Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

OM-gitar med hals som går inn i kassa


Anbefalte innlegg

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 2 months later...

En OM til er ferdig. Først et par bilder av den ferdige gitaren:

S6303134.JPG

S6303140.JPG

Sider og bunn er av padouk, topp av europeisk gran, halsen er laminert mahogny/teak/mahogny og gripbrett og stol er ibenholt. Sorte ibenholt kantlister og sorte stemmeskruer.

Første forsøk på OM med integrert hals (omtalt høyere opp i denne tråden) ble litt skjev. For å unngå dette laget jeg former som jeg bruker sammen med byggebrettet ("soleraen"). Dettte fungerte bra:

S6303133.JPG

For å få til sporet der sidene skal inn i kassa bruker jeg en gjerdesag:

S6303128.JPG

Sånn ble sporet:S6303129.JPG

Padouk er et fint materiale, den oransje-røde fargen gjør seg godt. Lyden blir ganske klar og skarp, samtidig som det er bra med bass. Problemet med padouk viste seg å være bøyingen. Det skulle veldig lite til før det gikk skår i treverket. Mye vanskeligere å bøye enn sapele som jeg brukte i den første gitaren og valnøtt som jeg har brukt i en bass. Jeg fikk bøyd den og lappet sammen skårene så de omtrent ikke ble synlige. Tror neppe jeg kommer til å bruke padouk igjen, selv om resultatet ble veldig stilig.

S6303130.JPG

Et par bilder til av den ferdige gitaren:

S6303136.JPG

S6303141.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft, tøft. :-D

Når tror du at du stikker innom meg og lar me prøvespille? Alltid vanvittig tøft å se hvordan slike selvbygg ender, og særlig det å kjenne på og høre resultatet selv! :-)

Gratulerer med gitaren din!

Hei Morten. Begge de to OM-ene har fått nye hjem hos venner og kjente. Neste gitar jeg lager skal jeg beholde selv, da blir det lettere å planlegge en tur. Denne gangen blir det valnøtt i sider og bunn. Kjøpte et sett i sommer, utrolig flotte tegninger i bakstykket. Også halsen blir valnøtt, med litt teak fra Biltema i midten.

På litt lenger sikt har jeg lyst til å prøve å lage virkelig "kortreiste" gitarer. Gibson-raidet i august gir noen ganske skremmende perspektiver - kanskje mange av de materialene gitarer lages av i dag enten blir forbudt å selge eller blir koblet med alle mulige krav om sertifikater osv - ikke bare for produsentene men også for eierne av gitarer. Lønn og bjerk brukes vel en del til gitarbygging. Jeg har inne en bestilling fra et sagbruk/høvleri i Vestfold på et sett (sider og bakstykke) i bjørk og et sett i ask. Det er vel særlig ibenholt og palisander som er utsatt, så langt har jeg bestilt gripbrett og stol i enten ibenholt eller palisander fra Stewmac. Jeg har lyst til å prøve å finne mer lokale alternativer til dette også, og har i første omgang bestilt materialer til dette i ask. Det blir nok en egen tråd om kortreiste gitarer når/hvis jeg begynner på dette prosjektet.

Som sagt - jeg kommer gjerne innom. Når valnøtt-gitaren er klar kan jeg ta en tur med den og kanskje låne med meg en eller begge de som allerede er ferdige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Valnøtt-gitaren er nesten ferdig. Den er nok den beste i OM-serien så langt. Halsen er litt for tykk og båndene må slipes litt, så den er ikke helt ferdig enda, men nok til å prøvespilles. Jeg er veldig fornøyd med hvordan den låter! Pen å se på ble den også:

407335_10150475778846146_561086145_8978993_518406208_n.jpg

Bak og på siden er det heltre valnøtt med kraftig mønster:

395504_10150475779591146_561086145_8978994_899654575_n.jpg

Halsen er laminert av valnøtt med en bit teak i midten. Grover Rotomatic stemmeskruer.

400057_10150475779811146_561086145_8978995_1746371896_n.jpg

Denne skal jeg ha selv. Blir nok førstegitaren framover. Skal sette inn en L.R. Baggs Anthem SL med både piezo og mikrofon..

En gitar igjen å lage i denne første serien - lønn bak og på siden, hals i bjørk og ask, noen tynne sorte striper, ellers helt lys. Skal bli spennende å se hvordan lønn er å jobbe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig! Lager du disse for salg eller for moro skyld?

Jeg misunner de som har tålmodighet og ferdigheter til å lage noe sånt.

Oser kvalitet helt hit!

Foreløpig er det for moro skyld, til venner og kjente og meg selv. Kanskje jeg en dag synes jeg får det til bra nok til å selge på ordentlig - og etablerer et lite firma? Uansett - det blir nok bygging på fritida framover også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Nå er de fire planlagtre OM-ene ferdig. Den siste er av lønn. Flammelønn bak, uten særlige mønstre i sidene. Alt sammen kjøpt fra Boisbuis i Frankrike, der jeg også kjøpte valnøtt til forrige gitar. Halsen er laminert med ask i midten og bjørk på sidene, fra Plan bygg i Sande i Vestfold.

Det er ganske stor forskjell på lyden på de to siste. Valnøtt-gitaren er varmere, samtidig som tonene kanskje går mer over i hverandre. Lønnegitaren er veldig klar i tonen, uten at den blir for skarp. Prøver å legge ved lydklipp med begge, vet ikke om forskjellene kommer frem etter komprimering til mp3.

Her er noen bilder fra lønnegitaren før lakkering:

Baksiden. Litt ekstra pynt med en midtstripe fra StewMac - egentlig fordi de to lønnestykkene var litt for smale...

bilde%203.JPG

Hodet. S-en er svartfarget epoxy-lim.

bilde%204.JPG

Bunnstripa i sidene er opptenningsved av ukjent tresort, kjøpt på Biltema.

bilde%202.JPG

Her ser man halsen, sidene og baksiden. Sort pynt både her og der.

bilde%208.JPG

Og noen bilder av valnøttgitaren og lønnegitaren sammen:

bilde%205.JPG

bilde%206.JPG

bilde%207.JPG

Så da er det opprinnelige prosjektet med 4 OM-er med integrert hals ferdig. Jeg har lært mye av dette, og resultatet er blitt bedre etter hvert. Jeg ser ingen grunn til å gå tilbake til den mer vanlige teknikken med å bygge hals og kropp hver for seg og sette dem sammen med en eller annen skjøt.

Jeg har nå liggende et sett Sapele (som i den første OMen - billig, enkelt å jobbe med og gode resultater), et sett sypress, som visstnok brukes mest til flamenco-gitarer, og et sett silver oak som jeg ikke vet hva heter på norsk. Så det blir flere OMer framover, og kanskje en ny tråd på forumet.

Test-lønn mp3.mp3

Test-valnøtt mp3.mp3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.