Web Analytics
Jump to content

Dubbe "akustisk" opp på vanlig gitar

Recommended Posts

Vil dette funke?

glayout.jpg

Jeg vil ha behov for å "dubbe" meg selv noen ganger, dvs jeg vil ha "vanlig" elgitarlyd samtidig som jeg får kassegitarlyd, og håpet at det fantes en bryter hvor jeg kunne enten sende signalet til vanlig amp, eller signalet til kassegitarsimulering, ELLER BEGGE deler.

PS : Jeg har ikke lyst til å gjøre inngrep på elgitaren min i form av piezzo, selv om det sikkert låter bedre.

Jeg bestilte denne nå fra Thomann : https://www.thomann.de/se/lead_foot_aby.htm

kosta en tiendel av din basstom, så får vi se om den holder, eller detter ifra hverandre :)

Jeg ga heldigvis langt unna fullpris for den boksen. Den var satt ned noen hundringser for det var siste de hadde igjen, og så fikk jeg endel rabatt i tillegg. Tror veiledende i butikken var ca 1800,-. Det er jaggu altfor mye peng for en bryter :blink:

Mangler ikke din fasebryter osv? Noe jeg mener er vesentlig for å kjøre i stereo hvertfall... <_<

Ja der sier du noe. Men hva er poenget med an ABY-bryter om man får fasefeil når man kjører den i "Y-modus"? Da kan man vel like gjerne bruke en AB-bryter?

Ja der sier du noe. Men hva er poenget med an ABY-bryter om man får fasefeil når man kjører den i "Y-modus"? Da kan man vel like gjerne bruke en AB-bryter?

En AB bryter vil ikke sende signalet til 2 amper samtidig, da kan du kun velge mellom den ene eller den andre. Du får ikke automatisk fasefeil ved å velge Y modus, det er noe som kan skje i visse tilfeller avhengig av gitar, amp og effektbokser hvis jeg har forstått det rett?

Jada, skjønner at en AB-bryter er enten eller, men hvis det var slik at den boksen jeg bestilte får fasefeil om jeg kjører den i Y-modus, så så jeg liten vits med "Y-modusen".

Men hvis det er slik at det _KAN_ forekomme, så skjønner jeg mere greia.

Hvordan hører man om det er fasefeil?

Hvordan hører man om det er fasefeil?

Lyden blir helt merkelig for de 2 signalene kansellerer hverandre. Mye av bassen og trøkket blir borte, og lyden høres ofte litt "hul" ut. Du kan enkelt teste det på et stereoanlegg, ved å bytte om + og - på høyttalerkabelen på den ene høyttaleren. Det er en kjapp metode for å høre/forstå hvordan fasefeil høres ut :)