Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

PA in a box - finnes det?


sarge

Anbefalte innlegg

Hei

En kamerat som spiller bass forteller at han i enkelte band-sammenhenger kobler bassen rett i PA-anlegget.

Jeg trenger en bassforsterker, men så lurer jeg på om det heller er mer fleksibelt med et mini-PA anlegg om noe slikt finnes? Kan det være en like så grei løsning?

Altså noe som ser ut som en comboforsterker, men som har en innebygget mikser, slik at man kan koble inn backingtrack, mikrofon og bass direkte, evt til og med emulated-utgangen fra den lille Blackstar 1W gitarampen min som i bandsammenheng kan trenge noen ekstra krefter.

Utfordringen er å finne noe med nok krefter og som er like transportabelt som en combo-amp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet ligger i at du også skal spille bass. Finnes mye fra de store produsenten beregnet på akustisk gitsr og vokal, men transportabelt og god basslyd er neppe ord man hører ofte i samme setning. Finnes en del større ting, men tror neppe du slipper unna med noe virkelig smått. Subene pleier å være underdimensjonert på disse anleggene, men det er noen lyspunkter. Hvor lite og hvilken pris snakker du? Og skal det bli bra lyd, eller skal det bare bli lyd?

HK Lukas Smart er det minste og rimeligste jeg kommer på som virkelig fungerer bra. Koster rett under 10, og hvis man kjøper med trillebaggen er det veldig transportabelt. Spiller høyt nok til pub-jobber, men mikseren er svært begrenset. Du må nok ha en mini-mikser i tillegg hvis du skal ha fullt band.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydtrykket trenger kun passe til små lokaler. Det er snakk om øving med andre, samt "husband" for festligere tilstelninger i jobbkantina, som ikke er mer enn rundt 100 kvadratmeter. 10000 er nok "litt" mer enn budsjett. Dette er ren hobbyvirksomhet (ingen betalende tilhørere).

Alternativet mitt er vel rett og slett en Roland Cube 30 Bass. Så får jeg glemme PA. Var egentlig mest nysgjerrig. ;)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du får "alt i en boks" PA - som en kombo - men det finnes i alle fall en del powermixere med kabinetter i tillegg - noe alla dette (jeg kan skaffe noen slike ting om det er interesant ;) - selv om det ikke er noe jeg vil annonsere veldig aktivt eller ha inne i butikken):

post-5210-0-14942100-1308648247_thumb.jp

Evt. kunne kanskje en monitor med 3 kanaler inn duge?:

post-5210-0-01727500-1308648918_thumb.jp

Endret av rocktrond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting du burde tenke på er at skal du plugge bassen i PA, låter det døll uten noen form for preamp eller i det minste en DI-boks for å få en høyohmig inngang. Skal du basere deg på å kun spille gjennom PA, ville jeg investert i en EBS Microbass II, Sansamp Bass Driver DI eller liknende. Da har du en preamp/DI med litt muligheter for tweaking av lyden i tillegg. Det finnes selvfølgelig mange gode rackmonterbare preamper, men hvis du tenker litt smått og mobilt er disse fine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt fordelen med PA fremfor amp til hjemmebruk..?

Hele greia med bass i PA er jo akkurat for å slippe å drasse med seg en hel bassamp og mikke den opp, da det er bedre/enklere å plugge den i PA med en multifx ala POD/V-amp forran.

TIl hjemmebruk er det vel likegreit å bare skaffe seg en slik multiFx og kjøre den i stereoanlegg/PChøyttalere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.