Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Epi LP Junior


Dolven

Anbefalte innlegg

Problemet med å reklamere på rævva hardware er at du får ny like rævva hardware i erstatning.

Det stemmer vel ikke? Da må det være folka man handler hos det er noe galt med. Når en gitar (som er et relativt enkelt produkt teknologisk sammenlignet med f.eks telefoner) er defekt skal enhver seriøs butikk ha kompetanse til å feilsøke den skikkelig. Feilsøkes den riktig er det "alltid" en av to feil som er årsak til defekter som det som nevnes over: 1: loddinger, ødelagte ledninger, eller annet slark. 2: defekte komponenter (pickups, switcher etc). Ved første tilfelle skal en butikk med kompetanse kunne lodde/utbedre så feilen ikke skjer på samme måte igjen, hvis ikke har man ikke gjort en god jobb. Ved andre tilfelle byttes komponenten. De seriøse butikkene jeg har vært borti har liggende komponenter av høyere kvalitet enn det som brukes i rimelige gitarer slik at man også kan reparere custom shop-gitarer og annet high end. Komponentene koster bare småpenger forskjell uansett, så å lagerføre annenrangs switcher, potmetere og annet til reparasjoner er jo rett og slett tullete fra butikken sin side. Mulig noen gjør det, men jeg håper da inderlig det er et mindretall. Dersom man har med en useriøs butikk å gjøre kan man som kunde også kreve å ta reklamasjonssaken direkte med importør, i stedet for butikken, i henhold til kjøpsloven såvidt jeg har forstått (har aldri vært borti det selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Det stemmer vel ikke? Da må det være folka man handler hos det er noe galt med. Når en gitar (som er et relativt enkelt produkt teknologisk sammenlignet med f.eks telefoner) er defekt skal enhver seriøs butikk ha kompetanse til å feilsøke den skikkelig. Feilsøkes den riktig er det "alltid" en av to feil som er årsak til defekter som det som nevnes over: 1: loddinger, ødelagte ledninger, eller annet slark. 2: defekte komponenter (pickups, switcher etc). Ved første tilfelle skal en butikk med kompetanse kunne lodde/utbedre så feilen ikke skjer på samme måte igjen, hvis ikke har man ikke gjort en god jobb. Ved andre tilfelle byttes komponenten. De seriøse butikkene jeg har vært borti har liggende komponenter av høyere kvalitet enn det som brukes i rimelige gitarer slik at man også kan reparere custom shop-gitarer og annet high end. Komponentene koster bare småpenger forskjell uansett, så å lagerføre annenrangs switcher, potmetere og annet til reparasjoner er jo rett og slett tullete fra butikken sin side. Mulig noen gjør det, men jeg håper da inderlig det er et mindretall. Dersom man har med en useriøs butikk å gjøre kan man som kunde også kreve å ta reklamasjonssaken direkte med importør, i stedet for butikken, i henhold til kjøpsloven såvidt jeg har forstått (har aldri vært borti det selv).

Jupp, det gir jo mening dette. I mitt tilfelle var gitaren kjøpt av thomann, men hvis den lokale forhandleren faktisk _fikser_ problemet er jo alt bare velstand.

--Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har egentlig det med Epi LP Jr og gjøre? Ikke det at det ikke er et interresant tema ... Og en personlig gitar er en gitar du eier og liker å spille på, men med personlig gitar mente jeg vel en som er ulik alle andre sine gitarer. Eksempel - Billie Joe Armstrong "Frankenstein" strat ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at den da er "personlig", men gidder du virkelig å sløse bort masse spenn på å oppgradere mekanikk, elektronikk og pickuper, for så å få en helt middelmådig gitar? Dette er ting som er helt horribelt dårlig på billige Epiphoner. Da er det bedre å finne en grei gitar til 3-4000 på Finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som slo meg var den at med en såpass billig gitar kan man utforske uten å være redd for noe. Gitaren til 899 kan man slipe litt på å lage en 100% egen gitar, som ingen har maken til uten at det blir noen beskymrede miner hos andre når jeg gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som slo meg var den at med en såpass billig gitar kan man utforske uten å være redd for noe. Gitaren til 899 kan man slipe litt på å lage en 100% egen gitar, som ingen har maken til uten at det blir noen beskymrede miner hos andre når jeg gjør det.

Synes du skal gjøre akkurat som du har lyst til! Det er dine penger. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som slo meg var den at med en såpass billig gitar kan man utforske uten å være redd for noe. Gitaren til 899 kan man slipe litt på å lage en 100% egen gitar, som ingen har maken til uten at det blir noen beskymrede miner hos andre når jeg gjør det.

Hvis du vil ha en gitar "å skru på" er jo dette en grei kandidat. Det er heller ikke riktig at en slik billig gitar aldri kan bli en god gitar, poenget er bare at det fort koster mer enn det smaker. Det koster deg altså fort mindre å kjøpe en dyrere modell for å heve kvalitetsnivået fremfor å sørge for dette selv ved å "reparere" gitaren. Dette er ting jeg har relativt mye erfaring med etter å ha oppgradert ymse billige gitarer for folk. Skulle jeg tatt meg betalt som en gjennomsnittlig reparatør ville dette blitt meeget kostbare gitarer.. Og grunnen til at jeg i det hele tatt kan gjøre slike jobber er ganske enkelt fordi jeg har en gode del utstyr/verktøy og erfaring/rutine på en del ting.

Angående treverk bør du være obs på at disse rimelige Epi'ene ofte i praksis er laget av litt ymse treverk (or/basswood i kropp, lønn i halsen) samt at det er mange biter som er sammenlimt med en dekkfinér på toppen. De er dermed ikke nødvendigvis de beste kandidatene til å re-lakkeres e.l.

