Web Analytics
Jump to content

Røramper gir bedre gitarister..?


Neros

Recommended Posts

Hei..

Er det bare meg som føler det mer krevende å spille på røramper enn multieffekt/moduleringsamper.?

Jeg er en ganske sloppy gitarspiller og tror dette kan ha en sammenheng med at jeg er flasket opp på M.Eff/Moduleringsamper og føler at dårlig teknikk letter blir maskert på slikt utstyr fremfor røramper. Sønnen hjemme fikk seg en lite aha opplevelse da han plugget seg inn i Orange ampen jeg har på "besøk" om dagen, og selv med hans rimelig gode teknikk så sa han at han følte at han måtte skjerpe spillet sitt langt mer på denne enn en tilsvarende lydbilde fra PA`n.. (tilsvarende vreng, volum, og effektbruk)

Dette fikk meg til å tenke litt gjennom utstyret hjemme, jeg er en tapt sak :) , men gutta mine er blitt ganske så gode og kanskje de ville hatt enda bedre fremgang ved å spille på rør fremfor M.Eff/PA..(?)

Blir man mer "avkledd" på en røramp enn M.Eff/PA, eller er dette bare psykologisk fjas..?

EDIT: IKKE diskuter hva som låter best, det har vi debatert til det kjedsommlige. Her er det snakk om spillfølelsen, respons, dynamikk og hva dette gjør for utøverens spilleferdigheter.

Edited by Neros
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 44
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Finnes store forskjeller fra røramp til røramp også. Den gamle JSXen min var flink til å rydde opp i slurv, mens min nåværende Bogner er krystallklar, og absolutt ALT av feil og slurv kommer tydelig frem.

Link to comment
Share on other sites

Finnes store forskjeller fra røramp til røramp også. Den gamle JSXen min var flink til å rydde opp i slurv, mens min nåværende Bogner er krystallklar, og absolutt ALT av feil og slurv kommer tydelig frem.

Er sikkert store forskjeller ute å går her også, men jeg har i det siste hatt endel forskjellig amper på besøk og jeg føler dette som et fellestrekk på neste alle. Tenker nå på et lydbilde fra clean opp til vrengnivå alà AC/DC..

Link to comment
Share on other sites

Sant det. :)

No er det no slik at det prinsippet kun gjeld for dårlege modeleringsampar/effekter. Er heilt mogleg å skru ein Axe-FX til ein lyd som er like "kritisk" til spelinga.

Hadde tenkkt å skrive i åpningsteksten: dropp prat om AXE FX, da denne grunnet pris ikke er å anse som oppnåelig for de fleste... :)

(Min FX park det siste par årene: GT-10, X3 Live Pod HD 500..)

Link to comment
Share on other sites

Apropo AC/DC, så kan du jo helt sikkert få en lyd gjennom en digital dings til å ligne på Angus Young, men gi en "amatør" en SG og en gammal 100W Marshall-amp, så blir det langt værre. Angus var og er magiker på å trylle fram alle mulige toner med dette, og KUN dette.

Edited by davidsen
Link to comment
Share on other sites

Dette har jeg sagt her i åresvis og fått tyn for gang på gang.

Ampen er en viktig del av insturmentet el.gitar og beste nybegynnerampen er en ordentlig 100W rørtopp hvis du fortest mulig vil bli flinkest mulig. Men man kan ikke si sånt høyt uten å få alle som sitter hjemme og har svidd av konfepenga på en Gibson Ass Paul til 12k og en føkkings Roland Cube 30 på nakken.

Jeg sier som jeg alltid har sagt, hvis du begynner i korps får du ikke en sytendemaitute, du får et jævla horn som det er relativt vanskelig å få no bra lyd ut av, som bråker som faen og som høyst sannsynlig låter dritt den første tia. Sånn er det til en hvis grad med el.gitar også og, som du sier, endel forsterkere får ting til å høres bedre ut enn de er og desverre blir dette fort tydelig hvis man plutselig skal spille det samme relativt høyt på en stor røramp. Hvem faen har bruk for en tuba hjemme da? Dem sitter vel ikke å øver seg på en smokk av den grunn.

