Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Røramper gir bedre gitarister..?


Neros

Anbefalte innlegg

Jeg er absolutt ikke fremmed for nymotens greier. Amplitube, Guitar Rig, Boss GT-8... Alt låter tøfft. Men det er ingenting som kan erstatte opplevelsen av å plugge direkte inn i en herlig røramp.

I en mikssammenheng kan forskjellene blurres ganske betraktelig, litt avhengig av sjanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Heisann.

Jeg er da ny på dette forumet. Har trappet opp elgitarspillingen betraktelig de siste årene etter en del pause og står midt i det store "forsterkervalg" dilemmaet nå.

Kjører en Cube30x hjemme og syns det låter bra. Bra nok til stua, men når jeg kom til øving med bandet så dugde jo selvsagt ikke denne. Prøvde også å line-out'e den til PA-anlegget. Funka bedre, men endog.

Testet så en Fender forsterker, 50w rør. Damn så stor forskjell!!!

Og så testet jeg en Marshall AVT50, også rør. Shit så mye mer trøkk man får altså. Sykt stor forskjell. Kjøpte så denne i går for den nette sum av 1100 kr. Bra deal vil jeg påstå. Vi får se om den duger når jeg skal opp på scena og spille live. Må vel muligens mikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahhhh. Trykte send for tidlig :-)

Fortsetter her: Må vel muligens mikke den opp.

Men ja, merker også stor forskjell på spillingen. Må skjerpe meg mer på rørforsterker, helt klart! Men jeg kjører også en GT-10 så den kan jo hjelpe selvsagt. Minimalt med effekter kjører jeg på den. Mest bare på sololydene.

Tror forresten jeg starter en ny tråd ang denne. Gt10 har jo en preamp. Fordeler/ulemper med å kjøre denne gjennom en rørforsterker.... Håper folk har peil på det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gluke vil jo ha en 100W topp, betyr det at du mener man ikke får samme avslørende effekt av en 5W combo?

Nei, jeg syntes bare alle skal ha en 100W topp. Heretter skal frifond dele ut 100W topper til alle som vil spille gitar, he he he.......... Bare ikke mine for da er det jo ingen som får før om 17 år........

Men seriøst, det er todelt. Det ene er mengden vreng og compression og det andre er rent volum. Masse vreng og compression (og evt. effekter) gjør at amper veldig lettspilt og kan lett "gjemme" slurvete spilling. Volum gjør også litt av det samme. Selv røramper vrenger mer og comprimerer når de spilles veldig lavt. Med en gang man drar på litt volum blir lyden mer "woddy" og responsen helt annerledes. Men selv 5W røramper spiller jo relativt høyt så du får nok unasett mer av den samme effekten enn f. eks på en digital modelleringsboks.

Grunnen til at jeg liker 100W topper er at de låter fett og spiller høyt som faen og folk burde bruke mer tid på å lære seg å spille høyt som faen, ha ha ha. Hvis du plugger gitaren inn i en 100W topp på bandvolum og ikke får det til å låte bra, well sorry men da kan du ikke spille gitar enda. Så enkelt er det. Da hjelper det ikke at det låter kanon gjennom hodetelefonutgangen på Cube 273C'en hjemme på gutterommet. Det er noe basiskunnskap som mangler. Men får du det til å låte bra, da vil det stort sett låte bra gjennom alt. Da vil det til og med kanskje låte ålreit gjennom en Axe Fx, ha ha..... For som GPM skrev over, hvis du har lært deg å spille med gitar rett i en amp så vet du hvordan det funker og hvordan du skal få det til å låte. Alt som evt. kommer i tillegg blir bare krydder. Så lenge biffen er i orden vil det smake supert uansett. Men hvis ikke basisen er i orden så hjelper det ikke med all verdens krydder. Da smaker det crap uansett.

Derfor har jeg hele tiden anbefalt alle nybegynner å kjøpe seg en fetere amp og en billig gitar, men alle gjør det motsatte. Ahhhh, det blir kjedelig med bare en lyd og uten reverb og bla bla bla. og det låter ikke som Kirk Hamster. Well det er 1% lyden og 99% at du ikke kan spille (like dårlig) som Kirk enda. "Jeg trenger ikke så masse watt hjemme". Nei, ikke får å få nok lyd men du trenger det for å lære deg å spille el gitar. Hørt noen som lærer seg å spille horn noen gang? Fiolin? Piano? Det er jævla masse bråk. Så bråk mer og bli flinkere til å spille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg vet, er at det er stor forskjell på den feete lyden man kan skru seg fram til i furtebua/gutterommet, og det som faktisk fungerer i en bandsammenheng. "Bandlyden", det som ikke grumser til, kutter igjennom, men samtidig gir plass til de andre, låter gjerne tynt og spisst alene. Jo flere gitarister, jo viktigere er det å være klar over fenomenet.

