Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Akustisk gitar til noe rundt 10 lapper


Wreen

Anbefalte innlegg

Hei og hopp :)

Er på jakt etter en ny kassegitar med stålstrenger. På tide jeg får meg noe ordentlig saker når det skal spilles "unplugged" :)

Tenkte å legge 10-12 lapper i det og det burde gi en god gitar.

Var i butikken å testet en Martin D16gt. Selv om gitaren ser kanskje veldig lite spennende ut, så var den knall god å spille på.

Kunne få denne for 12500kr og da var også pickup ferdig montert. Det er et must at jeg kan plugge den i PA'n, så tenk på at det også må være med pickup i prisen.

Lurer bare på om jeg skal slå til på denne eller lurer det andre gitarer i denne prisklassen som er vel så bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D-16gt er absolutt et godt alternativ, men det var jo en litt stiv pris? Hvilket mikrofonsystem er montert i?

Du får jo gitaren til under 10.000kr ny, og de vanligste systemene fra både fishman, L.R. Baggs og B-band inkludert montering for godt under 2000kr.

Og hvis du skal spille en del tilkoblet og vil ha en Martin vil vel GPCPA4 være et vel så godt alternativ.

Ellers ville jeg absolutt vurdert Taylor DN3e. Den får man for ca samme pris som du nevner over, men med et mer avansert mikrofonsystem og litt annen karakteristikk. Mer moderne i lyden er vel emkleste måten å beskrive forskjellen kort. Hvilken som passer deg best må du selv bestemme. Både Larrive og Guild lager også gode modeller i prisklassen, men jeg har enda tilgode å prøve modeller fra dem som jeg opplever som objektivt bedre enn tilsvarende Taylor eller Martin.

Hviken lyd er du ute etter og hva er de viktigste bruksområdene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja gitaren virka veldig god ihvertfall :)

Jeg er igrunn på utkikk etter en kassegitar med mye lyd og greit at det synger litt i gitaren så man ikke må slå gitaren halveis istykker hvis man har lyst til å spille litt solo. Litt hardt å ta i, men du vet sikkert hva jeg mener.

GT16 virka jo ganske grei sånn sett ihvertfall.

Bruksområdet blir mye forskjellig, så det er igrunn ikke noe å henge seg for mye opp i:) Men den må definitivt ha et mikrofonsystem.

Angående den D16gt'n jeg prøvde som kanskje har litt stiv pris (er enig etter å ha sjekket nettet) så husker jeg ikke helt hva de hadde av systemer å sette i den.

Mener det var snakk om fishman ja, det var ihvertfall et av systemene de kunne tilby.

Jeg skal til Bergen neste helg og der er utvalget endel bedre, så jeg får vel mulighet til å teste litt andre typer der.

Men kom gjerne med flere tips om hva som kan kjøpes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du velger mellom D-16GT og Taylor DN3e er det et par forskjeller du bør være klar over som påvirker lyden. I utgangspunktet er de begge dreadnaughts med en ganske crisp og detaljert lyd, men allikevel punchy bass. Begge har skrudd hals og kommer i kasse (Taylor-kassa har buet lokk, og tåler litt hardere trøkk, men begge er solide, så jeg ville ikke valgt ut fra det). Mest vesentlige forskjell så langt er hvordan halsen er festet. Mens D16gt har et vanlig skrudd halsfeste (til motsetning fra 18-serien og oppover som bruker dovetail neckjoint) har Taylor gått for en løsning der de bruker skims i 40 forskjellige størrelser som laserkuttes og tilpasses til hver gitar (hver størrelse er 2/1000 av en tomme) der du får et skikkelig kontaktpunkt mellom treverket i hals og kropp. Dette er samme halsfestet som brukes på toppmodellene og custom shop Taylor også, og er likt kvalitetsmessig til en dovetail. (se bilde under)

skims.jpg

I tillegg er mikrofonsystemet veldig forskjellig. På 300-serien og oppover har du toppmodellen av mikrofonsystemet til Taylor. Der finner du både en stringsensor (dvs tilsvarende en magnetisk pickup av lignende type som L.R. Baggs M1) og en body sensor. Det som skiller den magnetiske picupen fra andre av tilsvarende typer (se bilde under) er at B-strengen, som inneholder mye stål og derfor har en tendens til å bli "hot" sammen med de andre strengene, er flyttet litt nedover i halsen for å kompensere og gjøre den mer balansert. I tillegg har du en body sensor (bilde 3) som plukker opp karakteristikken i treverket, og ikke bare lyden fra strengene i seg selv. Den er flyttet noe fra tidligere (det kan du også se på bilde 3, "Dynamic body sensor 1" som var den forrige plasseringen). Mikrofonsystemet i Taylor-gitarene er virkelig langt over alle systemer jeg har spilt med med unntak av toppmodellene til AER og et par dyre custom-systemer.

