Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ephiphone SG


stringmaster

Anbefalte innlegg

Goddagen, tenker på å kjøpe meg en sånn

epiphone SG400 (kopi av 61 reissue)

og lurte på om det var noe annet enn pickupene som skiller den fra

en skikkelig gibby. Har testa dem i butikken, og jeg synes de

er ganske så digge til prisen. Tenkte derfor på å kjøpe meg ett par

490 og 498 og hive i , og vips, dobbelt så rå lyd.

400'en har grover stemmeskruer, så det er vel ikke noe problem

akkurat.

Bortsett fra generelt feel og sånn, er det noe som virkelig skiller

epiphonen fra gibsonen?

veit jo at det er en 4 ganger så dyr gitar, men jeg har virkelig IKKE

råd til en ordentlig gibson, da den koster ca dobbelt så mye som bilen

min :D

noen som har tips/erfaringer med såntno?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke mye, er vel egentlig kun hodet, har en kompis som har den, nydelig lyd i om man setter gibson miccer i. Hører ikke forskjell.

Har testa min Epiphone LP opp mot en orginal LP standard, syns min hadde til tider bedre lyd ( har gibson miccer i min)

Epiphone er flotte gitarer.

Ta og sammenlig uten forsterker først, om de har like god klang er det fullt mulig å få like god lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke så fornøyd med min G-400 jeg... halsen var noe... vet ikke helt, feil, så jeg solgte den. Akkurat som om jeg får mer følelse av kvalitet fra en Gibson sammenliknet med Epi, men om det er verdt en firedobling i prisen kan jo diskuteres.

Det som skiller Gibson fra Epi er jo først og fremst kvaliteten og prisen på håndverket. Gitarsnekrere fra USA vet å ta seg betalt, mens koreanere eller tsjekkere ikke er så kresne.

Edit: Ville bare legge til at etter min mening så er PRS SE gitarene langt bedre enn Epiphone sine, da med elitist ekskludert. Test en ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er med to modellene til epiphone G-400 og Heritag LP ( som ikke produseres mer ) var at de hadde samme treverk og var behandla på samme måte som gibson, samme mahogny , samme lønnetopp, til og med samme lakk.. håndlagd. Så akkurat på de to modellene er treverket ihvertfall på Les Paulen lik gibson, på G-400 er vel behandlingen ikke fullt så god, men topp kvalitet mahogny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yeah right. Epiphone har topper av pappmasje, i beste fall kryssfiner. Det er jo ingen diskusjon, en Epi til 4 laken kan ikke måle seg med en Gibby til 25 laken, det sier seg selv. Men Epi er alldeles flotte gitarer til den prisen. Kanskje en brukt SG hadde vært noe? SG standard koster jo bare rundt 12 laken ny, såvidt jeg husker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epiphonen min som btw kostet 7 laken, samme gitaren med gibson miccer i kostet 13, den het elite er samme lønne topp, samme mahogny.

Den ble testet på en messe i sverige når den ble lansert, med gibson miccer hørte ikke kjennere forskjell engang.

Tror Elite Produseres enda, men Heritagen er ute av produksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal kjøpe meg en Epiphone Les Paul snart, og det jeg har blitt forklart er de største forskjellene er:

- Epi produseres i Asia (korea tror jeg) mens Gibson produseres i USA.

- Epi bruker vanlig mahogny mens Gibson bruker er skjeldnere type.

- Epi leveres med rimeligere mic'er osv.

Må heller ikke glemme at mans sikkert betaler noen lapper bare for selve Gibson merke.

De Epiphone gitarene jeg har prøvd i butikker osv, har vært aldeles utmerket å spille på. Så hvis du ikke har råd til en ekte Gibson Angus Young Signatutur utgave :mrgreen: , hadde jeg nok gått for Epi sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg som ikke lever av musikk så ville jeg nok ikke merket forskjell på Epi og Gibson om jeg tok en blind test.. Men poenget her er jo at du kan kjøpe en Epiphone gitar som du er fornøyd med til 5.000,- og heller kjøpe en skikkelig forsterker som du sparer på pengene du ikke brukte på Gibson. Eller en bil :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

regner med at gibsonen er ett par hakk bedre ja,

men du betaler nok en del for at ett par karer står og løfter på

gitaren og spiller litt og kjenner etter om den er digg før den blir

sendt ut av fabrikken, dvs mye strengere krav på finish osv,

og det koster nok arbeidstimer, pluss at å betale amerikanske gitarbyggere er nok dyrere enn de koreanske..

pluss en del i GIBSON logoen, (i perlemor) og elfenben og greier som pynt.. trekker jo ikke ned prisen akkurat. men at det er en gitar som er 3 klasser over er det ikke tvil om.

men må bare spørre om det er noen flere "svake ledd" enn pickupene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... leste på et forum et sted om en som klarte å knekke halsen på en epiphone LP etellerannet. Han som kjøpte den, kjøpte den bare for å ha en reserve gitar til når han gigget. Siden den gikk til H, så bestemte han seg for å obdusere gitaren, og kom frem til at toppen faktisk var pappmasje, slik Sandman sa. Så, for all del, ikke betal noe ekstra for "flamed maple" topp :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... leste på et forum et sted om en som klarte å knekke halsen på en epiphone LP etellerannet. Han som kjøpte den, kjøpte den bare for å ha en reserve gitar til når han gigget. Siden den gikk til H, så bestemte han seg for å obdusere gitaren, og kom frem til at toppen faktisk var pappmasje, slik Sandman sa. Så, for all del, ikke betal noe ekstra for "flamed maple" topp :P

vel, da er det jo rått at pappmasje kan gi like bra lyd og sustain som mohognyen og lønnetoppen gibson bruker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke helt sammenlikne en Gibson og en Epiphone. Det er en grunn til at Gibson ligger mye høyere i pris. Jeg husker en annen tråd som var oppe her for en tid siden om at en hals hadde knukket av kroppen, og at det var limsøl overalt inni, og finerplater og huff..

Selvfølgelig betaler du en del for selve Gibson-merket, men det er ikke bare det som gjør de så mye dyrere. Og pickupene lager ikke all tonen og sustainen i et instrument, det ligger også i treverket og utformingen.

Men vil forøvrig si at Epiphone er gode nybegynner-gitarer. Har hatt en selv, og var fornøyd med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en epiphone les paul jeg skal selge. vet ikke om det er sånn med alle epiphoner, men min står det bak hodet "100% inspected and setup in the USA."

jeg kjøpte den i usa, vet ikke om det gjør no forskjell. er også gibson mikker på den og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.