Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Either you know, or you don't... Tyler-tråden!


JoachimR

Anbefalte innlegg

Prøver meg på en brannfakkel: hvorfor er det ingen som spiller på disse gitarene? Om de er så legendarisk gode, hvorfor er de ikke mer utbredt blant gitarister? Er fullstendig klar over at Landau, som er en av mine favorittgitarister har brukt tyler mye, men så vidt jeg ser gjør han det sjelden nå for tida.

Hvorfor bruker ingen av "de store kanonene" slike gitarer?

Forsåvidt samme greia med annet high-end utstyr som hauses opp av utstyrsentusiaster, f.eks. CAA OD-100-ampen. Igjen, kongen av tone, Mike Landau, som nærmest er argumentet for hvor bra denne ampen er, hva spiller han på? to fender comboer, haha! Jeg vil påstå at det er relativt sjelden man ser en CAA i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes den vari overkant bright, men det er mulig det hadde bedret seg i bandsammenheng. Har noen av mikkene hans selv i straten min, låter bra dem, men det var alt for bright med 500k pots som han selv anbefaler.

Strange, classic'en min er ikke spes bright og ikke så mange av de jeg har prøvd som var veldig brighte. Suhr'n min er mye brightere enn Tyler'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver meg på en brannfakkel: hvorfor er det ingen som spiller på disse gitarene? Om de er så legendarisk gode, hvorfor er de ikke mer utbredt blant gitarister? Er fullstendig klar over at Landau, som er en av mine favorittgitarister har brukt tyler mye, men så vidt jeg ser gjør han det sjelden nå for tida.

Hvorfor bruker ingen av "de store kanonene" slike gitarer?

Forsåvidt samme greia med annet high-end utstyr som hauses opp av utstyrsentusiaster, f.eks. CAA OD-100-ampen. Igjen, kongen av tone, Mike Landau, som nærmest er argumentet for hvor bra denne ampen er, hva spiller han på? to fender comboer, haha! Jeg vil påstå at det er relativt sjelden man ser en CAA i bruk.

Tja, kan vel ha noe med at de fleste kanonene har sponsor deals. Men det er jo ren spekulasjon. Kjenner endel turne gitarister som bruker Tyler og du ser en jo på TV2 på fredagskvelden. Men jeg har jo tilgode å møte gitarister jeg ikke kjenner som vet hva en Tyler er. For de aller aller fleste er gitar Fender eller Gibson.

Når det gjelder OD100 så var jo den i sin tid en Landau signatur amp, men det er jo snart 20 år siden nå da. Men som veldig mange i dag så flyr han ikke backline og har vel i det siste spilt mest Dumble på BP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Gluke sier, det er mange turnerende artister som bruker Tyler. Gjerne dem som ikke reiser under eget navn. Når sannheten skal fram er det vel flere gitarister som reiser rundt under annens navn, en det er "store kanoner". Også en del studiomusikere rundt om kring som bruker Tylergitarer.

Gluke nevner også det med sponsorer. De store gitarprodusentene (Fender/Gibson) har enorme resurser og kan sponse dagens gitarhelter (Mayer, Bonamassa osv). James Tyler opererer i langt mindre skala og har naturligvis ikke de samme økonomiske musklene. Dette er jo bl.a fordi Tyler ikke lager billige gitarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men detter er jo ikke spes for Tyler. Er ingen kanoner som spiller Grosch eller Nik Huber eller Lints eller Gustavson osv osv. heller. Er også ikke mange som spiller ute på vintage stuff lenger heller for den saks skyld og det er jo ozz noe mange forguder så jeg vet ikke hvor relevant den diskusjonen er. Halv kloden har jo snart sin signatur LP hvor et plastdeksel har annen farge eller potene har karbon fra indre Mongolia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som med det meste av hype så blir det litt i meste laget av hypen rundt Tyler også.

Min BW er en Super-Strat eller Muskel-Strat og er et velbalansert arbeidsjern.

Den erstatter på ingen måte vintage signaturlyder fra Strat eller LP.

Tror min BW ryker nå til fordel for en annen vintage signaturlyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver meg på en brannfakkel: hvorfor er det ingen som spiller på disse gitarene? Om de er så legendarisk gode, hvorfor er de ikke mer utbredt blant gitarister? Er fullstendig klar over at Landau, som er en av mine favorittgitarister har brukt tyler mye, men så vidt jeg ser gjør han det sjelden nå for tida.

Hvorfor bruker ingen av "de store kanonene" slike gitarer?

Forsåvidt samme greia med annet high-end utstyr som hauses opp av utstyrsentusiaster, f.eks. CAA OD-100-ampen. Igjen, kongen av tone, Mike Landau, som nærmest er argumentet for hvor bra denne ampen er, hva spiller han på? to fender comboer, haha! Jeg vil påstå at det er relativt sjelden man ser en CAA i bruk.

Sponsordealer er nok et av svarene ja og den reklamen man får ved å være på Ibanez, fender eller Gibson skal heller ikke undervurderes.

Er også som Gluke sier langt fra alle gitarister som har hørt om disse "små boutique merkene" Jeg får stadig spørmål om de rare "Fenderkopi" gitarene mine ute, gjerne etterfulgt av at de selv har en ordentlig Fender.

Custom Audio greiene er mye brukt på plater, bla av Megadeth og Metallica men det blir det ikke akurat reklamert for.

Men att OD100 toppene står i mange av de feteste studioene, er nok ikke uten grunn.

Andy Summers og Reb Beach er jo eks på litt større artister som turnerer med OD100, jeg synes jeg ser de endel rundt omkring men det kan være fordi jeg er oppmerksom på de.

Er jo en ganske anonymt utseende forsterker og hvis noen bruker Custom Audio preampen er den jo som regel i et rack bak scena og ikke synlig.

Endret av Debris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som med det meste av hype så blir det litt i meste laget av hypen rundt Tyler også.

Ho ho ho, en vintage kæll som prater om hype, nei nå ass......

Ellers så sier ryktene at det er Lentz som gjelder hvis man er ute etter vintage lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sponsordealer er nok et av svarene ja og den reklamen man får ved å være på Ibanez, fender eller Gibson skal heller ikke undervurderes.

Ryktene sa at før han gikk til EB spilte EVH på en Anderson. Han gikk til Tom å spurte hvor mye han fikk hvis han endorsa dem. Tom sa ?????

Så toppen på EVHen er tatt etter den Andersonen. Uansett EVH fikk schpenn + 130 EB EVHer. Det forklarer jo at han delte de ut til Gud og hvermann. Men 130 gitarer? Det er to tre måneders produksjon det hos en liten produsent. Det er ingen av dem som kan holde på sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.