Dette her er det mange som ikke skjønner. Det gjelder uansett om det er på øvingsrommet, live på scenen, og ikke minst i en mix i studio. Skal du skru lyd på instrumentet ditt når du spiller sammen med andre, så gjør det mens dere spiller sammen. Be om litt tid og forståelse, resultatet blir bra for alle i bandet.

Basslyden min på øvingslokalet suger balle hvis jeg spiller på riggen min alene, det er hardt og skarpt med en vreng som skjærer igjennom forskjermen på en gammel Toyota, samtidig som det er høyt, og med en ganske buldrete bass i bunnen. MEN! Denne lyden har jeg brukt tid på å stille inn i forhold til:

- Resten av bandet, hvordan det låter når vi spiller sammen (ENGL 100W røramp på 11 og en trommis med altfor mange trommer og cymbaler, i tillegg til oppmikka basstromme)

- I forhold til rommet

- I forhold til at vi alle bruker propper når vi spiller

Når vi spiller sammen, med propper, låter det så tøff overdrive råkkebass som det kan få gjort. Masse trøkk, ikke noe problem med å bli hørt, og det er fortsatt god plass til gitaristen i lydbildet. Har justert hans amp litt også, med tanke på de samme tingene. Blant annet kuttet i bunnen for å gi plass til bassgitaren.

Hvis en plukker i fra hverandre en miks i studio og hører på hvert spor i solo, vil mange få en aha-opplevelse. Da kan instrumentet ditt være nesten ugjenkjennelig når du hører det alene, men så fort du hører det i sammenheng med resten så sitter det som det skal allikevel. Mange ganger kan tekniker skru så mye EQ på instrumentet ditt at du nesten ikke kjenner igjen lyden din, men så fort en skrur av solo-knappen og hører det sammen med resten så PANG....sitter den :) Har mye med overlappende (eller ikke) frekvenser i lydbildet, bruk av felles effekter osv.

Nesten sosialistisk tankegang dette her, alle må ofre endel for fellesskapets beste. Akkurat som alt innen musikk...alle har ego, men alle må få plass :)

Mulig dette blei litt offtopic, men Castor kom med et så viktig poeng at jeg måtte bare komme med noen kommentarer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok enig i at en relativt clean røramp ELLER en streit transistoramp er mer avslørende enn en modeleringsamp med en eller annen festlig preset. Men det er ingenting i veien med å skru seg en helt nøytral lyd uten masse komprimering på en modeleringsamp. Problemet er bare at en nybegynner ikke gjør dette i praksis, av naturlige grunner fordi det låter for "nakent" og spesielt på moderate nivåer.

Faktisk er en clean transistoramp det mest avslørende du kan spille på, da den ikke har noe av den naturlige komprimeringen/forvrengningen man får i rør-forsterkere. Det mest avslørende, og det kjipest tenkelige lydmessig selvsagt :D

Mange hot'e pickups pynter også mer på lyden enn pickups med moderat output og med god avstand til strengene, humbuckere kamuflerer mye mer enn singelcoils osv, osv - bør vi også forby nybegynnere å spille på de fleste Gibson-orienterte gitarer? :D

Jeg skjønner trådstarters intensjon med tråden, men jeg skjønner ikke hvor grensen skal trekkes og hvordan dette skal foregå i praksis. Selv trenger jeg litt kompressor, "shimmer" og delay for å ikke låte fullstendig som en dass, da jeg liker singelcoils, en ganske clean lyd og mye energi i det øvre frekvensområdet. Jeg tror ikke teknikken min ville blitt så mye bedre av å fjerne "hjelpemidlene", jeg ville bare blitt komplett forferdelig å høre på antageligvis. Men om ikke annet ville jeg vel aldri valgt en eller annen ferdig preset full av gugge på en modeleringsamp heller, så det viser vel at man blir mer opptatt av en mer "genuin" gitarlyd med tiden kanskje? og kanskje også selv om man ikke er spesielt dyktig teknisk eller spiller så bra?

Jeg tror slikt kommer med tid og erfaring egentlig og nesten uansett sjanger/type musikk man bedriver. Og jeg tror en nybegynner har liten forståelse for en slik "moralpreken" i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor har jeg hele tiden anbefalt alle nybegynner å kjøpe seg en fetere amp og en billig gitar, men alle gjør det motsatte. Ahhhh, det blir kjedelig med bare en lyd og uten reverb og bla bla bla. og det låter ikke som Kirk Hamster.

Problemet er bare at nybegynner budsjettet ligger på sånn ca prisen av en spillbar gitar.. Da blir det litt vanskelig å presse inn en 100w rørtopp i det budsjettet..

