Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ephiphone SG


stringmaster

Anbefalte innlegg

- Epi produseres i Asia (korea tror jeg) mens Gibson produseres i USA.

Epiphone produseres i Kina, det stod made in china på min ihvertfall, har selfølgelig tatt bort det merket! Et fett kanskje om den er laget i kina eller korea men!

Hva er det som ikke er produsert i Asia egentlig?

For en som digger Gibson gitarer men ikke har råd, så er vel epi det beste valget! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke helt sammenlikne en Gibson og en Epiphone. Det er en grunn til at Gibson ligger mye høyere i pris.

Jo, man kan sammenlikne dem, Epiphone er jo en slags Gibson-kopi..!

Og grunnen til at det er så store prisforskjeller er jo det som diskuteres nå.. Subjektivt lydmessig - er det så stor forskjell da? Selv om limklaser og papp høres fælt ut, så liker ihvertfall mine ører det som leveres...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart, du må gjerne sammenlike dem, det er jo sant som du sier, men en Epiphone blir ikke det samme som Gibson uansett. Jeg har ikke så mye imot lyden jeg heller, men et mer trenet øre enn mitt ville nok ha hørt større forskjell en jeg. Men det er jo noe med kvaliteten til Gibson som Epiphone ikke har. Man får selvfølgelig bedre lyd i en Epiphone med Gibson-pickuper, men som sagt har også treverk en del å si.

Må bare si igjen; Epiphone er gode nybegynnergitarer, men blir vel aldri det samme som en Gibson.

Dette er jo bare min personlige mening da :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men til syvende og sist så er det vel personen som spiller på gitaren som har mest å si.. Sikkert på at Slash hadde dratt fete soloer på den super dårlige Strat kopien jeg har :wink:

Uansett så er de Epiphone gitarene jeg har prøvd, Les Paul Std og Les Paul 100 sinnsykt mye bedre å spille på enn andre ukjente billig-gitarer, så jeg tør å påstå at Epiphone gitarer er en kvalitets gitar, i hvertfall blandt de rimeligste gitarene. Får jo kjøpt Epiphone Les Paul 100 til 2.500,- og i den prisklassen er det mye rart.

Jeg hadde kjøpt den SG gitaren jeg, hvis du liker å spille på den. Men prøv den først, det kan hende det ikke er "din" gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at man får veldig mye ut av en bra gitar, hvis man er innlært på en shabby en. Jeg spilte i over to år på en peavey raptor, og når jeg først fikk anskaffet meg en fatstrat, så var det en WOW-opplevelse av de sjeldne. Ikke bruk mye penger på den første gitaren. Hvem vet, kanskje du mister lysten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sg 400'n kom idag.. ett godt hakk over strat-a-like'n min ihvertfall.

cherry er en fin farge, ja

det var grover skruer på den og.

fin feit blues lyd på clean, og med litt vreng, så er det 70 talls hardrock :)

kjempefornøyd med gitaren til prisen jeg fikk. 3k blank.

når jeg blir lei skal jeg kaste inn ett sett med 57' classic eller noe sånt.

men, advarsel til alle som titter på denne gitaren:

en stygg bivirkning er en trang til og ta på seg skoleuniform og sprette rundt i stua på ett ben. jaja.

må gå og tilfredstille den lysten nå jeg ;)

skal få ut linker til bilder av gittar'n i løpet av natta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Epiphone er bra gitarer i forhold til pris. Gibson gitarer er bra gitarer i forhold til pris. Det er min konklusjon. Men er helt klar på at det er en helt sykt kvalitetsforskjell som mellom billige epiphone, og dyrere gibson.

Hva du merker av forskjell kommer litt ann på hva du har prøvd før, og har av referanser av diverse gitarer. Vet du hva du skal lete etter? Kanskje du ikke trenger å lete etter noe, pga at den epiphonen til 4tusen var midt i blinken?

Ta deg en epiphone av de aller billigste (2-3k) Helt grei gitar, ganske mye gitar for penga, og er flott for en nybegynner. De litt dyrere til 7tusen er definitivt mye bedre! De føles rett og slett mye bedre ut(kanskje litt bedre komponenter, men i hovedsak er bare forskjellen måten og hvordan de er satt sammen på)

Spill på den i noen måneder, og ta på deg en Gibson Les Paul Studio. Du merker forskjellen med en gang! Alt er av bedre kvalitet, og låter mye bedre. Prisen har plutselig gått opp til 14000 (?)

En LP studio er helt fett, og en bra gitar, men du kan få mye mer ordentlig les paul.

En standard eller classic koster en god del mer. Og de koster mellom 17 og 24tusen. Men kvaliteten er MYE bedre enn på en les paul studio, som faktisk er "billig" varianten til gibson. Ikke at det er noen dårlig gitar, men her har de spart på binding, mye fancy, pikcuper og ikke minst finish og treverk.

I går fikk jeg faktisk meg en Custom Shop Les Paul Det er en annen historie som dere vil få mer info om i morgen :)

FY ¤/(/%¤#?) å lett jeg merka at kvaliteten på denne er langt bedre enn på en les paul standard. Custom Shop Historic serie gitarer koster spenn og vel så det, men kvaliteten følger med.

Det villeste er vel at jeg stod å snakket med min kjære "gittarmaster" på lokal sjappa, og snakket om langt dyrere Custom Shop gitarer. Og han mente jeg ikke skulle nøle med å legge i 15000kr ekstra for å få tak i en brukt Gary Rossington LP,(som jeg hadde sjangs til)

Jeg har prøvd en sånn gitar, og den er knall bra. Fyren i sjappa eier den jeg prøvde, og solgte sin '59 Les paul blankt. Nå snakker vi om gitarer i en prisklasse på mellom 45 og 60000kr) Og ringer ikke det i en bjelle, eller en damppipe hos kona nå, så er det bare å innse, du er klin gærn :)

Konklusjon, du får hva du betaler for. Og hvis du ikke trenger knallbra og dyr gitar, skal du faen meg ikke sløse bort penga dine på det heller. Jeg har desverre fått en syke, og av en alder av 17 år så har jeg faen meg en Custom Shop Les paul til en kvalm nypris. SYKT? ja, men nå må jeg sitte å glane i gitarblader 6timer om dagen, og tenker mer på gitaren enn de fleste. Dog, de fleste her på forumet spiller fletta av det jeg spiller.

OK, mitt tips er å finne det beste for dine behov, er et av dem å ikke bruke mer enn 4000kr feks, så finn en gitar som oppfyller disse kravene.

Men, sjekk ut litt forskjellige gitare, prøv dem, hør om erfaringer om spesifike modeller(men legg merke til hvilken erfaring og musikk personen som forteller noe om) Det hjelper ikke at jeg feks snakker dritt om en trashmetallgitar til 5000 når jeg på død å liv skal ha feite bluesnoter og vintage specs.

Kjøp brukt hvis du finner noe fint!!!! sjekk musikkweb.no

Da får du fort dobbelt så bra gitar,(eller det kjedelige, sparer halvparten)

Sjekk ut tradition. Har prøvet en telecaster til 5000, og er VELDIG flott gitar for penga. Bra kvalitet. Sjekk ut om andre merker som det kan falle i smak.

Cya, Sheriff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.