Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til å plukke "En Solskinnsdag" på gehør...


Defo

Anbefalte innlegg

Jeg driver å øver meg på å plukke sanger på gehør men sitter helt fast her... Jeg klarer å plukke en hel del sanger, og er kjent med grunnleggende akkordprogresjoner, men jeg klarer rett og slett ikke å finne akkordene til "En Solskinnsdag" av Postgirobygget! Jeg prøver å ta den ut ifra hvordan jeg husker sangen i hodet, men sliter veldig med å finne de rette akkordene, spesiellt første akkord...

Noen tips UTEN å avsløre akkordene please? -_-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke er helt sikker på hvordan denne er, så noen spoiler kan dette umulig være. :)

1. Hva spiller melodistemmen i introen? Typisk vil være noen toner som legger grunnlaget for resten av låta, så enten noe som har sterke røtter til en skala eller akkordtoner.

2. Hva spiller bassen?

3. Dersom du finner ut hva melodien og bassen spiller har du kommet et stykke på vei. Dersom tersen (dur/moll) ikke er blant de to tidligere nevnte tonene kan du prøve deg frem med dur- og mollters. Det trenger ikke å være noen av de, men la oss tro at denne låta ikke er veldig unormal. :)

Rekkefølgen her er ikke selvsagt, jeg synes egentlig at bassen er enklest å plukke og da er det greit å begynne med den.

Nå sier du riktignok at du prøver å plukke den slik du husker den - noe som kan være vanskelig om du ikke husker godt. Det er vel de råd jeg har, sånn 01:08 på en tirsdag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, kommet litt lenger... Dette er hva jeg har funnet ut så langt og høres nogenlunde riktig ut:

Intro: D, Hm, E, E

Jeg sitter ne' på berget og ser utover havet

A Hm D E

En solskinnsdag I ferien min

? ? ?

I sommer skal jeg surfe stå på vannski og bade

? ? ? ?

Ja denne ferien tror jeg blir fin

D E A

Der hvor jeg har satt spørsmålstegn så føler jeg ikke noen akkorder passer inn i forhold til vokalen... <_< Skjønner ikke hvorfor denne låta skal være så vanskelig å ta. Postgirobygget pleier liksom å være låter alle gitarister tar med en gang rundt bålet uten problemer...

Any thoughts?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville byttet toneart jeg da.

Intro: Hm7, Cm7, C#m7, C#m7, Cm7, Hm7, E7

Hm7 E A F#m

Jeg sitter ne' på berget og ser utover havet

Hm E A

En solskinnsdag I ferien min

Hm E A F#7

I sommer skal jeg surfe stå på vannski og bade

Hm E A

Ja denne ferien tror jeg blir fin

Skjønner ikke hvorfor besifringen flyttet seg da jeg postet, hadde lagt dem over der du skulle bytte.

Endret av Æljen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låta går vel i Cm så vidt jeg kan høre. Dvs. halvtone opp fra det Æljen sier. Ellers ser akkordene riktig ut.

Det i det hele tatt at den går i moll ble jo bom for meg... heh :blush:

Men det høres jo også riktig ut etter mitt øre med:

Jeg sitter ne' på berget og ser utover havet

A Hm D E

Noen teoretisk forklaring på det? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.