Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forskjell Ibanez --> Les Paul


Cookiez

Anbefalte innlegg

Har vært stolt eier av en Ibanez Prestige RG1570 nå i 3-4 år. :D

Dette har vært min eneste elektriske gitar i den tida jeg har spilt (bortsatt fra en litt dårlig nybegynnergitar som forsvant fort)

Derfor tenker jeg litt på å kjøpe meg en til, og er litt fristet av en Les Paul.

Men hvordan låter egentlig en Les Paul i forhold til ibanezen min? Er jo to ganske forskjellige gitarer

Hvordan kan en kort oppsummere lyden i en LP?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har tykkere lyd, mer bass.

Lydmessig er de veldig foskjellige...Basswood Ibanez er det jeg personlig mener er tynn og definisjonløs lyd. Les Paul blir (sammen med en haug neckthrough gitarer) kanskje litt for massiv og tykk i lyden for meg.

Du må nesten ha begge gitarene forran deg, men kort sagt mener jeg at Les Paul låter tykkere og mer bassete enn en vanlig RG med stock pickups.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En LP vil vel de fleste ha litt Woody, tett og fyldig lyd.

Mens du temmelig sikkert har litt åpnere lyd i RG'en.

Er gitaren din original, så er det egentlig en ganske allsidig gitar som jeg mener er passe god til det aller meste av sjangere.

Ville ikke solgt den for å kjøpe LP. Heller en ekstra. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kjøpe en Ibanez med mahogany i kroppen, type S-serien, eller en RGA ellernoe? De er tynne og lette, men har tjukk og utrolig fet lyd hvis du har riktige pickups (røsk ut stock-pickupsa så fort du har sjansen, som med de fleste Ibanezer). Hvis du er vant til Ibanez kan en LP fort bli en stor overgang, da den ikke er like ergonomisk, for å si det sånn. Men har du lyst på LP, så kjøp LP! Men anbefaler deg å dra ut og prøve litt forskjellig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både Ibanez gitar og LP type gitar.

Hvis du skal ha en LP type gitar så ville jeg gått for en ESP eller high end LTD, halsene på de er veldig behagelige å spille på.

Jeg må faktisk innrømme at over tid så synes jeg halsen på Eclipsen min er bedre enn på Ibanezen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten noen som har noe å si (negativt eller positivt) om Gibson LP Studio?

Mange påstår det har vært veldig varrierende kvalitet på de. Jeg har selv ikke noen erfaring med de, men du får en ok Standard for noen få ekstra tusenlapper. Jeg tror at hvis du prøver deg frem så finner du en veldig god studio også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen bred erfaring med Studio-modeller, men spilte jevnlig på en Studio Faded mens jeg tjenestegjorde, og eide selv en Studio Faded i et års tid, og begge de gitarene var finfine instrumenter. Selvsagt er en Standard bedre, men den koster jo også en del mer :)

Ville uansett prøvd å finne en faded-modell om jeg skulle gå for en Studio. Samme gitarene, men med kjipere (les: tøffere) finish og lavere pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.