But I digress, folk er ikke så opptatt av å bli bra som man ofte skulle tro, de er mer opptatt av å kjøpe seg en dyr gitar som ser bra ut og vil helst leve i troen om at en bra amp ikke gjør no særlig forskjell. Det hjelper jo ikke at folk i musikksjappene tyter dem øra fulle av svada om at hva de har bruk for og ikke på ampfronten, bla bla bla.

Så for all del, få fatt i no skikkelige greier til gutta ASAP. Jeg lurer selv på å bygge 100W topp til guttungen for han har bursdag om et par uker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg har hevdet dette noen ganger tidligere jeg også.

Gitar rett i en god røramp låter tøft, men er brutalt avslørende overfor dårlig teknikk.

I tillegg er det også veldig lurt å finne ut av hvordan en gitar og en amp fungerer sammen

og hvordan man skal få det maksimale ut av det lydmessig før man begynner med effekter.

Link to comment
Share on other sites

Axe-FX har så og si like god dynamikkrespons som de rørampene jeg har hatt ihvertfall. Jeg har ihvertfall skrudd meg til så mongotight vrenglyd at hvis jeg spiller _litt_ slurvete kommer det jævla tydelig frem med en gang. Nytter ikke å spille lead med den lyden ihvertfall, må ha en lyd med litt mer vreng, litt løsere noisegate, litt reverb og delay som dekker over småfeil litt mer til det.. :P

Når det er sagt, så er det en gitarist på skolen min som spilte sloppy solo-greier, men man hørte det jæævlig godt, og han spilte gjennom en Cube 60, så det er begrenset hvor mye man får dekket til, selv med en Cube. Utighthet kommer frem uansett.

Edited by Metalbrain
Link to comment
Share on other sites

Godt å høre at det ikke bare er i vår familie at dette er observert. Jeg forundrer meg litt over at ikke dette blir fremhevet mer under diskusjoner M.eff/mod.amper kontra rør. I slike tråder er det alltid en endeløs snakk om lyd og at rør er best og sånn er det bare.. Sjeldent blir det brakt på bordet det som (jeg) opplever som langt viktigere, nemmelig spillbarhet, respons og dynamikk..

Gluke: Tyn får du og tyn fortjener du :P , men her har du en folkelig god beskivelse av hvorfor rør er tingen.. Tror ikke jeg satser på 100W topper til alle mann, men en liten lavwatts røramp til hver av gutta som erstattning for Cube 30`ene de i dag bruker inne i huset er nok på sin plass. Legger merke til at de mer og mer skrur ned gain nivået, og det er her jeg mener det er noe å hente ved å bytte utstyr..

Edited by Neros
Link to comment
Share on other sites

Hadde tenkkt å skrive i åpningsteksten: dropp prat om AXE FX, da denne grunnet pris ikke er å anse som oppnåelig for de fleste... :)

(Min FX park det siste par årene: GT-10, X3 Live Pod HD 500..)

Noja, ein Axe-FX Standard kan fåast til godt under prisen til maaange røyrampar. Amp + cab + eventuelle pedalar blir fort langt over 10,000...

Link to comment
Share on other sites

Noja, ein Axe-FX Standard kan fåast til godt under prisen til maaange røyrampar. Amp + cab + eventuelle pedalar blir fort langt over 10,000...

Riktig det, men legg så på power amp + kabinett (eve PA) + fotbrett til AXE`n, så begynner det å lukte svidd i lommeboka..

Link to comment
Share on other sites

Spennende tematikk i grunn. Blir man dårligere til å rygge bil når man har ryggesensor til vanlig? Antageligvis.

Bør man unngå å kjøpe bil med ryggesensor selv om man 99% av tida kjører sin egen bil, og sansynligvis 1 gang i året rygger en bil uten? Tja.

