Web Analytics
Jump to content

D'Addario VS Elixir

TheBoss

Recommended Posts

Etter en altfor lang krangel med min eks-sjef (nå bare kamerat) om hvilket av disse merkene som er best, tenkte jeg at jeg skulle sjekke hva dere synes...

Jeg selv har en ekstrem forkjærlighet for D'Addario. Lydmessig låter de fantastisk bra. De er fyldige og crispe i lyden uten at det går over the top. Når strengene er nye, synes jeg ikke det finnes noe som slår D'Addario. Allikevel "dør" de fort. Jeg betaler heller med glede den ekstra prisen for å få det jeg mener er en overlegen lyd til hva Elixir leverer.

Jeg synes også at Elixir er gode strenger, men at de blir altfor tynne i lyden.

Men hva synes dere?

Jeg har prøvd to strengemerker, amatør-ish som jeg er. Det ene var D'Addario, det andre var Ernie Ball. D'Addario er favoritten min, og dessuten er de fargede ballene såpass dekorative at jeg har begynt å samle på dem. ^_^

[EDIT] Så nå at denne lå i akustisk/klassisk gitar, og der har jeg omtrent nada erfaring. :blush:

Edited by Kennedy

Elixir låter som en uke gamle strenger fra den dagen de settes på gitaren til den dagen man tar de av, enten man bytter ukentlig eller hver tredje måned.

Så ja, de har aldri den crispen som de fleste uncoated strenger har når de er nye, men de blir heller ikke i nærheten av like døde som slike strenger fort kan bli etter en drøy uke.

Skrotgitaren min, som får nye strenger en gang i året eller så, får Elixir, da disse låter helt greit hele dette året de blir sittende på. De gitarene jeg bruker aktivt strenger jeg opp med nytt sett Ernie Ball hver andre uke, eller oftere om det er spillejobber. Den herlige crispe lyden man har i nye strenger er noe av det jeg elsker med kassegitar, og noe jeg glatt betaler for å ha!

Har brukt D'addario mer eller mindre de siste 10 åra, og ser absolutt ingen grunn til å bytte. Elixir har jeg prøvd en gang, og de gikk i søpla rimelig fort. Jeg er også heldigvis av de som svetter lite i hendene, så strengene varer en god stund før jeg må bytte. Gitarene får også stort sett være i kasse/bag når de ikke er i bruk, og hjelper nok også på levetiden til strengene. Dessuten får man D'addario mye billigere enn strenger av tilsvarende kvalitet ved kjøp av 10 eller 25 sett av gangen hos bla.a. Vintagegitar.no, stikker.no eller strenger.no