Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Enda et spørsmål om gitarsetup...


Anbefalte innlegg

Mulig et dumt spørsmål :unsure: , men lurte på om det er best å justere strengehøyden på en american standard strat ved å justere høyden på enkeltsadlene eller å heve hele broen ved å justere skruene som holder fast broen. Nå har denne to knife-edge skruer ala floyd rose, i stedet for det gamle vintage systemet til fender. Sendte gitaren til setup i våres, men ende med en strengehøyde som var for lav for min smak. Skulle derfor ha hevet den litt. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Mulig et dumt spørsmål :unsure: , men lurte på om det er best å justere strengehøyden på en american standard strat ved å justere høyden på enkeltsadlene eller å heve hele broen ved å justere skruene som holder fast broen. Nå har denne to knife-edge skruer ala floyd rose, i stedet for det gamle vintage systemet til fender. Sendte gitaren til setup i våres, men ende med en strengehøyde som var for lav for min smak. Skulle derfor ha hevet den litt. B)

Jeg ser at tråden er gammel, og gitaren din er sikkert justert for lenge siden, men det kan jo være at noen har glede av kommentaren allikevel. Du må ikke finne på å justere strengehøyden før du er sikker på at truss rod-en er riktig justert. Hvis halsen er helt rett med strengene i pitch må truss rod slakkes til relief (avstanden mellom en streng og 6. eller 7. bånd (avhengig av lengden på den delen av halsen som er justerbar)når strengen trykkes ned i 1. og siste bånd) er riktig. Øket relief vil medføre høyere strenger over hele halsen og mindre klirr fra 1. til 6/7. bånd. Hvis gitaren klirrer fra 7. bånd og oppover er høydejustering av stolen det eneste som duger (under forutsetning av at båndene er jevne).

Halsens retthet (kan man si det?) sjekkes lett ved å holde en streng nede i 1. og siste bånd og klemme ned den samme strengen midt på halsen (6-7. bånd). Her bør det være en viss avstand (relief), men hva som er ønskelig er avhengig av spillestil og personlige preferanser. Jeg setter gjerne opp gitarer med en relief på 0,003-0,006" på elektriske gitarer og 0,006-0,012" på akustiske gitarer.

Endret av steinros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forklarer dette som om gitaren blir ødelagt om man justerer sadlene først.

Jeg vil bare presisere at dét ikke er mulig. Man skal sku bra mye på en gitar for å ødelegge den, både den ene og den andre veien.

I grunn er det bare å skru og teste hva som skjer når man justerer "her og der" så lenge man ikke skrur for hardt på trussrod og slakker strengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forklarer dette som om gitaren blir ødelagt om man justerer sadlene først.

Jeg vil bare presisere at dét ikke er mulig. Man skal sku bra mye på en gitar for å ødelegge den, både den ene og den andre veien.

I grunn er det bare å skru og teste hva som skjer når man justerer "her og der" så lenge man ikke skrur for hardt på trussrod og slakker strengene.

Jeg beklager at det jeg har skrevet kan misforstås dithen at jeg mener at gitaren kan ødelegges hvis man prioriterer sadlene som justeringspunkt for strengehøyde. Dette mener jeg absolutt ikke. Gitaren blir naturligvis ikke ødelagt hvis man kun bruker sadeljusteringen til å justere strengehøyde, men det vil være lettere å oppnå en optimal action med en ønsket relief som utgangspunkt. Dette er helt i tråd med all relevant litteratur jeg har lest, samt egne erfaringer. Endret av steinros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sadlene justerer høyden på hver streng ifht. hverandre. (på mange systemer). Brua generelt, justerer høyden på alle strengene over halsen. (slik jeg har nevnt tidligere) Trussrod trenger kun justering hvis halsen "krummer" for mye den ene eller andre veien, og er således ikke for å justere strengehøyde/action.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.