Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

19" enclosures/prosjekt-bokser/chassis


Anbefalte innlegg

Takk...skal sjekke ut den siden, det er alltid kult med sider jeg ikke har vært innom for å lete etter interessante byggesett :)

Foreløpig har jeg bygd rundt 10 effektpedaler, noen komplette kits og noen ganger bare bestilt printkort og plukket komponentene selv i fra andre butikker. Har et noen prosjekter jeg ikke er ferdig med ennå, når de blir klare tenkte jeg at jeg kunne prøve meg på noe litt større :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det her virker til nå som kanonkit å bygge, jeg er ikke dypt inne i studioverden men ble spurt pent om jeg ville bygge denne for et studio til bekjente, og jeg klødde i fingrene etter et prosjekt. I tillegg kunne jeg tenkt meg en god kompressor selv, så hvis jeg liker denne så bygger jeg en til meg selv senere.

Det kjipeste med prosjekter som en ikke designer selv er å få plukke og få tak i deler. Det her var veldig greit takket være bla hairball;

Bestiller kit fra Hairball; som inkluderer ferdig produsert kabinett som ser skikkelig bra ut og riktig i forhold til de orginale, VU meter, trafoer, osv.

På bestillingen fra hairball kan du velge å krysse av for kretskort fra MNATS. Dette gjorde vi og anbefales, kretskortet er av veldig god kvalitet, logisk lagt opp og merket bra.

De ordinære komponentene bestilte vi fra mouser. (et par kondiser var de tomme for)

Eneste som manglet da var kabler og monteringsmateriell som krympestrømper strips osv(og de manglende kondisene), dette bestilte jeg hos elfa. Jeg vet ikke hvordan prisenene er hos mouser kontra ELFA, men det var såpass lettvint med den ferdige plukklista for mouser. (Hvis du er lur så bestiller du opp kabler og monteringsmateriell fra mouser også, så får du forhåpentlig alt fra ett sted)

Power-trafoen hadde doble primærviklinger, slik at du kan bruke den til både 110/240v, husker ikke om vi spesifserte det i bestillingen, eller om det er standardtrafoen. (Så eneste forskjellen på 110v/220v er hvordan du kobler primærsiden på trafoen, og sikringsverdi)

Merk: Det følger ikke noe "bruksanvisning" til kitet! Det enkleste er å bruke MNATS PCB'n og bruke orginalskjemaet som referanse! Rev d wiring guide er også fin. Så du trenger å kunne litt basic monterings "skikk og bruk", og tålmodighet til å sette seg inn i oppbygningen(i allefall tålmodighet til å være sikker på at du monterer riktig) Lurer man på noe spesifikt så er det masse info på forumer, men pass på hvilken rev det er snakk om, hva slags konfigurasjon, og evnt hvilket kretskort/wiring guide folk har brukt)

Selvom det ikke er et kit med bruksanvisning, og mer avansert enn en gitarpedal så slipper man i allefall å bruke unødvendig tid på å skaffe derer, også slipper man å lage kretskort og chassis hvis man ikke har verktøy til slikt tilgjengelig.

Må studere noen uker for fullt nå, så skal jeg ta meg til til å fullført mitt kit også, gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding Slash T.

Lurer på om ikke jeg skal prøve meg på et kit fra musikding først. Har bygd noen av pedalene derfra, og bestilt løse komponenter mange ganger nå. Dokumentasjonen er tipp topp, kortene er noe av de bedre jeg har vært borti (har bygd kit eller kjøpt kort fra 4 forskjellige leverandører nå), og aldri noe tull med leveranser. Har myst litt på den Madamp bass-preampen de har :D

Men først må jeg bli ferdig med en Maestro Brassmaster pedal, og en Ruby Amp...en morsom liten 1/2W forsterker. Og så får jeg se hva lommeboka sier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte opp med en 2U boks spesialimportert av Evenstad Musikk. Prisen endte på 450,- men totalt sett ble det rimeligere enn det meste fra utlandet siden prisen alltid snek seg over tollgrensa på 200,- eks. frakt osv.

Denne var dog 250mm dyp, men har etter nærmere øyesyn gamblet på at det skal gå å få sydd sammen kompressoren i chassiset. Det er tross alt ikke mange enheter som skal i, men det kan bli litt trangt mtp. kabling, og ville helst hatt toroid-transformatoren så langt borte fra pcb'en som mulig. Men vi får nå se.

Takker for alle innspill.

Ser at du er ferdig og sånt, så det er kanskje litt døvt av meg å spørre, men fant du Multipac-boksene hos elfa? De har en 2HE, 340mm dyp variant til 488 pluss moms. Hammondboksene hos elfa er som du sier helt latterlig priset.

Fin jobb forresten, ser veldig bra ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det, det glemte jeg, hehe. Jeg har vært borti de boksene en gang før. Det ser ut som at boksen du har fått er en del mer solid også, rammen til multipac'en er sterk, men topp/bunn-platene er ganske tynne/skralle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. Ja, jeg tror nok jeg må få gjort det. Ulempen er at jeg ikke har allverdens erfaring med gravering, og så har man bare en sjanse da :P

Men får skissere med blyant og gravere over etterpå. Og krysse fingrene :)

Endret av XeNoSmurfen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen mulighet er å printe ut det du vil ha av skrift, enten med printer, eller med en moderne DYMO- maskin, og så bruke en elektrisk graveringspenn der du rett og slett skriver "oppå" dymoen. Jeg har gjort det ved et par anledninger, og det blir ikke så verst. Litt hjemmesnekret ser det ut, må jeg innrømme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.