Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Koble Pre-amp eller effektbrett direkte til lydkort


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har et M-Audio Audiophile 2496 lydkort hvor jeg kobler gitaren direkte til lydkortet. Er ikke helt fornøyd med lyden Amplitube og diverse andre VST plugins gir meg. Lurte derfor på om det vil fungere å kjøpe en pre-amp (f.eks en ENGL E-530 Preamp eller en Line 6 Pod HD300) og bruke en av disse istedenfor Amplitube. Er dette mulig?

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Kjøp deg en effektboks til gitar med USB-tilkobling er mitt tips, både boss, zoom og Line 6 har produkter som er mye for pengene avhengig av budsjett. Da får du riktig impedans, og signal inn i amplitube og kan velge mellom effektene i boksene dine eller software-versjoner. Gjetter på at grunnen til at det låter litt kjipt er mangel på HI-Z-inngang på lydkortet (dvs gitar-impedans)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Kjøp deg en effektboks til gitar med USB-tilkobling er mitt tips, både boss, zoom og Line 6 har produkter som er mye for pengene avhengig av budsjett. Da får du riktig impedans, og signal inn i amplitube og kan velge mellom effektene i boksene dine eller software-versjoner. Gjetter på at grunnen til at det låter litt kjipt er mangel på HI-Z-inngang på lydkortet (dvs gitar-impedans)

Må jeg ikke ha en form for USB-lydkort da? vil jo helst kjøre gitarsignelet gjennom lydkortet, ellers hadde det vel ikke vært vits med lydkort? Er kanskje helt på jordet nå, men har ikke så god peiling på emnet.

Endret av Nazzar4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en USB-utgang på effektboksen trenger du ikke lydkort til annet enn avspilling (hvis du ikke har koblet høytalere til effektboksen, da slipper du helt unna.

De fleste effektbokser (selv de rimelige) har bedre convertere og lavere latency enn lydkortet ditt, samtidig som impedansen blir riktig, så jeg ville rett og slett skippet lydkoet til innspillingsdelen, ja. Litt kjipt når man først har lydkortet, men det er ikke tilpasset for gitarer etc, men beregnet hovedsaklig på linje-kilder i stereo. Skal du recorde keyboard eller platespiller blir situasjonen en litt annen. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en USB-utgang på effektboksen trenger du ikke lydkort til annet enn avspilling (hvis du ikke har koblet høytalere til effektboksen, da slipper du helt unna.

De fleste effektbokser (selv de rimelige) har bedre convertere og lavere latency enn lydkortet ditt, samtidig som impedansen blir riktig, så jeg ville rett og slett skippet lydkoet til innspillingsdelen, ja. Litt kjipt når man først har lydkortet, men det er ikke tilpasset for gitarer etc, men beregnet hovedsaklig på linje-kilder i stereo. Skal du recorde keyboard eller platespiller blir situasjonen en litt annen. :-)

Whaat? Og jeg som brukte 1500,- for et lydkort jeg hovudsakling skulle bruke til gitarinnspilling. Jaja, jeg har jo et midi-keyboard jeg leker litt med, da kommer jo midi-utgangene til nytte :)

Men er du sikkert på det med latency'en? Jeg merker absolutt ingen latency med ASIO drivere, blir bare litt for "spinkel" lyd med Amplitube, uansett hvor mye jeg justerer.

Endret av Nazzar4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis inngangsimpedansen/følsomheten/amplituden virkelig er et så stort problem på det lydkortet ville jeg heller prøvd med en helt ordinær buffer av et eller annet kaliber. F.eks en vanlig gain booster boks eller en OD pedal med clean boost mulighet. En enkelt øvingsforsterker med linjeutgang/hodetelfonutgang og helt clean lyd kan jo også fungere.

Hvis man allerede har et greit lydkort og simuleringsprogramvare som guitar rig eller amplitube, trenger man da ærlig talt ikke et nytt interface med simulering i hardware eller enda en simuleringspakke for pc'en. Det er seriøst mye mer regnekraft i en moderne pc eller mac sammenlignet med sim-boksene til Line6 e.l. så jeg har ikke så stor tro på at de leverer spesielt mye bedre lyd.

Det m-audio kortet er da ikke et dårlig lydkort? Tviler på at det har noen høyere latency i praksis enn USB baserte kort myntet på gitarbruk. M-audio kortene er f.eks populære til måleteknikk, nettopp fordi de har lav latency, lite støy, er frekvenslineære og stabile.

