fresehodet for dypt, ta av noen millimeter i dybde av gangen og vær tålmodig, ellers ødelegger du fresehodet grunnet varme/friksjon.

Pass på å ikke frese for dypt, da det blir relativt lite materiale igjen mellom tremolofjær-brønnen og pickup-routingen. Fres ned et dypere spor akkurat der hvor stille/monteringskruene til pickupen havner, så slipper du å fjerne så mye materiale.

Lag malen såpass stor at fresen ikke kommer i kontakt med den lakkerte? kroppen, så slipper du å irritere deg over en ødelagt lakkjobb e.l. i ettertid.

Eksempel på fres: Ball_Bearing_Router_Bits_sm.jpg

Eksempel på mal: Pickup_Control_Cavity_Routing_Template_Set_sm.jpg

Du kan selvsagt bruke håndverktøy som huggjern osv til slike ting, men er du ikke dyktig med slikt verktøy kan det ende i katastrofe før du vet ordet av det. Dessuten koster et godt hoggjernsett laaangt mer enn et rimelig fresehode.

Det er kanskje litt dristig å foreslå dette for en som ikke har frest før, men det er faktisk mulig å frese dette på frihånd, også. Da trenger du ikke de relativt dyre bitsene med kulelager. Det er jo ikke store trebiten som skal vekk.

Når det er sagt, så er det ganske stor forskjell på oss. Noen har "håndtlag", og får til ting på første forsøk uten problemer, mens mange andre ikke har dette medfødt/innøvd på samme måte. Det får bli opp til deg å vurdere hvor du er på skalaen. Jo mindre håndtlag, jo større risiko er det å frese på frihånd.

Du spør om tips- mitt tips er å øve på noe annet enn gitaren, gjerne noe som er hardt. Gitarkropper er generelt harde, og det er noe helt annet å frese i en gitarkropp enn å "fosse" gjennom en myk furuplanke. Fres ut en tre- fire hulrom i noe annet enn gitarkroppen.

Det er kanskje litt dristig å foreslå dette for en som ikke har frest før, men det er faktisk mulig å frese dette på frihånd, også. Da trenger du ikke de relativt dyre bitsene med kulelager. Det er jo ikke store trebiten som skal vekk.

Dette gjorde jeg med min gitar, ble helt kurant. Ikke hell i deg for mye kaffe og ikke gjør brå bevegelser, så kan det bli fint med frihåndsfresing. Hvis du skal ha plekterbrett på gitaren kan du slippe unna med relativt store tabber, men vanlige pickupringer skjuler også ujevnheter.