Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

"Våtere" sound på solo?


OMOEN

Anbefalte innlegg

Hallais folkens

"Våtere"... ja hvordan skal jeg forklare en sound??

Forklare litt først kanskje da: Spiller på en ESP LTD M-1000, emg 81 på neck og byttet til 85 på bridge. Spiller alltid solo med kun bridge pickup, slik at sounden ikke skal bli så nasal.

Ellers så har jeg en Mesa Roadster topp, og et 4x12 Mesa cab. Eller ingen effekter.

Savner å ha muligheten til å få en varmere, våtere, "Slash"-like sound hvis dere skjønner. Sounden på introsoloen til kirk hammet på fade to black er også å trakte litt etter.

Noen tips??? Effektboks/-er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du bare spiller med bridge til solo ...

Slash spiller ofte med neck til solo, og introsoloen på Fade to black blir vel også, såvidt jeg vet, spilt med neck-pickup.

I hvert fall på live-klippene jeg har sett.

Kan jo bare prøve deg fram. Stille litt om på ampen og se hvordan begge pickupene reagerer.

Endret av OssyVezzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, det her er nå min mening, men synes ikke aktive humbuckere egner seg så veldig fantastisk til varm lyd (Kanskje bare meg som har uheldige erfaringer?)

Du kunne jo friska opp med noe sånt som denne?

Electro harmonix har masse pedaler som låter veldig analogt, og det er i analog lyden jeg finner den varme lyden.

T rex har jo en sak med rør som låter ganske fantastisk. Legger du til en god delay pedal i tilegg til en av disse, merker du nok stor forskjell!

Endret av Carlsenth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tror du må prøve litt forskjellig egentlig. Litt mer bass og kanskje litt mindre treble skru kanskje litt ned på presece også. Romklang og delay kan hjelpe deg. Men dog som mannen over sa, så må mann passe på at spesielt delayet er stilt inn "riktig" for å ha det cleant. Hvis du ikke skal bruke mye delay da for å få fram en musikalsk idé. Er ingen ekspert, men er behjelplig med det jeg kan hvis du skulle trenge det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også at i bandsammenheng, så hjelper andre instrumenter til med å fylle ut lydbildet.

Jeg tenker umiddelbart mer reverb dersom det låter tørt, men ofte er det veldig lite som skal til, etter min mening.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker lite klang og delay. Spesielt på soloer. Da blir det mindre søl. Mulig det er rart....

Dette kommer jo VELDIG an på hva man spiller. Til metallgreier har jeg kjørt en ganske drøy «analog» delay (analog-modusen på DD7) i loopen, mens til mer streite rocka greier drar jeg det aldri lenger enn en beskjeden rockabilly-slapback :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.