Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Akustisk gitar med double cutaway


Beia

Anbefalte innlegg

Etter snart 3 år uten å ha lagt min hånd på en eneste gitar har suget etter å spille igjen kommet tilbake. Jeg har allerede gått til innkjøp av bass, men jeg skal ha "alt"(dvs. elgitar, akustisk og trommer). Men jeg er veldig nøye på hva jeg skal ha av instrumenter, så jeg har bestemt meg for at mitt neste kjøp blir en akustisk gitar. Og da kun med double cutaway. Jeg har klart å finne to gitarer som har det; Kramer Ferrington og Fender Stratacoustic + Deluxe-utgaven. Er det noen som vet om flere? Er det evt. noen som har erfaring med disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er budsjettet ditt, og slal det være god lyd og spillbarhet, eller bare double cutaway? Mange som kan produsere det til deg, og hvis du er villig til å legge litt penger i det kan du få et knallinstrument, men er custom-modeller mellom 20 og 50.000 et alternativ?

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel litt off topic, men forstår ikke hvorfor du skal ha en akkustisk gitar med DC. Og spesielt ikke dersom denne skal være 'hoved' akustisk gitar.

De aller fleste slike gitarer kommer vel egentlig med temmelig tynne kropper.

Du kan sikkert få tak i en som kan låte bra oppmikket, men rent akkustisk blir den mye sannsynlig litt vel tynn i lyden.

Kan jeg spørre hvorfor du er ute etter en slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar...

Er egentlig usikker på budsjett, men bare for å ha et holdepunkt, så sier vi 10.000,-. Jeg har riktignok vurdert å bygge noe selv, men har igrunn slått det fra meg. I og med at jeg ikke har noe utstyr nå, bortsett fra bass, så tviler jeg på at jeg svir av mer enn 10.000 på akustisk gitar.

Grunnen til at jeg ønsker gitar med DC er flere. Jeg har alltid hatet vanlige akustiske da jeg synes de er tungspilte og direkte hemmer meg i spillingen. Jeg ønsker en akustisk gitar med elgitarens spillbarhet. I tillegg er jeg såpass gammel at jeg husker 80-tallsrockerne brukte sånne gitarer under balladene deres, og jeg er nok av samme typen selv. :) Skal sjekke ut det dere har tipset meg om, men om det er flere innspill så takker jeg for det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par stykker av sorten. Riktignok ikke med dobbel cutaway, men det er ikke noe som jeg behøver. Dette er ikke gitarer det frister å mige av seg soloer på 22. bånd på uansett, slik jeg ser det.

Man får ikke i både pose og sekk. Oppmikket låter dette riktig så kurant, både Talmanen og Morganen jeg har, selv om de ligger langt under 10k- prisen. Uten forsterker? Meh. Ikke brukbart, eller kun sånn til øving på egenhånd hvis man kan leve med lyden. På en scene med en PA, aldeles greit, og et slik jeg vurderer det, et bra alternativ som spillemessig sett ligner mye mer på en elgitar enn en kasse.

Godin er sikkert både bedre og dyrere, men som nevnt, man får ikke både i pose og sekk der heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på Castor her. Har lånt en Stratacoustic en epriode, og hatt en Morgan som jeg solgte til en av nestorene her på GN... :lol: Den låter helt greit på PA, less so akkustisk. Og slik er nok de fleste av denne "arten". Brukte mest Tele uansett, så nå bruker jeg en Høfner akkert semi-jumbo, som låter bedre på PA, og uten sammenligning i sofakroken. Trur vel de fleste gjør en del sofaspilling, så jeg trur jeg er ferdig med sånne accoustic electrics, som de kalles. Og blir den en, så blir det nok en Godin eller lignende high end sak .... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hø- skal Steinar selge den? Den som hadde hatt 5000 til overs. Denne gitaren har nok klemt ut flere klissete rockeballader her på berget enn de fleste andre av samme sort.

Jeg garanterer at balladene til Return spiller denne gitaren av seg selv.. :D

Dette er jo innertier! Mer åttitall enn dette blir det ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt på den ja... Fin den, akkurat slik jeg vil ha det! Bortsett fra fargen... Den SKAL være hvit, da jeg ønsker at alle mine instrumenter skal være hvite fra nå av... :) Jeg er litt sær ser du.. :P

Jeg er uten band, og har vært det i flere år nå, så jeg skal kun bruke det til eget bruk. Siden jeg spiller flere instrumenter er det alltid kjekt å ha ting liggende, slik at når det kommer inn en ide, så er det bare å spille det inn... :) Så da trur jeg at en gitar med DC skulle passe bra.... Kroppen blir mindre og kommer nærmere, jeg får den lyden jeg vil ha og ikke minst ser harry ut... og det er en bra ting.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar...

Er egentlig usikker på budsjett, men bare for å ha et holdepunkt, så sier vi 10.000,-. Jeg har riktignok vurdert å bygge noe selv, men har igrunn slått det fra meg. I og med at jeg ikke har noe utstyr nå, bortsett fra bass, så tviler jeg på at jeg svir av mer enn 10.000 på akustisk gitar.

Grunnen til at jeg ønsker gitar med DC er flere. Jeg har alltid hatet vanlige akustiske da jeg synes de er tungspilte og direkte hemmer meg i spillingen. Jeg ønsker en akustisk gitar med elgitarens spillbarhet. I tillegg er jeg såpass gammel at jeg husker 80-tallsrockerne brukte sånne gitarer under balladene deres, og jeg er nok av samme typen selv. :) Skal sjekke ut det dere har tipset meg om, men om det er flere innspill så takker jeg for det. :)

Har sett litt på den ja... Fin den, akkurat slik jeg vil ha det! Bortsett fra fargen... Den SKAL være hvit, da jeg ønsker at alle mine instrumenter skal være hvite fra nå av... :) Jeg er litt sær ser du.. :P

Jeg er uten band, og har vært det i flere år nå, så jeg skal kun bruke det til eget bruk. Siden jeg spiller flere instrumenter er det alltid kjekt å ha ting liggende, slik at når det kommer inn en ide, så er det bare å spille det inn... :) Så da trur jeg at en gitar med DC skulle passe bra.... Kroppen blir mindre og kommer nærmere, jeg får den lyden jeg vil ha og ikke minst ser harry ut... og det er en bra ting.. ;)

Absolutt lov å være bestemt på hva man er ute etter, men med de kriteriene kommer du neppe til å få noe som er mye for pengene. Når det gjelder spillbarhet og lyd finnes det bøttevis av gitarer i prisklassen du nevner og under som er fantastisk lettspilte og gode instrumenter, men de er ikke hvite og med DC. ;-)

Lykke til i jakten uansett! Håper du finer det du leter etter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.