Ryggesensorer (og transistor/multieff./modelering) er en viktig del av fremtida (og det er også rørampene). Jeg føler det kommer an på om man spiller gitar for å bli flink, eller kun for å kose seg. Finnes faktisk noen der ute som ikke spiller for å bli best mulig, men vil ha ok lyd med lite innsats. ;-)

Hjelper en ærlig rørforsterker på tekninkken? Jepp, Det mener jeg absolutt. :-)

Klønete og rar sammenligning? Ja.

Link to comment
Share on other sites

Eg er kverulant no, men det er kjekt. :P Folk flest har allerede noko i huset ein kan køyra ein Axe-FX gjennom, f.eks stereoanlegg eller pc-høyttalarar. Og eit basic fotbrett treng ikkje kosta meir enn 1500.

Jasså, kverulerer du med kverulanten :) Er jo skikkelig artig å spille med resten av gutta i garasjen med en AXE og en JVC Boomblaster på batteri... Kult helt frem til trommeslageren treffer skinnet på første stroke.. :lol: GAME OVER....

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

    • PS, forumet ble egentlig nedlagt for 2 år siden. Av en eller annen merkelig grunn lever det fortsatt, men det er grunnen til at det er ekstremt lav respons her. Utrolig nok havner jeg tilbake her, hver gang jeg googler reviews eller gitarutstyr på norsk. Viser hvor mye historie og kunnskap som ligger lagret her. 
    • Jeg har aldri polert noen av mine gitarer. Tørker de bare av med en bomulsklut ved behov Litt fukt er fint hvis det er mye svette etc på lakken.  Ellers har jeg brukt Dunlop sin lemon oil til å rense ebony og rosentre gripebrett i kanskje 10(+) år? Jeg har kun kjøpt denne flasken, og jeg har fortsatt 1/3 igjen i flasken - har ca 8-10 gitarer til enhver tid. https://evenstadmusikk.no/dunlop/1025860/dunlop-6554-lemon-oil-4oz   Veldig fornøyd. Smører på, venter 1 min - skraper med et gammelt kredittkort - tørker av med bomull-pads og rask runde med tørkepapir for på fjerne overflateoljen. Får vekk det meste av skit på denne måten. Husk at den ikke er til smøring, men til rensing - smører du for mye kan det ha negativ effekt på bånd og inlays. Den etterlatser seg en mørk "behandlet farge" selv ved minimalt med olje, jeg bruker det ca en gang i året per gitar - eller sjeldnere. 
    • Her var det jo overveldende mye respons  Uansett, jeg tenker jeg ender opp med MusicNomad Guitar One og mikrofiber til gitarkroppen, og satser på at det holder i første omgang. Så får man heller se senere, kanskje det ikke trengs mer enn det Så har jeg tre forskjellige rengjøringsartikler til gripebrettet, blir vel å teste D'Addario (Planet Waves?) Lemon Oil snart. Dette skal bli veldig interessant, har aldri prøvd å skikkelig rengjøre et rosewood fretboard før
    • Hei, jeg har nylig oppdaget PRS. Startet dette eventyret med en SE Standard 24 (fra 2018, tror jeg det er), som, imo, er en grei gitar. Det blir nok flere PRS etterhvert Kan også opplyse om at jeg har solgt alle Ibanezene jeg hadde, så jeg er vel muligens ikke noen IbanezFanatic nå.. Uansett, generelt når det gjelder rengjøring så kan det vel holde med å tørke av med en (fuktig?) mikrofiberklut, men har noen noe tips til hva man kan polere med? For å få bort riper og swirls. Skjønner forskjellige PRS har forskjellig finish men noen som har noen generelle råd? Og kan man bruke vanlig carnauba bilvoks (evt hybridvoks) på gitaren? Eller er det noe man skal holde langt borte? Ja, jeg vet det finnes et PRS rengjøringssett.. Og ja, jeg vet hvordan man bruker Google 👍
    • Det er dog vanlig Studio med gloss lakk og humbuckere. Usikker på hva p90s og faded finish har å si.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.