Web Analytics
Jump to content

Koble Pre-amp eller effektbrett direkte til lydkort


Nazzar4
 Share

Recommended Posts

Hei.

Jeg har et M-Audio Audiophile 2496 lydkort hvor jeg kobler gitaren direkte til lydkortet. Er ikke helt fornøyd med lyden Amplitube og diverse andre VST plugins gir meg. Lurte derfor på om det vil fungere å kjøpe en pre-amp (f.eks en ENGL E-530 Preamp eller en Line 6 Pod HD300) og bruke en av disse istedenfor Amplitube. Er dette mulig?

Takker for svar.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Kjøp deg en effektboks til gitar med USB-tilkobling er mitt tips, både boss, zoom og Line 6 har produkter som er mye for pengene avhengig av budsjett. Da får du riktig impedans, og signal inn i amplitube og kan velge mellom effektene i boksene dine eller software-versjoner. Gjetter på at grunnen til at det låter litt kjipt er mangel på HI-Z-inngang på lydkortet (dvs gitar-impedans)

Link to comment
Share on other sites

Hei. Kjøp deg en effektboks til gitar med USB-tilkobling er mitt tips, både boss, zoom og Line 6 har produkter som er mye for pengene avhengig av budsjett. Da får du riktig impedans, og signal inn i amplitube og kan velge mellom effektene i boksene dine eller software-versjoner. Gjetter på at grunnen til at det låter litt kjipt er mangel på HI-Z-inngang på lydkortet (dvs gitar-impedans)

Må jeg ikke ha en form for USB-lydkort da? vil jo helst kjøre gitarsignelet gjennom lydkortet, ellers hadde det vel ikke vært vits med lydkort? Er kanskje helt på jordet nå, men har ikke så god peiling på emnet.

Edited by Nazzar4
Link to comment
Share on other sites

Hvis du har en USB-utgang på effektboksen trenger du ikke lydkort til annet enn avspilling (hvis du ikke har koblet høytalere til effektboksen, da slipper du helt unna.

De fleste effektbokser (selv de rimelige) har bedre convertere og lavere latency enn lydkortet ditt, samtidig som impedansen blir riktig, så jeg ville rett og slett skippet lydkoet til innspillingsdelen, ja. Litt kjipt når man først har lydkortet, men det er ikke tilpasset for gitarer etc, men beregnet hovedsaklig på linje-kilder i stereo. Skal du recorde keyboard eller platespiller blir situasjonen en litt annen. :-)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har en USB-utgang på effektboksen trenger du ikke lydkort til annet enn avspilling (hvis du ikke har koblet høytalere til effektboksen, da slipper du helt unna.

De fleste effektbokser (selv de rimelige) har bedre convertere og lavere latency enn lydkortet ditt, samtidig som impedansen blir riktig, så jeg ville rett og slett skippet lydkoet til innspillingsdelen, ja. Litt kjipt når man først har lydkortet, men det er ikke tilpasset for gitarer etc, men beregnet hovedsaklig på linje-kilder i stereo. Skal du recorde keyboard eller platespiller blir situasjonen en litt annen. :-)

Whaat? Og jeg som brukte 1500,- for et lydkort jeg hovudsakling skulle bruke til gitarinnspilling. Jaja, jeg har jo et midi-keyboard jeg leker litt med, da kommer jo midi-utgangene til nytte :)

Men er du sikkert på det med latency'en? Jeg merker absolutt ingen latency med ASIO drivere, blir bare litt for "spinkel" lyd med Amplitube, uansett hvor mye jeg justerer.

Edited by Nazzar4
Link to comment
Share on other sites

Hvis inngangsimpedansen/følsomheten/amplituden virkelig er et så stort problem på det lydkortet ville jeg heller prøvd med en helt ordinær buffer av et eller annet kaliber. F.eks en vanlig gain booster boks eller en OD pedal med clean boost mulighet. En enkelt øvingsforsterker med linjeutgang/hodetelfonutgang og helt clean lyd kan jo også fungere.