stringsensor.jpg

innmat1.jpg

Til slutt har du grunnen til at den låter litt høyere enn tilsvarende Martin volummessig, og det er at Taylor putter inn et såkalt "relief cut" i festet til lokket som gjør at det vibrerer friere. Det er litt samme funksjonen som skalopert bracing ved at det gir mer volum og detaljer.

reliefcut.jpg

Begge to er virkelig gode valg, men du bør høre dem opp mot hverandre. Er bøttevis av andre forskjeller også, men det er jo grenser for hvor langt man skal skrive om dem. DN3e finnes ikke uten mikrofonsystem, så min generelle anbefaling er at dersom man er ute etter en gitar uten mikrofonsystem under 10.000kr er D-16GT (til strumming, 9895kr) og 000-16GT (fingerspill, 9895kr) veldig gode gitarer og noe enn Taylor 214ce (mexicoprodusert uten toppmodellen av mikrofonsystemet). Skal man først ha mikrofonsystemet ville jeg absolutt gått opp på 12995kr for Taylor DN3e (Den rimeligste USA-modellen Taylor lager og med heltre) der du får Expression-system (miksystemet) som er milevis unna fishman sine systemer. Skal du ha en D-16GT med mikrofonsystem ville jeg bygd om et AER AK-15 og endret det slik at det blir tilpasset med en kontaktmikrofon av samme typen som L.R. Baggs ibeam. En fiks som koster rundt 4-5000kr. Da vil man nærme seg lyden i et ES-systwmn, men med noen få forskjeller. Du får ikke den innebygde di-boksen (ES sender balansert signal hvis du kobler i balansert kabel) og ES vil ikke gi deg feedback ved høyt volum.

Er det noe mer du lurer på? Bare å fyre løs. Ser at det hørtes ut som jeg skriver at Taylor alltid er bedre enn Martin, men det mener jeg ikke. Hvis man skal ha en modell uten miksystem og uten cutaway har Martin noen modeller er du ikke får tilsvarende fra Taylor. F.eks har du D-18 (lignende T 510ce men uten mik, cutaway og sitka-lokk i stedet for oppgradert til englemann, 6000kr rimeligere), HD-16R Adirondack (tilsvarene T DN4e lydmessig, men med mer responsiv adirondack i lokket, uten miksystem og 6000 dyrere) og Om21s (litt tilsvarende Tayloe GC-8, begge rundt 20k) men annen karakteristikk. Martin HD-28 er også et veldig spennende alternativ til Taylor DN8 og her er det også bare smakssak.

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dn3 uten elektronikk har ikke blitt importert for salg i europa siden 2010 og er for lengst ute av både prislister og sortiment på denne siden av dammen.. Det kan også tyde på at USA-salget også skal stoppes. I.o.m at det ikke finnes noen USA-eksklusive modeller fra før er det veldig sansynlig at den fjernes helt når lageret i USA er tomt. Det finner jeg ut ca 18. September når jeg er på fabrikken der borte. :-)

Edit: det samme gjelder forøvrig GC3, GC4 og DN4.

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dn3 uten elektronikk har ikke blitt importert for salg i europa siden 2010 og er for lengst ute av både prislister og sortiment på denne siden av dammen.. Det kan også tyde på at USA-salget også skal stoppes. I.o.m at det ikke finnes noen USA-eksklusive modeller fra før er det veldig sansynlig at den fjernes helt når lageret i USA er tomt. Det finner jeg ut ca 18. September når jeg er på fabrikken der borte. :-)

Edit: det samme gjelder forøvrig GC3, GC4 og DN4.

OK, interessant. Det høres imidlertid ut som en radikal endring av kurs når det gjelder denne serien. Hele "greia" når denne akustiske serien kom var jo at det skulle være tilbake til røttene, med rene akustiske instrumenter. Men hvis det bare gjelder bare 3 og 4 serien kan det vel "forsvares" da det tradisjonelt sett jo har vært et slags skille av forskjellig art på 3-4-serien og 5-8/9 serien.

Foreløpig er i alle fall prislisten fra Taylorguitars.com ikke endret, og da blir de vel neppe det i 2011. Det vil vel uansett være svært sannsynlig at man kan bestille uten "e", slik man i dag kan for den elektro-akustiske serien? (gitt at de ikke skal ha forskjellige modeller, opsjoner og/eller policyer i Europa).