Selv bruker jeg et meget enkelt kort som kostet hundrelapper med utmerket resultat (Miditech - Guitarface II)

Jeg ville i alle fall altså eksperimentert med en eller annen form for buffer før jeg investerte mer penger i et nytt kort/sim-hardware

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger en høyohmig instrumentinngang (Hi-Z). Enkleste og billigste måten å få til dette på er å koble en DI-boks mellom gitaren og lydkortet. En dyrere måte å gjøre dette på, er en preamp før lydkortet. Enten en gitarpreamp som nevnt over, eller en generell preamp med Hi-Z inngang. En generell preamp kan du også bruke til mikrofoner for vokalopptak og andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan selvfølgelig kjøpe en eller annen form for preamp med linjeutgang som nevnt her. Men såvidt jeg finner blir det høyere kvalitet for pengene og dermed rimeligere med f.eks en billig zoom-boks til 795,- med usb. Grunnen til det er fordi de er veldig støysvake og har gode convertere. Kan sikkert få dem brukt til under 500. Men finner du noe annet som er like støysvakt og med riktig impedans kan du selvfølgelig bruke det rett i lydkortet ditt. Effekteme du har i software er mer enn gode nok, så det var god og rimelig preamp og cnverter som var hovedpoenget. Converteren på m-audio-kortet sitter litt for nærme kraftige støykilder, så vi sluttet å selge kortet pga problemer med noe støy fra pc-komponenter. Har du ikke dette er jo det et problem du slipper unna. Når det gjelder latency er ikke kortet noe problematisk, men det sender og mottar ganske store bolker med informasjon sammenlignet med en enkanals-sak, så du kan ofte få lavere latency på effektboksene, men er det ikke hørbart hos deg er det ingen vits i å bry seg om det. Lykke til ihvertfall. Finn en god og rimelig løsning som gjør det du skal. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror vi om slikt som dette? http://www.thomann.de/se/the_tbone_usb1g.htm

--Gunnar

Jeg har ikke prøvd den, og faktisk ikke sett den før. Jeg antar at converterne ikke er på nivå med m-audio-kortet, men det går jo an å sende epost om impedansen.

Jeg personlig ville valgt en mikrofonforsterker eller di-boks til tilsvarende pris da, som nevnt over her. Denne gjør jo i utgangspunktet det samme som utstyret Nazzar har fra før? (avhengig av impedans). Me den kan være veldig clever dersom man ikke har lydkort og trenger en grisebillig løsning. Jeg sender epost til produsenten og spør om jeg kan adoptere et testeksemplar til butikken for å se på kvaliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar folkens!

Lydkortet er det ingenting å si på, det er jeg svært fornøyd med. Jeg synes bare lyden amplitube og guitar rig produserer blir litt for spinkel og "falsk" på en måte. Kan være fordi jeg er vandt med å spille på en rør-forsterker, og overgangen fra den varme rørtonen til datamanipulert lyd var ganske så stor. Det jeg tenkte var å kjøre gitaren gjennom en rør-preamp, for så å koble preampen til lydkortet, og om dette vil gi meg lyden jeg er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du vil slite med å få en tilnærmet lyd og spillefeel med gitarsoftware som med en god røramp, så hvis du har en forventning om det, bør du nok revurdere, men med litt skruing og justering, er det faktisk fullt mulig å få til en brukbare lyder både til øving og innspillinger. Hvilken lytting har du i oppsettet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Audun. Ikke noe kan erstatte ekte vare 100%

Men med software kan man for eksempel skifte ut lyden i etterkant, noe som er er en bra mulighet å ha. Da må man tåle at det ikke er like bra som originalen. Denne problemstillingen tror jeg ikke det er mulig å kjøpe seg ut av, Selv om noen av forumets ivrige AXE- tilhengere mener det.

Jeg har hørt, og i mine ører er det så nære at i forhold til mine spilleferdigheter er det andre ting å ta tak i i forhold til sluttproduktet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Audun. Ikke noe kan erstatte ekte vare 100%

Men med software kan man for eksempel skifte ut lyden i etterkant, noe som er er en bra mulighet å ha. Da må man tåle at det ikke er like bra som originalen. Denne problemstillingen tror jeg ikke det er mulig å kjøpe seg ut av, Selv om noen av forumets ivrige AXE- tilhengere mener det.

Jeg har hørt, og i mine ører er det så nære at i forhold til mine spilleferdigheter er det andre ting å ta tak i i forhold til sluttproduktet. :)

Det er fullt mulig å skifte lyd etter innspilling av en oppmikket gitarforsterker og. Det er bare å bruke en di boks under innspilling. Da får du et rent gitarspor I tillegg til gitarforsterkersporet.

Er du misfornøyd med gitarlyden kan du sende det rene gitarsporet gjennom en reamp boks som går videre til forsterkeren. Nå kan du endre mikrofon plassering, forsterker innstillinger, kanskje bytte forsterker, mulighetene er mange.

En fordel til er at du kan spille inn på lavt volum om kvelden, og reampe på full guffe på dagtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.