Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Stemme


Hjalmar Sæterstøl

Anbefalte innlegg

Jeg veit ikke hvor mange tonedøve mennesker det fines her i verden. Men ettersom det jo er det motsatte av absolutt gehør, vil jeg tro at det ikke er snakk om de helt enorme antallene.

Anyway, jeg spiller i gospelkor med en tonedøv trommis. Nei, han kan ikke synge for fem øre, men han kan virkelig spille trommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, folkens, vi går veldig til ytterpunktene her. Absolutt gehør vs. tonedøv.

Det finnes en mellomting, og det er plenty av folk som aldri klarer å synge rent selv om de ikke er tonedøve.

Og det er stoor forskjell på det å synge surt og det å synge stygt.

Jeg, f.eks, synger rent og stygt.

Og jeg har mange med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, alt er mulig heter det jo.

Og ja, man kan trene opp absolutt gehør.

Men det krever at man trener gehør hver dag i kanskje 20 år. (for de fleste) Og da får man egentlig ikke absolutt gehør heller....Jeg kjenner noen som omtrent kan høre frekvensen om du drar en stol langs gulvet.

Men veldig bra (det vi vanligvis kaller absolutt) gehør slik at man kan kjenne igjen toner og tonearter kan de fleste få, om de trener gehør i mange mange år.

Når det gjelder tonedøvhet, så må man ikke være komplett tonedøv for å synge falskt. Det holder å være generelt umusikalsk. Men musikalitet har også med sosiale forhold å gjøre, ikke bare arv. Begynner man å spille piano som syvåring har man mye større sjans for å "bli musikalsk" enn andre.

Men: Jeg vet om mange tilfeller av folk som har sunget i kor hele livet, tar sangtimer med sanglærer og øver mye hørelære, men som alltid synger litt surt - uten å høre det selv.

Selvsagt, om de virkelig øver gehør hver dag i mange år kan de nok lære det. Men det blir litt hypotetisk synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.