Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til nybegynner (Innspilling)


Anbefalte innlegg

Hei!

Etter 10år med gitar-reimen rundt halsen har jeg lyst til å spille inn litt materiale.

Ettersom jeg er nybegynner når det kommer til Innspilling har

jeg måttet søke meg rundt etter Div. svar, og vil gjerne høre hva dere har å si.

Jeg har forstått det slik at man trenger ett lydkort(helst ett med flere "inputs"),

Og hovedsakelig ett innspillingprogram.

Forsøkte først litt med ett gratis program kalt "Adacity" og

spilte inn med en mic. Dette fungerte svært dårlig (mht. kvaliteten).

Satt meg ned for å søke opp hvordan "alle andre" gjør dette, men viser seg at det finnes mange forskjellige metoder.

Slik jeg har forstått det:

instrument -------------- Lydkort --------------- PC ------- Programvarer ------- Lått

Gitar/bass ----(Line 6 pod Studio UX2)--------------(Cubase / Guitar rig)

Trommer har jeg lest at man kan bruke ett program kalt "Ez-drummer" men vet ikke hvordan dette fungerer.

Ved trommer, trenger jeg nok noen gode svar.

Jeg har ett Keyboard (Casio-LK270) som jeg gjerne kunne tenke meg å spille inn litt med.

Send svar om dette høres helt feil ut, eller andre type anbefalinger mht. Programmer/lydkort/metoder. Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For gitar er det i all hovedsak to veier å gå:

Gitar > forsterker > mikrofon > lydkort > innspillingsprogramvare

(eventuelt: Gitar > forsterker > linje-ut > lydkort > innspillingsprogramvare hvis forsterkeren din har en eller annen form for line-out/headset utgang)

Gitar > lydkort > programvare for forsterker/effekter simulering > innspillingsprogramvare

Eksempel på programvare for forsterker/effekter simulering er Guitar Rig, Amplitube o.l. Disse fungerer også som plugins i innspillingsprogramvare, slik at man kan spille inn gitaren clean og legge på ønsket forsterkersimulering/effekter i ettertid

Eksempel på innspillingsprogramvare er Kristal (gratis) og Cubase