Står det forresten feks DN3e på merkelappen inni gitaren også, eller står det bare DN3?

Heldiggris som får dra til Taylorfabrikken! Jeg simplethen ELSKER Taylor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for kjempe godt svar og masse artig å lese her :)

Jeg skal definitivt se om jeg kan finne en Taylor DN3e i Bergen som kan testes til helga.

Halsfestet til DN3e virket jo mye bedre enn den vanlig skrudde løsningen på D16g. Jeg må nok teste de opp mot hverandre som du sier.

Om ikke jeg finner noe i Bergen, så får jeg ta turen til hovedstaden veldig snart da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, interessant. Det høres imidlertid ut som en radikal endring av kurs når det gjelder denne serien. Hele "greia" når denne akustiske serien kom var jo at det skulle være tilbake til røttene, med rene akustiske instrumenter. Men hvis det bare gjelder bare 3 og 4 serien kan det vel "forsvares" da det tradisjonelt sett jo har vært et slags skille av forskjellig art på 3-4-serien og 5-8/9 serien.

Foreløpig er i alle fall prislisten fra Taylorguitars.com ikke endret, og da blir de vel neppe det i 2011. Det vil vel uansett være svært sannsynlig at man kan bestille uten "e", slik man i dag kan for den elektro-akustiske serien? (gitt at de ikke skal ha forskjellige modeller, opsjoner og/eller policyer i Europa).

Står det forresten feks DN3e på merkelappen inni gitaren også, eller står det bare DN3?

Heldiggris som får dra til Taylorfabrikken! Jeg simplethen ELSKER Taylor.

Jeg har sendt mail til kontaktene mine på Taylor-fabrikken nå for å sjekke om modellen er på vei helt ut, eller om den fortsetter i USA, men det stemmer at når det gjelder Taylor kan alle variasjoner kjøpes, spørmålet er bare prisen. Ikke noe problem å få til. Av valg som er gratis på standard-modeller (fra 300-serien og opp) er det jo også en hel haug (blir bare litt lengre produksjonstid):

Kostnadsfrie endringer:

Alle serier fra 300 og opp:

Pickguard options (black, clear, tortoise, none)

Lefty or lefty strung righty

No strap pin

ES-T® (her får du faktisk igjen en 500-lapp, men ville ikke byttet micsystem)

edit: No electronics (her får du igjen 3000kr hvis modellen har elektronikk fra før)

500-serien og oppover:

3-piece back - Hurra!

Tuners: Taylor Gold or Chrome No charge

Akustisk-elektrisk 600-serie:

Satin neck finish (Acoustic/Electric models only)

Fargevalg: Amber, Black, Blue, Blue Burst, Cherry Black Sunburst, Cherry Sunburst,

Green, Honey Sunburst, Natural, Orange, Purple, Ruby Red, Ruby Red Burst,

Tobacco Sunburst, Transparent Black

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kostnadsfrie endringer:

Alle serier fra 300 og opp:

Pickguard options (black, clear, tortoise, none)

Lefty or lefty strung righty

No strap pin

ES-T® (her får du faktisk igjen en 500-lapp, men ville ikke byttet micsystem)

Her er det vel også mulig å bestille helt uten elektronikk - med et prisavsalg på rundt det 4-doble? Hvis det ikke er andre regler for det europeiske markedet da...

Men ja, det kan raskt påvirke leveringstiden. Sitter selv og venter på tredje måneden snart på en 912c med Engelmann topp :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det vel også mulig å bestille helt uten elektronikk - med et prisavsalg på rundt det 4-doble? Hvis det ikke er andre regler for det europeiske markedet da...

Men ja, det kan raskt påvirke leveringstiden. Sitter selv og venter på tredje måneden snart på en 912c med Engelmann topp :/

Det står spesifisert at no electronics kun gjelder akustisk-elektriske modeller, men det er mulig, å få til uten, ja.. På 300 til 800-serien er det rett under 3000kr som skiller med og uten ES. Fikk svar fra Taylor nå ang prisbesparelse og tilgjengelighet på 3- og 4-serien uten elektronikk. Man vil havne rett under 10.000kr totalt med en DN3 ut 2011, og den går ut av hele sortimentet når USA er tom på lager. Etter det kan det spesialbestilles, men til en litt høyere pris, ca 2-3mnd leveringstid. Samme gjelder alle modellene i 3- og 4-serien uten cutaway. Uansett selges jo over 90% av Taylor med elektronikk for det låter jo helt rått!