Hva angår mekanikk er det stemmeskruene som er problemet. Resten er som vanlig helt ok, men heller ikke mer, slik som på de fleste Epi'er. Du vil neppe finne nye stemmeskruer med samme hullplassering osv som de eksisterende, så her må du belage deg på å leve med noen skruehull i headstock, samt muligens litt plunder med å montere nye.

Slike rimelige gitarer trenger ofte en båndsliping samt justering eller bytte av nut (oversadel) for å bli mer spillbare. Prøv å plukk et eksemplar som spiller best mulig med fabrikk-oppsettet og hvor halsen er rettest mulig (liten sideveis vridning) Du vil finne forskjeller på dette fra gitar til gitar.

Pickupen i gitaren låter ikke særlig bra og potensiometerne er av dårlig kvalitet, men dette kan selvsagt byttes.

Når alt kommer til alt er pickupen og stemmeskruene de tingene du først og fremst bør bytte først som sist for å få gitaren til å låte bedre, samt holde bedre på stemmingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis målet er å få seg ei børse til å ha det gøy på arbeidsbenken med, så er vel en gitar til under tusenlappen en god kandidat. Hvis du skal kjøpe en billig gitar med håp om å gjøre den til en fantastisk perle av et instrument, så er det bedre å se seg om etter noe annet. Det er dette med "polish a turd" osv.

Hvis veien i seg selv er målet, altså masse moro med å modde en gitar, teste ut forskjellige ting og lære masse underveis, så kjør på. Du får dårligere samvittighet hvis du gjør noe galt med en mye dyrere gitar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epiphone Les Paul Junior:

big_292694.jpg

Elgitar med kropp av mahogni, mahognihals med gripebrett av rosetre, 1 humbucker pickup og chrome hardware.

Les Paul Junior Single Cut er akkurat hva du trengerfor å komme igang med å lære deg riff og licks som skal gjøre deg til rockestjerne. Den har alle elementene fra en skikkelig Les Paul, f.eks. single-cutaway, humbucker pickup og en lettspilt hals med rosetresgripebrett.

Spesifikasjoner:

• Konstruktion: Bolt-on

• Mensur: 24.75"

• Kropp av mahogni

• Hals av mahogni med gripebrett av rosetre

• 22 bånd

• Wrap-around stol

• 1 stk. humbucker pickup

• Volume- og tonekontoll

• Chrome hardware

NOK 899,-

Kopi av teksten fra 4sound

Endret av Dolven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elgitar med kropp av mahogni, mahognihals med gripebrett av rosetre,

Dette er hva Epiphone oppgir, men ikke nødvendigvis sannheten. Da de først begynte å lage junior modellen produserte de en hel batch/serie med limt hals og Mahogny av overraskende god kvalitet, neste batch ble laget med en kropp i 2-5 biter or men med en dekkfinér av mahogny, bolt-on hals osv. Jeg vet dette fordi det ble litt poppis gitarer blandt mod'erne i begynnelsen, og dermed ble det kjøpt og "bearbeidet" mange slike av folk på ulike fora.

Det vanlige hos epi (og mange andre) på de rimelige gitarene er å lage en kropp sammensatt av mange biter, som de så legger på en dekkfinér over, slik at kroppen ser ut som den er laget av et eller to stykker tre. Også de mer påkostede LP kopiene har vært laget med delvis annet treverk enn Mahogny i kroppen og hals i f.eks lønn i perioder. Også her finner du en ganske konsekvent bruk av dekkfinér. Det er uansett ikke så påkostet treverk i disse gitarene, så det spiller liten rolle, men hvis man skal slipe av lakk, gjøre en re-finish osv er det lurt å være oppmerksom på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på 4sound i dag og så på den, den virka ganske grei i forhold til prisen :) ganske god å spille på, den veide litt mer enn en epiphone les paul special, og en del mer enn stratocasteren min :P Tror nok jeg kommer til å dra tilbake og kjøpe den en dag for å prøve å modifisere :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skur og file- joda, det er dine penger, og det er snakk om en tusenlapp.

Men likevel, bare for å si meg enig med Greener, økonomi i slikt er det ikke. I hvert fall ikke hvis du skrur og filer og lakker og står i.

Bare for å lage et lite poeng av det der, jeg har akkurat handlet litt gitardeler fra guitarfetish. Det er ikke stort, et plekterbrett, noen knotter, en pickup og noe småtteri. Det kom på 120 dollar pluss frakt på 50 doller til.

En god del av dette skal jeg bruke på en bass jeg holder på med, og den har kostet meg så langt et sted mellom fem hundre og en tusenlapp for delene på bassen.

Kikker man på sidene til Guitarfetish, får man kjøpt en helt kurant gitar, helt ferdig for 150 dollar. Det vil si at selv om jeg fikk delene til bassen veldig rimelig her på forumet, og har handlet knotter, gripebrett og pickup fra en "billigbutikk", ser man fort at det ikke er økonomi i dette i det hele tatt. Jeg taper penger.

Legger man på de fem hundre kronene jeg har betalt for spraybokser, blir det bare tøys. Det er rimeligere å kjøpe en helt ferdig P-bass. Kvaliteten blir trolig omtrent den samme.

Derfor ender jo dette rett og slett opp med om man har glede av å gjøre det selv, eller ikke. Synes man det er morsomt og lærerikt, så for all del, sett i gang, er det fordi det skal bli billig, så glem det.

Det koster jo ikke all verden, men man får altså til vanlig en bedre gitar ferdig i butikken enn det man klarer å kjøpe selv av deler og sette sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.