Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mitt første "skikkelige" hjemmestudio! Tips og erf


Gjest

Anbefalte innlegg

Tips til hvordan få sitt første skikkelig hjemmestudio på stell for et minimalt budsjett! Jeg bruker bærbar og vil gjerne ha tips om usb/firewire-lydkort, en hendig midi-kontroller og programvare til produksjon og kanskje en softsynth! Kom med tips og erfaringer! Firewire og mange sport er kanskje kjekt, men min tanke bak denne tråden er en fyr hjemme med gitaren, så to spor holder, og om man får den nødvendige informasjonen gjennom en USB-kabel så trenger man kanskje ikke å doble prisen for noe som er "unødvendig flamboyant"... Eller? Hva er folks input?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Takk for tipset uansett Tarin! Det var faktisk et veldig godt tilbud som jeg skal undersøke nærmere!

Ok.. jeg skal bli mer presis! Beklager at jeg ikke nevnte at selv om jeg har søkt i trådene så har jeg ikke funnet helt de svarene jeg vil ha!

Her er mine krav:

Firewire lydkort! USB går også dersom det ikke trengs mer! Vennligst utdyp hvorfor...

TO innganger! Den ene MÅ være XLR, men jeg vil helst at begge er det! Jeg ønsker å ta opp lyden av ampen med mic. Jeg har ikke POD og trenger ikke den utgiften når jeg er fornøyd med sounden min,

Mikrofoner! MÅ man ha Shure Beta 58 og 57? Vi kjører budsjettstudio her folkens! Galge og kabler finner man selv.

Programvare! Hvilken? Jeg lurer på softsynth men frykter sånt fort kan bli dyrt! Trommer? Jeg har ikke peiling!...

Midi-kontroller! Skal jeg først ha soft synth og trommer må jeg ha en trykkfølsom kontroller!

Monitoring! Holder det med headset? Jeg vet at headset ofte kan sminke litt på sannheten ved vanlig lytting... Men bra monitorer koster. Og behringers monitorer er forferdelige!!

Noen merker jeg vurderer: ESI, M-Audio, Edirol og Lexicon... Jeg heller kraftig mot ESI og M-audio men prisen taler imot de. Edirol har billige produkter men for få features! Lexicon kjenner jeg fra fantastisk bra rack-effekter og div hardware til studio, men jeg har aldri hørt et knyst om deres lydkort i prosumer-markedet?

Eller er det jeg egentlig vil ha et alt-i-et pakkestudio fra Zoom eller noe...???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minst mulig. Jeg er tilbøyelig for å betale mer dersom det finnes forsvarlige argumenter for det. Men si lengst mulig under 8000,-

Jeg mener altså at dersom det er nødvendig å legge ut 12000,- for å få tatt opp en amp og vokal samtidig, for å få en softsynth som låter ok, og for å sørge at alt får den kvaliteten man forventer av noe som kan kalles et "studio".. Dersom det er mulig å slippe unna med 5000,- så er jo det såklart å foretrekke! Hvis det er mulig å få veldig bra kvalitet for en så liten penge og alle nødvendige funksjoner men bare med et spor så vil jeg gjerne vite om det... Er prisen lav nok kan jeg fire på finesser, men kvaliteten vil jeg stille visse krav til selv om jeg ikke helt har peil nok til å si at den skal være sånn og sånn :P

(Tips til hvordan det skal settes opp? Er det enkelte konfigurasjoner som er bedre en andre? Jeg tenker på å unngå støy e.l.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.