Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fyll til gitar kropp!


Anbefalte innlegg

Hei, har en Ibanez mahogni kropp jeg tenkte å bygge om litt, og kun ha bridge mic.

Derfor ønsker jeg å fylle igjen hullet for neck og mid mikrofonene og hull for switsch og tone kontroll, og lakkere den etterpå.

Noen som har tips om hva jeg kan fylle igjen disse hullene med?

Endret av svenni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

en treklosse av samme tresort som passer så bra som mulig til hullene du skal fylle in, litt lim/pussing å du er ferdig

vertfall det jeg har hørt på lignende spørsmål rundtomkring på nettet, har ikke hatt behov for å prøve det selv enda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenge inn noen passende trebiter, lime og pusse.. Hadde det bare vært så enkelt!

Det spørs på hvor bra du skal ha det, og hvor lenge du forventer at det skal vare før det sprekker opp igjen.

Det er ikke meningen å være negativ, men i mitt hode er dette ikke verdt jobben. Så sant du ikke har tilgang til en CNC og kan frese ut slik at det passer med hundredelsdels millimeter klaring i kroppen og i det som skal fylles inn, vil du ha en massiv jobb foran deg, og samtidig er det ikke sikkert at det er noe som holder i mange år. Det er slik at sparkel, tre og et annet trestykke utvider seg og trekker seg sammen forskjellig, og da vil det bli sprekker i området rundt gitarkroppen og det du fyller igjen. Samtidig er det en enorm jobb å sparkle, pusse, legge på fyllsparkel og primer slik at det blir "usynlig".

Dette er rett og slett veldig mye arbeid som nesten garantert kommer til å sprekke opp om noen år.

Slik jeg ser det, har du to muligheter jeg heller vil anbefale. Enten å kjøpe en ny kropp med riktig routing, eller å lage et custom gripebrett som dekker over de områdene der det er hull. Ser ut som en S, og da blir det vanskelig med et brett som strekker seg ned over det overflødige hullet. Da kan du velge å "blokke" det ledige hullet med et potmeter som ikke gjør noe, eller hva med en diode som lyser når du spiller? Switchen kan du bruke slik- coiltap og seriekobling av humbuckeren du setter i.

Det er ikke så sikkert det blir veldig mye dyrere å kjøpe en ny kropp enn de pengene du må legge ut for all lakken og de andre tingene du trenger for å få dette til å se kurant ut.

Jeg hadde droppet lakkering, men pusset litt på den, oljet den opp og gitt den et lag med bivoks. Det er jo en riktig fin kropp slik den er.

Vil du se hvor mye arbeid det er bare å lakke en gitarkropp med sprayboks, slik at det ser nogenlunde OK ut, langt fra proft, og hvor lang tid det tar med tørking osv, kan du jo ta en kikk her:

Dette er barnebarnemat i forhold til hva du har tenkt å gi deg i kast med.

Nå kan det jo tenkes du er en dreven møbelsnekker med hender fulle av erfaring, og at du har tilgang til masse fint utstyr og så videre, men da hadde du trolig ikke stilt spørsmålet i første rekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, vet det blir endel arbeid ja :) har en kompis som er bil lakkerer som skal lakke den for meg, men han er ikke så bevandret i tre verden (ikke jeg heller) :D

Det jeg tenkte var som sagt å dekke mik hullene, lakke gitaren i hvit perlemor og kanskje legge et decal over der hvor mik hullene var og så klarlakk.

Hva med glassfiber sparkel vil det sprikke i sammen med tre :blush: ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dette vært min kropp, vill jeg heller fylt opp de romma med noen nye spenstige PU`s, pusset og polert kroppen, rød/grønn/blåtonet treverket, lagt en mørk burstkant rundt og klarlakka hele skiten. Tror det hadde blitt en flott gitar ... Men det var meg da... :)

Edit: Skal nevnes at jeg aldri har prøvd å blå- eller grønntone mahogny, men rødtone har jeg prøvd med griselekkert resultat på første forsøk.. Hmm, dette må jeg prøve... :)

Endret av Neros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dette vært min kropp, vill jeg heller fylt opp de romma med noen nye spenstige PU`s, pusset og polert kroppen, rød/grønn/blåtonet treverket, lagt en mørk burstkant rundt og klarlakka hele skiten. Tror det hadde blitt en flott gitar ... Men det var meg da... :)

Edit: Skal nevnes at jeg aldri har prøvd å blå- eller grønntone mahogny, men rødtone har jeg prøvd med griselekkert resultat på første forsøk.. Hmm, dette må jeg prøve... :)

Hmm hørtes spennende ut :) hva bruker man for å tone mahogny?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lakk? :rolleyes:

Feil...

Man bruker en beis, stikk innom nærmeste trelasthandler se om du kan finne noe avkapp av mahogny lister eve teak og så tar du turen til fargehandleren. De har masse spennende saker..

Desto mer du metter med farge, desto mørkere blir treverket.. Lurt å teste dette ut på noe avkapp først.. Klarlakk til slutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.