Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

PSU Støyfjerning


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har alltid brukt en billig strømforsyning til pedalene mine. Mer spesisifikt den strømforsyningen jeg har for hånden som er nærmest 9V og leverer mest strøm. Men, da jeg gikk til anskaffelse av en "Gromguten"-pedal fra Onkartgromt så opplevde jeg støy-problemer. Jeg prøvde forøvrig pedalen med en Fueltank Classic, den støyet der også om enn noe mindre.

Så jeg bestemte meg for å lage min egen krets og staretet å surfe rundt på nettet for å finne noe inspirasjon. Da fant jeg denne:

http://www.beavisaudio.com/projects/Huminator/index.htm

Jeg valgte å gjøre noen modifikasjoner, blant annet en større lysdiode (med samme motstand for å unngå at den lyser for mye skal bare lyse nok til at jeg ser at boksen får strøm), samt andre kondensatorer + en ekstra kondensator på enden av kretsen. Mitt skjema ble da slik:

post-7578-0-44928800-1310333621_thumb.jp

D1 = 1N4001

D2 = Lysdiode etter valg

R1 = 100Ω - 1/2W

R2 = 3,3kΩ - 1/2W

C1 = 47nF (Keramisk)

C2 = 47nF (Her valgte jeg en kondensator laget for støyfjerning for å teste, det er nok neppe nødvendig med to av dem).

C3 = 100µF/50V (Elektrolytt)

Dette tok vekk all støy i mitt tilfelle, men jeg har også oppdaget at f.eks Boss DD-7 ikke liker denne kretsen så det kan vel være en fordel å bare bruke den på analoge pedaler som støyer. :)

Edit: La til bilder.

a7282f8f8e12fcf2156ee45d14322a449d13f623_wmeg_00001.jpg

6e0e95d3e991efb4289876771ea670c792d6c9e3_wmeg_00001.jpg

Endret av Ibanez Prestige
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hva mener du med at den DD7 ikke liker kretsen?

Står ikke det i linken at den er for AC-adaptere? :P

Isåfall, så skjønner jeg da det du har er et filter som da vil funke for frekvensavhengige signaler (AC)

Ser ikke helt nytten i en slik krets for batterier eller DC-adaptere og ser heller ikke noe grunn til å ha så mange kondiker i parallell, da de bare vil utgjøre "en kondis" på 100uF..

Men funker det for DC-adaptere/9v batterier for deg? Hvis ja, så er jo saken grei.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo nettopp det som er tingen. Fungerer strålende på DC, ser du vel av skjema mitt også det? :)

Og som du sier vil det gi én "stor" kondis å sette de i paralell slik, men jeg har brukt litt forskjellige typer kondiser. To av dem laget utelukkende for støyfjerning (keramiske) og en vanlig elektrolytt. :)

Edit:

Forøvrig tror jeg du misforstår teksten i linken. Så vidt jeg kan se så snakker han om at støy fra strømnettet kommer gjennom PSU'en, derav AC. :)

Endret av Ibanez Prestige
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke noen keramiske kondiser her, det er en WIMA plast-kondis og en liten gul plast-kondis?

@Troll: Hensikten med de små 47nF-kondisene er å ta unna høyfrekvent støy fra SMPS (sånne små av "mobil-lader"-typen). Elektrolytter er ikke effektive på høye frekvenser, og disse lekker derfor forbi filteret. Hvis OP hadde fått tak i en perfekt/ideell kondensator på 100µF ville du selvfølgelig ha rett i at de små ikke er nødvendige. Desverre fins disse ideelle kondensatorene bare i teoribøkene, og ikke i den virkelige verden. Du har også en regnefeil, det fins ingen måte 100µF || 47nF || 47nF = 295µF.

@Ibanez Prestige: Hvis du bytter R1 til 5Ω og C3 til 2200µF vil den fungere med DD-7.

Grunnen til at det ikke virker nå er at DD-7

1.) Er en digital effekt som trekker mye strøm. Dette skaper et relativt stort spenningsfall over R1.

2.) Har intern 5V-strømforsyning som krever at den får så tett til 9V inn som mulig. (Spenningsregulatorer er heller ikke ideelle komponenter :mellow: )

Hvis du har et meter kan du måle spenningsfall over R1 mens du skifter mellom ulike gitareffekter i daisy-chain, for å se hvordan støyfjerneren påvirker spenningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke noen keramiske kondiser her, det er en WIMA plast-kondis og en liten gul plast-kondis?

@Troll: Hensikten med de små 47nF-kondisene er å ta unna høyfrekvent støy fra SMPS (sånne små av "mobil-lader"-typen). Elektrolytter er ikke effektive på høye frekvenser, og disse lekker derfor forbi filteret. Hvis OP hadde fått tak i en perfekt/ideell kondensator på 100µF ville du selvfølgelig ha rett i at de små ikke er nødvendige. Desverre fins disse ideelle kondensatorene bare i teoribøkene, og ikke i den virkelige verden. Du har også en regnefeil, det fins ingen måte 100µF || 47nF || 47nF = 295µF.

@Ibanez Prestige: Hvis du bytter R1 til 5Ω og C3 til 2200µF vil den fungere med DD-7.

Grunnen til at det ikke virker nå er at DD-7

1.) Er en digital effekt som trekker mye strøm. Dette skaper et relativt stort spenningsfall over R1.

2.) Har intern 5V-strømforsyning som krever at den får så tett til 9V inn som mulig. (Spenningsregulatorer er heller ikke ideelle komponenter :mellow: )

Hvis du har et meter kan du måle spenningsfall over R1 mens du skifter mellom ulike gitareffekter i daisy-chain, for å se hvordan støyfjerneren påvirker spenningen.