En nybegynners største utfordring er ofte å finne en noenlunde grei og spillbar gitar. Låter den noenlunde bra er jo det en bonus. Men det er klart hvis budsjettet er såpass høyt at en Gibbo til 15-20k er aktuelt så kan man jo heller satse på å skaffe seg noe annet enn en cube og/eller et boss effekt-brett som ampløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er bare at nybegynner budsjettet ligger på sånn ca prisen av en spillbar gitar.. Da blir det litt vanskelig å presse inn en 100w rørtopp i det budsjettet..

En nybegynners største utfordring er ofte å finne en noenlunde grei og spillbar gitar. Låter den noenlunde bra er jo det en bonus. Men det er klart hvis budsjettet er såpass høyt at en Gibbo til 15-20k er aktuelt så kan man jo heller satse på å skaffe seg noe annet enn en cube og/eller et boss effekt-brett som ampløsning.

Bullshit. Det er jo tråder opp og tråder ned her hvert eneste år om folk som svir av 90% av konfepenga på gitar og sitte hjemme å spiller på en leketøysamp. Samtidig er det like mange tråder om hvor mye bedre nybegynnergitarer til 3500-4500 har blitt enn hva de var før. Det er musikkbutikken som innbiller folk at det koster 2500 kr for et greit nybegynner oppsett. Nei det gjør det ikke. For den prisen får du en drittpakke.

Men jeg driter i det jeg. Jeg har allerede altfor mange amper og ingen ambisjoner om noe som helst. Jeg syntes det er lytt synd at mange sitter hjemme å øver med leketøy for jeg tror de kunne blitt mye bedre mye fortere av å øve på skikkelig utstyr. Men det er det liksom ikke lov å si høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du riktig forstår meningen av ord som "om" og "hvis" - forsøk å lese teksten min en gang til og se hva jeg egentlig skriver.

Stadig like kompromissløs skjønner jeg. Jeg er glad du ikke er påtagelig religiøs.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt litt av faktoren her, er at en god lyd gir en god spilleglede både psykisk og fysisk.. ;)

Men det er sant.. Merker til og med at EMG'ene mine er så rene at man hører absolutt alt av feil.. Hadde Gibson 498T i den før, og de klarte på en eller annen måte å blende slurvefeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gluke er vinneren av denne tråden! :D

Derimot kan en litt gammeldags fuzzpedal være en erstatning for en 100-watter. Når jeg spiller med Muff'en gjennom Clean-kanalen på Cube 20 må jeg passe omhyggelig på at det aldri klinger to toner samtidig. Da blir det bråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blei vel litt sort hvitt dette nå, type cube eller 100w topp. :lol:

Konfpenger i dag overgår som regel en helt grei feriepenge-utbetaling. Det er null problem å kjøpe en god 112 rørcombo med 20 - 40 watt og greit headroom, pluss en helt kurant gitar, og fremdeles ha klink nok til en scooter. Og i en vanlig bolig så er dette mer enn trøkk nok til å spille både høyt nok og avslørende nok til å lære det som bør læres...

Eksempelvis er en MIM Tele og en Peavey Classic 30 ei pakke til ca 12 k flett nytt, og det kan sikkert kjøpes inn lett brukt for ca 7k. Hva mer trenger man for å lære seg råkknråll på elgitar ??.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Jeg er da ny på dette forumet. Har trappet opp elgitarspillingen betraktelig de siste årene etter en del pause og står midt i det store "forsterkervalg" dilemmaet nå.

Kjører en Cube30x hjemme og syns det låter bra. Bra nok til stua, men når jeg kom til øving med bandet så dugde jo selvsagt ikke denne. Prøvde også å line-out'e den til PA-anlegget. Funka bedre, men endog.

Testet så en Fender forsterker, 50w rør. Damn så stor forskjell!!!

Og så testet jeg en Marshall AVT50, også rør. Shit så mye mer trøkk man får altså. Sykt stor forskjell. Kjøpte så denne i går for den nette sum av 1100 kr. Bra deal vil jeg påstå. Vi får se om den duger når jeg skal opp på scena og spille live. Må vel muligens mikke

Bare for å korrigere litt, så er ikke en AVT en rørforsterker pr. definisjon. Den har ett rør i preampen, og kan således knapt kalles en hybridforsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Gluke her.

Jo, bedre lyden er, jo vanskeligere er det å spille. Dette gjelder både amp og gitar. Jeg skjønte det virkelig selv da jeg fikk en "dyr" gitar i hus etter å ha hamra løs på tequila-tele-en i 15 år. Alt måtte skjerpes og teknikken forbedres, og en god rørfersterker avkledde alle feilene jeg gjorde. Men dette forbedret både øret og fingrene, så det er det verdt! Det går helt fint å få en god røramp og en god gitar til 10k i dag. Alle dagens konfirmanter har råd til det.

Min første forsterker var Park 25w transistor. Å, minnene! Noen som husker den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.