Hvis man allerede har et greit lydkort og simuleringsprogramvare som guitar rig eller amplitube, trenger man da ærlig talt ikke et nytt interface med simulering i hardware eller enda en simuleringspakke for pc'en. Det er seriøst mye mer regnekraft i en moderne pc eller mac sammenlignet med sim-boksene til Line6 e.l. så jeg har ikke så stor tro på at de leverer spesielt mye bedre lyd.

Det m-audio kortet er da ikke et dårlig lydkort? Tviler på at det har noen høyere latency i praksis enn USB baserte kort myntet på gitarbruk. M-audio kortene er f.eks populære til måleteknikk, nettopp fordi de har lav latency, lite støy, er frekvenslineære og stabile.

Selv bruker jeg et meget enkelt kort som kostet hundrelapper med utmerket resultat (Miditech - Guitarface II)

Jeg ville i alle fall altså eksperimentert med en eller annen form for buffer før jeg investerte mer penger i et nytt kort/sim-hardware

Link to comment
Share on other sites

Du trenger en høyohmig instrumentinngang (Hi-Z). Enkleste og billigste måten å få til dette på er å koble en DI-boks mellom gitaren og lydkortet. En dyrere måte å gjøre dette på, er en preamp før lydkortet. Enten en gitarpreamp som nevnt over, eller en generell preamp med Hi-Z inngang. En generell preamp kan du også bruke til mikrofoner for vokalopptak og andre ting.

Link to comment
Share on other sites

Du kan selvfølgelig kjøpe en eller annen form for preamp med linjeutgang som nevnt her. Men såvidt jeg finner blir det høyere kvalitet for pengene og dermed rimeligere med f.eks en billig zoom-boks til 795,- med usb. Grunnen til det er fordi de er veldig støysvake og har gode convertere. Kan sikkert få dem brukt til under 500. Men finner du noe annet som er like støysvakt og med riktig impedans kan du selvfølgelig bruke det rett i lydkortet ditt. Effekteme du har i software er mer enn gode nok, så det var god og rimelig preamp og cnverter som var hovedpoenget. Converteren på m-audio-kortet sitter litt for nærme kraftige støykilder, så vi sluttet å selge kortet pga problemer med noe støy fra pc-komponenter. Har du ikke dette er jo det et problem du slipper unna. Når det gjelder latency er ikke kortet noe problematisk, men det sender og mottar ganske store bolker med informasjon sammenlignet med en enkanals-sak, så du kan ofte få lavere latency på effektboksene, men er det ikke hørbart hos deg er det ingen vits i å bry seg om det. Lykke til ihvertfall. Finn en god og rimelig løsning som gjør det du skal. :-)

Link to comment
Share on other sites

Hva tror vi om slikt som dette? http://www.thomann.de/se/the_tbone_usb1g.htm

--Gunnar

Jeg har ikke prøvd den, og faktisk ikke sett den før. Jeg antar at converterne ikke er på nivå med m-audio-kortet, men det går jo an å sende epost om impedansen.

Jeg personlig ville valgt en mikrofonforsterker eller di-boks til tilsvarende pris da, som nevnt over her. Denne gjør jo i utgangspunktet det samme som utstyret Nazzar har fra før? (avhengig av impedans). Me den kan være veldig clever dersom man ikke har lydkort og trenger en grisebillig løsning. Jeg sender epost til produsenten og spør om jeg kan adoptere et testeksemplar til butikken for å se på kvaliteten.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar folkens!

Lydkortet er det ingenting å si på, det er jeg svært fornøyd med. Jeg synes bare lyden amplitube og guitar rig produserer blir litt for spinkel og "falsk" på en måte. Kan være fordi jeg er vandt med å spille på en rør-forsterker, og overgangen fra den varme rørtonen til datamanipulert lyd var ganske så stor. Det jeg tenkte var å kjøre gitaren gjennom en rør-preamp, for så å koble preampen til lydkortet, og om dette vil gi meg lyden jeg er ute etter.

