Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til nybegynner (Innspilling)


Anbefalte innlegg

Hei!

Etter 10år med gitar-reimen rundt halsen har jeg lyst til å spille inn litt materiale.

Ettersom jeg er nybegynner når det kommer til Innspilling har

jeg måttet søke meg rundt etter Div. svar, og vil gjerne høre hva dere har å si.

Jeg har forstått det slik at man trenger ett lydkort(helst ett med flere "inputs"),

Og hovedsakelig ett innspillingprogram.

Forsøkte først litt med ett gratis program kalt "Adacity" og

spilte inn med en mic. Dette fungerte svært dårlig (mht. kvaliteten).

Satt meg ned for å søke opp hvordan "alle andre" gjør dette, men viser seg at det finnes mange forskjellige metoder.

Slik jeg har forstått det:

instrument -------------- Lydkort --------------- PC ------- Programvarer ------- Lått

Gitar/bass ----(Line 6 pod Studio UX2)--------------(Cubase / Guitar rig)

Trommer har jeg lest at man kan bruke ett program kalt "Ez-drummer" men vet ikke hvordan dette fungerer.

Ved trommer, trenger jeg nok noen gode svar.

Jeg har ett Keyboard (Casio-LK270) som jeg gjerne kunne tenke meg å spille inn litt med.

Send svar om dette høres helt feil ut, eller andre type anbefalinger mht. Programmer/lydkort/metoder. Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For gitar er det i all hovedsak to veier å gå:

Gitar > forsterker > mikrofon > lydkort > innspillingsprogramvare

(eventuelt: Gitar > forsterker > linje-ut > lydkort > innspillingsprogramvare hvis forsterkeren din har en eller annen form for line-out/headset utgang)

Gitar > lydkort > programvare for forsterker/effekter simulering > innspillingsprogramvare

Eksempel på programvare for forsterker/effekter simulering er Guitar Rig, Amplitube o.l. Disse fungerer også som plugins i innspillingsprogramvare, slik at man kan spille inn gitaren clean og legge på ønsket forsterkersimulering/effekter i ettertid

Eksempel på innspillingsprogramvare er Kristal (gratis) og Cubase

Her er en tråd som omhandler Kristal og en "5 minutters" enkel innspilling gjort for morro skyld :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut over Greeners betraktninger, som jeg er enig i, vil jeg gjerne henlede oppmerksomheten mot noe litt kjedelig og lite teknisk som vi amatører gjerne overser. Nemlig rommet du skal ta opp i, og plassering av mikrofoner. Det hjelper ikke om du kjøper deg en rå mikrofon hvis du tar opp på badet, eller et annet rom med veldig mye etterklang. Finn deg et godt dempet rom, så vil du få et opptak som høres mye "proffere" ut.

Mikofonplassering er også veldig viktig. Har du for eksempel et godt mikrofonstativ? Hvis ikke, skaff deg det, ett per mikrofon.

Bare som et eksempel, dette er tatt opp i et rom, riktignok trolig et studio, men alle spiller samtidig i det samme rommet, og det er minimalt med pålegg:

http://www.youtube.com/watch?v=a5T5qDRxbpM

Ett eksempel til i samme gate, minst like rått:

http://www.youtube.com/watch?v=oLvMjPqCovM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for så raskt svar, begge to :)

Ja, for litt mere info til dere har jeg har en Marshall valvestate 2000 AMP stående.

Samt også en Behringer V Amp-2, og en Zoom G1X (disse kjøpte jeg for MANGE år siden, og ikke vært særlig begeistret for disse).

Sikkert utrolig dumt spm. men: Guitar rig, fungerer det slik at du spille inn først med en clean, så endre effekt/spille inn?

Eller er dette bare en liten ekstra mulighet?

Begynner å få litt klaring på dette med Gitar/bass nå,

men det å legge inn Keyboard/trommer, noen erfaringer med det?

Sett Ez-drummer har mange "loops" som man kan mikse litt med, men passer det seg til å lage feks. cover sanger?

Særlig også, er det brukervennlig?

Laget noe Pianomateriale med "Fruity loops" for mange år siden, men vil gjerne bruke mitt eget Keyboard til dette.

Forslag? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for litt mere info til dere har jeg har en Marshall valvestate 2000 AMP stående.

Samt også en Behringer V Amp-2, og en Zoom G1X (disse kjøpte jeg for MANGE år siden, og ikke vært særlig begeistret for disse).

Der har du i alle fall 2 og kanskje 3 ting du kan plugge rett inn i et lydkort og ha "ferdig" gitarlyd. Du kan jo eksperimentere litt med greiene, det er merkelig hvor akseptabelt ting plutselig låter i en miks..

Sikkert utrolig dumt spm. men: Guitar rig, fungerer det slik at du spille inn først med en clean, så endre effekt/spille inn?

