Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger hjelp til opptak og miks av basstromme


Anbefalte innlegg

Heisann.

Bandet har gått til innkjøp av opptaksutstyr til øvingsrommet og vi har lyst å lage noen demoer. Det største problemet vi har støtt på så langt er at basstrommene forsvinner helt i miksen. Oppsettet vi har brukt er sånn cirka: en basstromme-mik (tror merket er Chester eller no, ikke det billigste, men langt fra et dyrt mik-sett) litt inni et hull i hver av basstrommene -> M-Audio Fast Track 8R lydkort -> PC med Adobe Audition.

Vi får den lyden vi vil ha i basstromma når den er alene, men når vi kjører på med alle instrumentene forsvinner den. De andre trommene hører vi greit. Er det noen triks vi kan gjøre? Tror det er ganske mye dempemateriale i trommene. Kan det være en ide og ta ut litt eller kanskje alt? Ellers noe vi kan gjøre i programmet? Det var ikke jeg som miksa, og jeg vet ikke helt hva han gjorde med signalet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

compressor, og litt eq, få opp og eller ned de rette frekvensene, legg på et lite klikk i bassen(dra opp de høye frekvensene hvor det kommer en slags punch-klick i kicken). Kan jo også prøve å gate litt støy fra resten av settet, skulle hjelpe det, om det er et dårlig opptak, så er det jo bare å ta det opp på ny...

-Thim

Endret av thimzity
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drumagog är din vän.

Annars kan du börja med att dra ner basfrekvenserna på alla andra kanaler och låta baskaggen och basgitaren få slåss om de låga frekvenserna relativt ostört. Varje kanal stjäl annars litt av de frekvenserna och grötar till det i mixen, ingen vits att lågfrekvent brum från cymbalerna tar opp plats för baskaggen. Kompressor är också nämnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Heisann.

Bandet har gått til innkjøp av opptaksutstyr til øvingsrommet og vi har lyst å lage noen demoer. Det største problemet vi har støtt på så langt er at basstrommene forsvinner helt i miksen. Oppsettet vi har brukt er sånn cirka: en basstromme-mik (tror merket er Chester eller no, ikke det billigste, men langt fra et dyrt mik-sett) litt inni et hull i hver av basstrommene -> M-Audio Fast Track 8R lydkort -> PC med Adobe Audition.

Vi får den lyden vi vil ha i basstromma når den er alene, men når vi kjører på med alle instrumentene forsvinner den. De andre trommene hører vi greit. Er det noen triks vi kan gjøre? Tror det er ganske mye dempemateriale i trommene. Kan det være en ide og ta ut litt eller kanskje alt? Ellers noe vi kan gjøre i programmet? Det var ikke jeg som miksa, og jeg vet ikke helt hva han gjorde med signalet.

Har du sørget for at bassgitar og basstromme ikke "crasher" i frekvensområdene? Jeg pleier å gi basstromma litt puff i områdene 60-85 Hz og så kutter jeg bassgitar fra 90Hz og ned.

Er en amatør, men det er det jeg har lært av "proffa"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er opptak av metal det er snakk om, bør mikrofonen plasseres nærme pad'en som treffer skinnet. Litt avhengig av hvilken lyd dere er ute etter. Rock og pop, lenger ut. Er også viktig å lage et "hull" i frekvensregisteret, hvor bass og kick kan jobbe opptimalt uten å slåss om plassen sammen med de andre instrumentene. Kan gjerne mixe dette for dere gratis, hvis det er av interesse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.