Web Analytics
Jump to content

Lakkering av plekter brett?

Recommended Posts

Ville mye heller prøvd å kjøpt et nytt plekterbrett i ønsket farge. Det er veldig vanskelig å få noe lakk til å sitte godt på et plastbrett, det blir fort mye problemer siden plasten er bøyelig, og lakken for sprekker av.

Jeg måtte jo selvfølgelig våtslipt og lagt på primer først det skjønner jeg, og det blir jo ikke akkurat veldig mye bøying av plekterbrettet. Problemet med å kjøpe nytt plekterbrett er at det må sannsynligvis bestilles fra over dammen, etter det jeg har funnet ut, og både koster og tar litt tid vs lakk og primer som jeg har. Men idéen til castor om lokalt reklamebyrå var kanskje ikke så dum da jeg kjenner folk som jobber slike steder :)

Lakkerte mitt sorte glatte plekterbrett for snart 15 år siden (kanskje lenger...), har aldri sett noe til slitasje. Jeg brukte lakk type Biltema, ingen rubbing, grunning eller annet. Hvitt på sort, deretter orange over hvitt. La til noen spreke hvite prikker (sprayet oppover og lot dusjen falle ned på brettet). Veeeldig pent. :D

Lakkerte mitt sorte glatte plekterbrett for snart 15 år siden (kanskje lenger...), har aldri sett noe til slitasje. Jeg brukte lakk type Biltema, ingen rubbing, grunning eller annet. Hvitt på sort, deretter orange over hvitt. La til noen spreke hvite prikker (sprayet oppover og lot dusjen falle ned på brettet). Veeeldig pent. :D

Bilder!

Bruk plastikkprimer, så får vel lakken bedre heft?

Har malt plekterbrettet mitt nå: Først 2 lag med primer, så malte jeg, så 2 lag med klarlakk.

Virker som det virker bra... men er jo ikke ferdig med gitaren enda, så får se hvor lenge det holder. :)

Jeg har også lakket plekterbrett med hobbylakk fra biltema, og det funker gull det. Slipe litt lett med finkornet slipepapir først, og så lakke med fargen rett på. Trenger ikke primer. Det første viste ingen tegn til slitasje, det andre har det såvidt begynt å flasse littegrann av, men gitarbrett er jo ofte mer utsatt for slitasje fra plekter (hvertfall mine instrumenter) enn hva bassgitarer er.

Joda, og om man fullfører setningen så er poenget mitt at man ikke (hvertfall ikke jeg) har samme slitasje av plekterbrettet på en bassgitar, og at jeg derfor ikke kan se noe problem i å gi det et forsøk.

Ja, ok, jeg registrerte ikke at det var snakk om en bass i utgangspunktet, det er mulig det utgjør en stor forskjell for mange i forhold til slitasje. Men som nevnt tidligere - med vanlig akryl-lakk o.l. VIL ikke lakken tåle all verden i forhold til slitasje, og det er litt ulikt hvor godt lakk sitter på ulike plasttyper.

Lakkerer du med akryl (altså spraylakk) og lar lakken herde i ca 2 måneder eller helst 6-12 måneder tåler lakken selvsagt adskillig mere. Sprayer du brettet - klasker det på noen dager etterpå igjen, så blir det fort stygt.