Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Om lakk, lakkering og finish på gitarer


Anbefalte innlegg

Takk for veldig gode svar. Nå ser jeg ut til å ha oversikt over alt jeg trenger. :)

Du nevnte i originalposten et partytelt til å lakkere i, og siden det ikke koster mer enn en hundrelapp (http://www.jysk.no/165/417/3732435/a/catalog + litt plastrull) virker det som en grei løsning for å forhindre at det havner lakkstøv overalt.

Under herding av klarlakken, vil støv etc. feste seg, så jeg må ha en plastboble hvor den kan henge, eller kan den bare henge et sted innendørs når lakken er tørket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så enkelt å forklare det med å slipe/polere lakk versus å ikke gjøre det, men her er to bilder som viser typisk resultat etter kun lakkering:

wetsanding02.jpg

1stcoatlaquer.jpg

Overflaten er full av ujevnheter, selv om den forsåvidt er blank. Poenget er at man må slipe ned alle disse dalene og toppene for å få en helt plan overflate. Dette krever veldig finkornet fuktet sandpapir, samt en slipepasta/polish til slutt.

Da blir resultatet (forhåpentligvis) en mer speilblank overflate:

FINALDETAILING.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevnte i originalposten et partytelt til å lakkere i, og siden det ikke koster mer enn en hundrelapp (http://www.jysk.no/1...32435/a/catalog + litt plastrull) virker det som en grei løsning for å forhindre at det havner lakkstøv overalt.

Et partytelt og/eller malefolie og litt tape kan være løsningen ja. Det er ganske enkelt å bygge opp en "lakkeringsboble" inne i en garasje også med folie.

Under herding av klarlakken, vil støv etc. feste seg, så jeg må ha en plastboble hvor den kan henge, eller kan den bare henge et sted innendørs når lakken er tørket?

Nei, lakken blir overflatetørr på bare minutter så det er ikke noe problem. Men jo varmere rommet er, jo hurtigere herder lakken. Problemet er press mot/fra overflaten av andre objekter over tid. Husk også at du skal slipe bort store deler av klarlakken, så litt overflatestøv e.l. spiller ingen trille.

Husk forøvrig at lakken mykner litt igjen ved rubbing, så da trenger du en ny "hvilerunde" på en ukes tid eller så.

Takk for veldig gode svar. Nå ser jeg ut til å ha oversikt over alt jeg trenger. :)

You're very welcome sir! og lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man evt. kan gjøre når man lakkerer, er å f.eks. lage et lite rom av et par presseninger i en garasje (f.eks.). Deretter teiper man skjøter (kjøter?), tar hageslangen og spyler forsiktig over vegger og tak, og vips så har man en fin lakkboks. Man slipper støvpartikler, men det blir selvfølgelig ikke helt optimalt mtp. ventilasjon, men bruk godt hms utstyr og legg tynne lag, vent tilstrekkelig mellom lagene. Masker bør være godkjente for damp og gasser, ellers kan man bli litt koko i noen dager.

En annen ting er polish. Grovpolish med cut er dyre saker da de ofte selges i store kvanta. Det kreves desutten litt arbeid, mye gnikking for å oppnå friksjon og varme om man gjør det for hånd. Fare for at lakken brenner seg om man gjør det med maskin.

Skal du ha helt strøken lakk kjører du på med f.eks. våtslip 1000, deretter 3000. Deretter grovcut for å fjerne "ripene", deretter fincut for å fjerne hologrammene etter grovpolishen.

Gul og Grønn 3M proffserie med tilhørende pads er bra, men de selges i litersflasker som blir litt drøyt til noen små gitarer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de er spesielt tilpasset håndrubbing sier meg egentlig bare at produktene er ganske grovkornede, men det er jo forsåvidt en bra ting. Jeg ser flere her inne som tror man fjerner swirls med vanlig biltemapolish, desverre er nok ikke ting riktig så enkelt. Men om man vil ha en god fyller som skjuler swirls og riper anbefaler jeg på det sterkeste denne: http://shinearama.co.uk/product.php?id=BIL-AUTOBALM, den kan brukes på alle typer lakk egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Et par spørsmål ang lakkering:

1. Hvor mye maling/lakk (farge) trenger jeg, og hvor mye lakk (klar)? Kommer til å kjøpe duplicolorbokser.

2. Hvor strøkent må underlaget være? Etter primer har jeg fortsatt litt ujevn/ru overflate, spesielt i kurvene. Vil lakken fylle dette slik at det ikke synes, eller må jeg gå til med mer sparkel før jeg lakker?

D558B781-8CC8-45A8-BD14-B4A0C89968FC.JPG

DC757307-4615-4E2F-A111-ED21F1C80BA7.JPG

Kanskje litt vanskelig å se...

Endret av space
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å svare veldig nøyaktig, men:

- Alt av høydeforskjeller kommer til å stå på tå og speile seg etter at du har lagt på vanlig lakk. Her ser det ut som om du bør legge litt mer jobb i grunnarbeidet hvis du ønsker et godt resultat.

- Regn med la oss si fire bokser med farge, kanskje tre, litt etter hvor godt lakken og fargen du velger dekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar!

Hva ville du brukt for å få bedret grunnlaget her? Litt styr med vanlig sparkel kanskje? Er det jeg har brukt på de dypeste tingene til nå.

Eventuelt bare spraye på resten av primeren i tykke lag, og pusse over etterpå?

Endret av space
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spraye tykke lag er ikke så lurt, for da opererer du med voldsomme tørketider plutselig. Er du uhelidig, sprekker det opp, også. Jeg tror jeg hadde slipt, evt flekklakket en gang eller tre med fyllprimer med sliping mellom hver gang, Når du mener det er jevnt, eller når du ikke gidder mer, kan du prime hele en gang til før du fortsetter med sluttresultatet.

Grunnarbeid er ikke det artigste, men du sparer inn tiden du legger igjen på det siden. Hvis det er noen trøst, kommer du til å arbeide raskere og raskere etter hvert som du får dette i fingrene.

Velger du å sparkle, vil jeg anbefale Hagmans enkomponent sparkel. Den tørker veldig fort, vi snakker minutter hvis det ikke er tykke lag, er god å slipe og enkel å legge på.

Et tips eller to får du kanskje ved for eksempel å lese denne tråden:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si ut fra bildene, men det ser jo ut som om du har noen "groper" her og der. Ta utgangspunkt i at alt som vises nå, vil vises når du legger på lakk. Det er nærmere sannheten enn man skulle tro dessverre. Har du riper/groper/hull ville jeg brukt sparkel - en primer har svært liten fyllevne.

Angående mengde lakk ville jeg sagt 2 bokser farge (1,5 i praksis) da det ikke har noen hensikt i å legge på mer farge enn at det dekker. Når det kommer til klarlakk er svaret - så mye du orker.. Men regn med minst 2 hele bokser og helst 3-4. Det er jo også et spørsmål om hvor dyktig du er til å få lakken i boksen til å havne på gitaren :)

Og forøvrig ville jeg ikke brukt tid på å slipe noe mellom lakklag. Det er stort sett bortkastet tid og lakk.

Mener forøvrig at jeg har nevnt alt dette gjentatte ganger i denne tråden? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.