Eller er dette bare en liten ekstra mulighet?

Ja og Nei - det avhenger litt av hvordan man gjør ting. Uansett er ikke dette noe problem ved vanlig bruk - du kan høre gitaren med effekt-pålegg mens du spiller inn, selv om effekt-pålegget ikke blir tatt opp, men altså selve reinlyden fra gitaren.

men det å legge inn Keyboard/trommer, noen erfaringer med det?

Det er som å ta opp en gitar - du plugger keyboardet inn i lydkortet og tar opp et stereo eller mono spor, du kan lytte på de eksisterende sporene du allerede har spilt inn mens du spiller inn et nytt spor osv, osv. Vanlige trommer må jo mikkes opp da, men ellers er det jo som å spille inn alt annet.

Sett Ez-drummer har mange "loops" som man kan mikse litt med, men passer det seg til å lage feks. cover sanger?

Særlig også, er det brukervennlig?

Jeg har 0 peil på denne programvaren, men det meste av slikt fungerer som plugins i opptakerprogramvaren, dermed kan du hente inn x antall spor fra f.eks en trommemaskin, legge på effekter på dette sporet igjen osv, osv. Et annet alternativ er jo og ta opp lyden fra en fysisk trommemaskin e.l. via lydkortet og bruke dette som et "grunnspor" i innspillingsprogramvaren.

Hvis du skal spille inn mange ulike instrumenter, vokal osv er det litt lurt å tenke på dette når du kjøper et lydkort. Hvor mange samtidige instrumenter/mikrofoner trenger du f.eks? Hvilke typer innganger trenger lydkortet osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjempe fint! :)

Sett noen (på www.youtube.com) har brukt Ableton Live / Frutiy Loops osv. for å mikse trommene med Ez-drummer, og jeg tror jeg skjønner opplegget.

-- Hvis du skal spille inn mange ulike instrumenter, vokal osv er det litt lurt å tenke på dette når du kjøper et lydkort. Hvor mange samtidige instrumenter/mikrofoner trenger du f.eks? Hvilke typer innganger trenger lydkortet osv.

Det blir:

Bass (Skal kjøpe inn en ny bassgitar, med mindre jeg finner en flink lokal-bassist som alt har noe utstyr).

Gitar(er) - kommer nok til å ville ha 2 innganger, tilfelle jeg får en venn over, som vil jamme litt.

Vokal (en kompis av meg i Trondheim skal gjøre dette hos seg, når melodiene er ferdig, og sendt videre til han).

Keyboard - Hvilke type kabel/kabler jeg kommer til å trenge vet jeg ikke.

Så blir nok ikke nødvendig med 10+ inputs på lydkortet :)

Kan tenke 4 inputs burde holde en god stund.

Hvor jeg også kan bruke keyboard i det samme lydkort.

Har jeg mulighet for å finne et godt innspillingprogram som jeg føler meg komfortabel med, er jeg heldig.

Så ett godt Lydkort, og innspillingprogram(er) dere tror kan passe til meg og mitt bruk? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å legge til: Guitarrig kan du velge å kjøre tørt eller med ampsimulering og effekter i sanntid. Fordelen med den og lignende software er at du enkelt kan bytte gitarlyd etter at gitaren er ferdig innspilt.

Jeg bruker Cubase 5 til innspilling, men det finnes også gratis software som f. Eks. Reaper som flere her bruker og skryter av.

Når det gjelder trommer har jeg brukt både EZ og Addictive drummer. Begge enkle å bruke når du har funnet ut av det. Ferdige loops som bare kan dras inn i DAW, og man kan enkelt redigere hvert enkelt slag i midi-trommekart evt. legge inn nye slag som man ønsker.

Ikke for å drive egenreklame, men jeg har noen innspillinger her: www.reverbnation.com/auduneggen

Alle gitarer er spilt inn med GR, bass rett i kortet eller med Ampeg SVX plugin, trommer er enten EZ eller Addictive, keyboards er stort sett B4 plugin, og vokalen er tatt opp med en Shure KSM 27. Lydkort er et eldre E-MU 1820 og DAW er Cubase 4 eller 5.

Vil bare med dette vise at man kan gjøre greie hjemmeinnspillinger med relativt enkelt utstyr. Det er dog viktig å ha en datamaskin med tilstrekkelig minne og kraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ang. keyboard: her kan du enten spille inn lyden fra keyboardet via vanlig xlr lydkabel (av og til to inputs, høyre og venstre separert), eller via midi, og generere lyden vha plugins. Sistnevnte er ofte mer fleksibelt, og stiller mindre krav til fysisk utstyr. Da trenger du et lydkort med midi-input, og kobler keyboardet til lydkortet med midikabler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.