Link to comment
Share on other sites

Ja, du vil slite med å få en tilnærmet lyd og spillefeel med gitarsoftware som med en god røramp, så hvis du har en forventning om det, bør du nok revurdere, men med litt skruing og justering, er det faktisk fullt mulig å få til en brukbare lyder både til øving og innspillinger. Hvilken lytting har du i oppsettet ditt?

Link to comment
Share on other sites

Enig med Audun. Ikke noe kan erstatte ekte vare 100%

Men med software kan man for eksempel skifte ut lyden i etterkant, noe som er er en bra mulighet å ha. Da må man tåle at det ikke er like bra som originalen. Denne problemstillingen tror jeg ikke det er mulig å kjøpe seg ut av, Selv om noen av forumets ivrige AXE- tilhengere mener det.

Jeg har hørt, og i mine ører er det så nære at i forhold til mine spilleferdigheter er det andre ting å ta tak i i forhold til sluttproduktet. :)

Link to comment
Share on other sites

Enig med Audun. Ikke noe kan erstatte ekte vare 100%

Men med software kan man for eksempel skifte ut lyden i etterkant, noe som er er en bra mulighet å ha. Da må man tåle at det ikke er like bra som originalen. Denne problemstillingen tror jeg ikke det er mulig å kjøpe seg ut av, Selv om noen av forumets ivrige AXE- tilhengere mener det.

Jeg har hørt, og i mine ører er det så nære at i forhold til mine spilleferdigheter er det andre ting å ta tak i i forhold til sluttproduktet. :)

Det er fullt mulig å skifte lyd etter innspilling av en oppmikket gitarforsterker og. Det er bare å bruke en di boks under innspilling. Da får du et rent gitarspor I tillegg til gitarforsterkersporet.

Er du misfornøyd med gitarlyden kan du sende det rene gitarsporet gjennom en reamp boks som går videre til forsterkeren. Nå kan du endre mikrofon plassering, forsterker innstillinger, kanskje bytte forsterker, mulighetene er mange.

