Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilket studioprogram?


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg en ny Mac snart, den skal stort sett bli brukt til innspilling av musikk. Det jeg da trenger er et studioprogram, men hva skal jeg velge?

Har prøvd Pro tools og Cubase litt, men jeg kan det ikke akkurat. Frister litt med Logic også.

Noen anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kjøp det vennene dine bruker, så blir det enkelt å utveksle prosjekter

samma faen hvilket program du bruker egentlig

Skjønner poenget ditt og er til en viss grad enig, men det er jo forskjell på hvilke funksjoner man får med i de forskjellige pakkene. Viktig å kunne samarbeide med andre, men hvis f.eks budsjettet er 2000kr eller mindre og man er på light-utgaver blir det spesielt viktig å plukke riktig software. Er man på fullversjoner så kan stort sett all software produsere hvilke som helst resultater.

Jeg personlig jobber best i Cubase, og det fungerer på både Windows og OSX med samme disc, samtidig som studentversjoner koster ca 50% av fullpris. Ikke noen automatikk i at det er best for deg, men man går skjelden t feil med Cubase.

Men hva er bruksområde og budsjett? Hvilken type redigering skal du gjøre? Og skal du bruke mye software-instrumenter?

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal kjøpe meg en ny Mac snart, den skal stort sett bli brukt til innspilling av musikk. Det jeg da trenger er et studioprogram, men hva skal jeg velge?

Har prøvd Pro tools og Cubase litt, men jeg kan det ikke akkurat. Frister litt med Logic også.

Noen anbefalinger?

Bruk det programmet som følger med lydkortet du skal kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk det programmet som følger med lydkortet du skal kjøpe.

Ikke alle lydkort det følger med software (f.eks Apogee) og noen har medfølgende software som enten er Windows only eller er lavere kvalitet enn GarageBand. Det kommer jo også an på bruksområdet. Kjøper man f.eks er Avid-kort med Pro Tools LE, men begrensningene i LE gjør at man blir hemmet (gjelder hovedsaklig veldig avanserte brukere) har man jo brukt unødvendig mye penger på en software som ikke har noen verdi for kjøperen.

Noe software er også avhengig av at man alltid har lydkortet koblet til, men hvis man trenger et lydkort med 8 inn og ut eller mer kan det være relativt hemmende hvis man også ønsker å redigere på toget, bussen, hytta osv.

Men utover det: Veldig mye bra software som følger med en del lydkort.

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner poenget ditt og er til en viss grad enig, men det er jo forskjell på hvilke funksjoner man får med i de forskjellige pakkene. Viktig å kunne samarbeide med andre, men hvis f.eks budsjettet er 2000kr eller mindre og man er på light-utgaver blir det spesielt viktig å plukke riktig software. Er man på fullversjoner så kan stort sett all software produsere hvilke som helst resultater.

Jeg personlig jobber best i Cubase, og det fungerer på både Windows og OSX med samme disc, samtidig som studentversjoner koster ca 50% av fullpris. Ikke noen automatikk i at det er best for deg, men man går skjelden t feil med Cubase.

Men hva er bruksområde og budsjett? Hvilken type redigering skal du gjøre? Og skal du bruke mye software-instrumenter?

Skal spille inn demoer med bandet. Budsjettet er på rundt 4500-5000. Skal mikke opp instrumentene, så det blir nok lite amp software og sånn.

Bruk det programmet som følger med lydkortet du skal kjøpe.

Har en Mackie Onyx 1640i firewire mixer jeg skal bruke. http://www.mackie.com/products/onyx1640i/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Selv er jeg veldig svak for Pro Tools. Har brukt det i nesten tre år selv, og er strålende fornøyd. Både innspilling, redigering og miksing går som en drøm (dersom man har en bra maskin, vel å merke). Spiller man for røskete er det enkelt å tighte opp det man har spilt inn, faktisk har jeg redigert meg fram til en gitarsolo ved en anledning.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv bruker jeg Logic, og er meget fornøyd. ProTools er også et veldig bra program, men kopisperren (iLok) er noe herk hvis du ikke skal ha en maskin stående permanent i studio...

Kan du utdype dette med kopisperre nærmere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.