Ang 912ce du venter på er det en knallfin konfigurasjon! Genialt at både ceder og englemann-gran i lokket varierer mellom kostnadsfritt og ca 1000kr-1500kr ekstra avhengig av modell. De pleier å være effektive mtp BTO og modified, og det tar vel ca 16 uker, så du har ca 1 mnd igjen. Jeg ventet nettopp 7 hele mnd på en standard lefthand Martin D-28, til en kunde. Det var skummelt lenge, men heldigvis visste jeg på forhånd at det alltid er sånn med non-standard Martin... Men den var jo helt knall når den kom den også!

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står spesifisert at no electronics kun gjelder akustisk-elektriske modeller, men det er mulig, å få til uten, ja.. På 300 til 800-serien er det rett under 3000kr som skiller med og uten ES. Fikk svar fra Taylor nå ang prisbesparelse og tilgjengelighet på 3- og 4-serien uten elektronikk. Man vil havne rett under 10.000kr totalt med en DN3 ut 2011, og den går ut av hele sortimentet når USA er tom på lager. Etter det kan det spesialbestilles, men til en litt høyere pris, ca 2-3mnd leveringstid. Samme gjelder alle modellene i 3- og 4-serien uten cutaway. Uansett selges jo over 90% av Taylor med elektronikk for det låter jo helt rått!

Ang 912ce du venter på er det en knallfin konfigurasjon! Genialt at både ceder og englemann-gran i lokket varierer mellom kostnadsfritt og ca 1000kr-1500kr ekstra avhengig av modell. De pleier å være effektive mtp BTO og modified, og det tar vel ca 16 uker, så du har ca 1 mnd igjen. Jeg ventet nettopp 7 hele mnd på en standard lefthand Martin D-28, til en kunde. Det var skummelt lenge, men heldigvis visste jeg på forhånd at det alltid er sånn med non-standard Martin... Men den var jo helt knall når den kom den også!

Dersom man er ute etter en gitar uten elektronikk er i alle fall 10000,- for en DN3 svært mye gitar for pengene. Generelt er både 3(00) og 4(00) serien enormt mye gitar for pengene. Og ja, ES systemet er svært bra så de ekstra lappene er vel verdt det, dersom man trenger slikt.

Ang 912ce, så har jeg hatt en slik en tidligere, og har angret som en hund på at jeg solgte den. Den fikk imidlertid et godt hjem hos en halvkjent profesjonell musiker, og jeg ser den dukke opp på TV og andre steder i ny og ne. Litt morsomt. Jeg er stor fan av både engelmann og cedar - og det er flott at Taylor lar en bytte topp uten at man må blakke seg. 900-serien var jo opprinnelig engelmann, men i 2007 (?) ble det endret til sitka - angivelig grunnet vansker med å få tak i nok engelmann av høy nok kvalitet. Taylor er stort sett relativt raske med slike spesialordre ja, men når man venter blir tiden lang uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har handla deg gosaken enda, så vil jeg annbefale å prøve Martin 1 serie, har både OM, OMC (tror jeg) og D både med og uten Elektronikk på alle, Dog FIshman, som ikke er noe spesielt å skryte av, skal du ha et ordentlig pickup (mic) system kan jeg anbefale K&K trinity, er vel kanskje det som er best etter min mening... Koster rett under 2k fra usa, lever det inn til en gitarguru, så fikser han det iløpet av en varm kopp kaffe. Jeg er selv eier av D1E og er kjempefornøyd, hatt den i litt over 1 år, og den låter bare bedre og bedre, men dette er min mening!

Lykke til med kjøpet.

EDIT: http://www.kksound.com/acousticguitar.html

Endret av thimzity
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler at du sjekker ut Cole Clark. Fat Lady-serien er ekstremt bra. Min subjektive mening er at den er mer lettspilt enn mange Martin's i samme prisklasse. Lyden kan beskrives som crisp og varm, noe lav unplugged, kanskje, men en dog, mer en nok lyd. Sinnsykt lett og ekstremt vakkert instrument. Morten Larsen har kanskje noe å si på disse? Så vidt jeg kan huske har jeg sett Cole Clark i sjappa hans!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det handel i helga og jeg endte opp med en Martin OMCE Korina.

Er veldig fornøyd med gitaren og herregud for en lyd! :)

Har ikke rekke å spilt alt for mye på den foreløpig, men jeg ser frem til å bruke den på konserter og øvinger med bandet :)

Det ble jo mye mer enn jeg hadde tenkt å legge i det...men det koster jo å være kar :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.