Du har selvsagt rett i at det ikke er noen keramiske kondensatorer her (mitt hode kom frem til at kondensatorer uten polaritet er keramiske, men du har helt rett. Dette er to plastkondiser). Har du forresten noen formening om hvorvidt det er noe poeng i å legge de ekstra kronene i en kondis som er laget for støyfjerning? :)

Jeg skjønner problematikken, men jeg kommer nok ikke til å endre på kretesen nå, den sitter så fint i boksen, som det forøvrig var mye arbeid å få den inni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke noen keramiske kondiser her, det er en WIMA plast-kondis og en liten gul plast-kondis?

@Troll: Hensikten med de små 47nF-kondisene er å ta unna høyfrekvent støy fra SMPS (sånne små av "mobil-lader"-typen). Elektrolytter er ikke effektive på høye frekvenser, og disse lekker derfor forbi filteret. Hvis OP hadde fått tak i en perfekt/ideell kondensator på 100µF ville du selvfølgelig ha rett i at de små ikke er nødvendige. Desverre fins disse ideelle kondensatorene bare i teoribøkene, og ikke i den virkelige verden. Du har også en regnefeil, det fins ingen måte 100µF || 47nF || 47nF = 295µF.

@Ibanez Prestige: Hvis du bytter R1 til 5Ω og C3 til 2200µF vil den fungere med DD-7.

Grunnen til at det ikke virker nå er at DD-7

1.) Er en digital effekt som trekker mye strøm. Dette skaper et relativt stort spenningsfall over R1.

2.) Har intern 5V-strømforsyning som krever at den får så tett til 9V inn som mulig. (Spenningsregulatorer er heller ikke ideelle komponenter :mellow: )

Hvis du har et meter kan du måle spenningsfall over R1 mens du skifter mellom ulike gitareffekter i daisy-chain, for å se hvordan støyfjerneren påvirker spenningen.

Hvordan vil slike endringer i kretsen påvirke støyfjerninga, vil den fungere like støyfritt? høhøhø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. med alle forbehold - det er tidlig morgen og jeg har ikke spekulert så mye på slikt de siste 15+ årene. Men etter litt rask hoderegning og graving i hukommelsen (det som er igjen) kom jeg frem til følgende konklusjon:

Så lenge summen av R x C er omtrent lik vil filteret ha like høy teoretisk demping ved ulike frekvenser. Med EBT sitt forslag er dempingen altså omtrent den samme (litt i overkant)

Et slikt filter gir liten demping for lave frekvenser i dette tilfellet ca 3,5x ved 50hz (nettspenningen) og høy ved høye frekvenser - f.eks nesten 700x ved 10Khz (øvre diskantområde)

Nja, ta det siste med en klype salt, det er slik jeg husker det, og er rent teoretisk.

Problemet med dette filteret er at seriemotstanden er såpass stor. Forsøker du å trekke 45mA av strømforsyningen vil halvparten av spenningen bli liggende over seriemotstanden. Spenningen videre til effektboksen blir altså bare 4,5 volt. Endrer du seriemotstanden til 5 ohm vil spenningsfallet bare bli 0,22 volt ved 45mA strøm.

En seriemotstand fungerer jo som en strømbegrenser i praksis, og dette filteret vil sterkt begrense strømmen man kan trekke av strømforsyningen man kobler til. Det hjelper ikke at forsyningen kan levere f.eks 1 Ampere, seriemotstanden vil begrense hvor mye strøm man i praksis kan trekke fra strømforsyningen ned i mA området og altså senke spenningen på utgangen av filteret.

Nå kan man vel diskutere hvor store problemer dette volder i praksis, men la oss si at man henger på en enkelt boks som trekker 35mA ("avansert" delay boks) eller to-tre "enklere" bokser som tilsammen trekker 35mA (noe som ikke er urealistisk) I praksis har da forsyningspenningen (spenningen ut av filteret) sunket til rundt 5,5 Volt i forhold til utgangspunktet på 9 Volt Erstatter man motstanden til en på 5 ohm vil spenningen synke med ubetydelige 0.175 volt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Selv bruker jeg bare én res og én kap med godt resultat, men jeg skal prøve denne også når jeg får tid. Har også opplevd pedaler som nekter å godta et dc-filter uten at jeg har noen teori om hvorfor, både kjøpte og hjemmelagede...

Hensikten med nanofaradkondensatoren er at den bruker kortere tid på å lade seg ut enn den store. Det som skjer er at når pedalen trenger strøm, så kan kan den lille kondisen bidra med "kjapp strøm" også vil den store kondensatoren bidra med mer strøm etterpå. Kan sammenlignes med å spise en sjokolade og en grovbrødskive samtidig.

Problemet med dette filteret er at seriemotstanden er såpass stor. Forsøker du å trekke 45mA av strømforsyningen vil halvparten av spenningen bli liggende over seriemotstanden. Spenningen videre til effektboksen blir altså bare 4,5 volt. Endrer du seriemotstanden til 5 ohm vil spenningsfallet bare bli 0,22 volt ved 45mA strøm.

Strømforsyningen har jo i utgangspunktet null i indre motstand (teoretisk sett), mens strømveien gjennom pedalen gjerne er på noen kiloohm. Et teorem sier at kraftoverføringen fra PSU til pedal er høyest når indre motstand matcher motstanden i pedalen. Så det å ha en motstand der trenger ikke nødvendigvis å være så ille.

Det å ha et lavpassfilter er heller ikke dumt, da man ikke har noen garranti for diverse høyfrekvent søppel i alle strømtilførsler rundt omkring. Hvis du skal dele kurs med en lysrigg f.eks. kan det by på problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.