En fordel til er at du kan spille inn på lavt volum om kvelden, og reampe på full guffe på dagtid.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Høres helt sykt ut. Men takk for infoen. Ser jeg har litt lesning å gjøre nå.    Ha en fin kveld videre. 😊
    • Det er vel en ting midt imellom;Hva selgeren forventer(kan jo være litt fantasi) og hva en kjøper er villig til å betale.
    • Nesten 13000 dollar for en mint condition Wandre BB. Er dette réelle priser eller fullstendig fantasi tall? 
    • Jøss. Tusen takk for infoen, det settes stor pris på. Neste må da være å få gjort noe med den gyselige lakken, ettersom den ikke er orginal så står jeg da med to muligheter. Prøve å fjerne den for å få frem orginal finishen eller finne ut hvilke farger de kom med da den var ny å re-lakkere den, men det sitter langt inne. Hadde vært best å prøve å få frem orginalen.   Med litt google translate så tror jeg at jeg bommet på årstall. Er nå rimelig sikker på at den er fra Juli 1959.    Ble også medlem av Wandre gruppa på facebook.    Tusen takk for hjelpen din mister. Var hwlt lost på hva dette var for en snodig sak. 
    • Fabrikken kom igang i 1958,så det er nok 58. Har ikke så mye mer,men kan si at det ser ut som disse gitarene er verd endel: https://www.guitar-list.com/compareprices/23856/us/electric%2Bguitars De har også en facebookside: https://www.facebook.com/groups/47506813863/?mibextid=HsNCOg Her er en side med bilder og info: https://www.fetishguitars.com/wandre/ Og en google oversettelse fra fransk wikipedia: "Wandré er en italiensk produsent av gitarer, spesielt elektriske, som var aktiv i årene 1957 til 1969. Markedsposisjonen var på den tiden ganske marginal, men den ekstreme originaliteten til kreasjonene har gjort det siden slutten av det 20. århundre. et ekte kultmerke. Den ekstravagante Antonio Pioli Antonio Vandre Pioli, med kallenavnet "Wandré" (født 6. juni 1926 i Cavriago, død 15. august 2004 i Montecchio Emilia) var sønn av en variert snekker innen lutheri, som etterlot seg en rekke kontrabasser, mandoliner og fioliner av utmerket faktura. . Meget ung, Antonio Pioli utmerker seg ved sin eventyrlyst, går våren 1944 inn i motstandsbevegelsen og tar maquis, knapt 18 år gammel. I etterkrigstiden ble han anleggsformann, jobbet en tid i Calabria, men returnerte til hjemlandet tidlig i 1957 for å ta opp farens spesialitet som luthier. En venn, hvis familie eide en fabrikk, ga ham et verksted for å utvikle denne aktiviteten der Wandré veldig raskt viste en overfylt fantasi i jakten på former og tekniske løsninger. Drevet av den økende suksessen til produksjonene hans, fikk han bygget en fabrikk i Cavriago som aldri hadde blitt sett, på en helt sirkulær plan, bygget på sine egne planer for å optimalisere naturlig belysning og for å forkorte overføringer fra ett verksted til et annet . Fra 1970-tallet mistet Antonio Pioli interessen for musikkinstrumenter og overførte sin sprudlende kreativitet til andre felt som design av skinnklær, tilpasning av motorsykler, maling, scenekunst, etc. Rundfabrikken Cavriago kom i drift i februar 1958. Dette var tiden da rock 'n' roll fortsatt var i sin spede begynnelse i Europa. Wandré-merket er det første i Italia som masseproduserer elektriske gitarer. Mesteparten av denne produksjonen ble først markedsført av det milanesiske firmaet Meazzi, under "Framez"-logoen. Deretter vil Wandré opprettholde et voksende partnerskap med Davoli-selskapet, kjent som en forsterkerprodusent, og som produserer mikrofonene som er montert på Wandré-gitarer. Firmaet var på sitt høydepunkt i årene 1960 til 1962. Wandré-gitarer ble distribuert i utviklede land, inkludert USA (spesielt under private merker som Avalon, Avanti, Noble, Orpheum). Men Cavriago-anlegget er ikke lenger tilstrekkelig til å møte etterspørselen, noe som vil tillate andre europeiske produsenter som har investert i overdreven industrialisering (Eko, Framus, Hagström) å ta markedsandeler. Wandré lot seg gradvis stå bak i løpet av 1960-tallet. Antonio Pioli var mye mer en kunstner enn en markedsføringsmann. Utformingen av instrumentene hans, med en dristighet som noen ganger anses som sjokkerende, avsetter flere potensielle kunder enn den tiltrekker seg. Dens tekniske nyvinninger (som aluminiumshalsen som går fra hodestokken til broen) er så i utakt med resten av markedet at de virker mistenkelige. Det er nettopp disse faktorene som vil føre til revalueringen av Wandré-gitarer fra 1980-tallet og fremover. ivrig ettertraktede og høyt rangerte samleobjekter (selv den enkleste Wandré får høye priser), så mye at det er rapporter om økende utseende av flere eller mindre dårlig imiterte forfalskninger. Foruten gitarer produserte Wandré elektriske basser, kontrabasser (først akustiske, deretter elektriske, uten lydboks) og lap steel-gitarer. Verdsatt for sitt uvanlige utseende, er Wandré-gitarer også verdsatt for sin karakteristiske lyd, litt jazzete med en metallisk undertone. Den amerikanske gitaristen og sangeren Budy Miller bruker veldig ofte en Wandré Soloist type 1964. Andre artister som Joe Perry, Sean Lennon, Eduardo Leal de la Gala, Yarol Pouaud, Matthieu Chedid spiller på Tri-lam 1960 og BB-modeller. Til hyllest til Antonio Pioli, for 10-årsdagen for hans død, ga den tyske produsenten Duesenberg ut i 2014 en ny modell av gitar kalt Wandrella, som ikke er en kopi av noen Wandré, men er inspirert av estetikken til Mark."
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.