Gå til innhold
  • Bli medlem
Greener

Om lakk, lakkering og finish på gitarer

Anbefalte innlegg

Jeg har jo den halvmatte Herdins Beislakk liggende fra forrige bygg, men syntes faktisk den ble litt for blank. Uansett var det det som var Plan A, og fungerer det ikke å matte lakkbeisen jevnt, så blir det fortsatt det jeg går for. Mulig jeg legger på 1 lag av beislakken først og tester litt pussing på baksiden av gitaren for å se om jeg får til satin finish. Så får jeg bruke den erfaringen etter å ha lagt på strøk 2. :)

Takk for diskusjonen, Greener. Nå har jeg ihvertfall utelukket noen opsjoner og har en plan. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heh :)

Neida, absolutt ikke ødelegge.

Litt lakk oppå var bare utgangspunkt-tanken min,

Men er forbi denslags nå etter en god dose kunnskap på temaet.

Det blir nok rubb & polish

Men svæææææææææææært forsiktig og omhyggelig.

Jeg er en meget omhyggelig person med masse tålmodighet når det trengs.

Så endten VET jeg at det blir bra, ellers blir ingenting gjort.

Ikke meningen å betvile dine kunnskaper og evner ifht. gitarer da jeg har en mistanke om at du nok er rimelig erfaren og dyktig på området.

Mitt poeng var bare at en godt brukt "stygg" gitar i de fleste tilfeller faktisk kan være vel så vakker som en blank og shiny en, men det er jo selvsagt smak og behag. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Non taken" :)

Ble til at jeg bare kjørte på med litt rubb, og et bar omganger med

"turtle wax" :)

Ble veldig bra til det jeg hadde tenkt.

Fikk "lukket" den fint på de matte områdene og gav den en litt

mer vell-holdt look, mens den fortsatt ser gammel, godt brukt og deilig ut.

En betydelig mye midre omfattende operasjon enn jeg så for meg i utgangspunktet.

Så jeg er kjempefornøyd nå.

Driver bare og tetter igjen den verste lakkskaden med noen lag klarlakk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har akkurat reparert en "beltespenne skade på baksiden av min gamle Ibanez. Jeg brukte Quik klar spraylakk. Det ble veldig bra, bortsett fra at jeg burde ha beiset litt først. Men, ok det er bare på baksiden......

Det jeg lurer på nå er hvordan jeg går fram når lakken får herdet etter 5-6 uker, da jeg skal slipe, rubbe og polere overgangen mellom gammel og ny lakk?

Begynner jeg med vann slipe papir 800, 1300 og så 2000?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det en flekk du har sprayet lakk på? Er det sår du har utbedret med dråper med lakk? ER det et større område? Har du en markert kant mellom gammel og ny lakk etter eventuell maskering?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar :)

Det er en flekk ca5x8 cm.

Har en mer og mindre markert kant,ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prøvd meg litt frem nå, riktignok på metall og ikke treverk. Bruker Presto primer (1 lag), Dupli-Color acryl metallic lakk (2 lag) og tilslutt klarlakk fra Panduro (2 lag). Det blir definitivt penest uten å slipe. Metallic glansen i metallic lakken og glansen i klarlakken blir mye mattere og mister endel av metallic-effekten ved å pusse i mellom noen av lagene. Hvis lakken siger må en jo pusse litt, men ved veldig tynne forsiktige lag så går det bra. Bruker 400-800-1200 våtpussepapir, og all lakken er spraylakk.

Endret av basstom

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar :)

Det er en flekk ca5x8 cm.

Har en mer og mindre markert kant,ja.

Ok, for å få en usynlig reparasjon må den nye lakken være "høyere" enn den gamle også i det skadde området. Da starter du med å slipe den nye lakken plan, slik at den representerer en helt flatt område, men som altså er noe høyere enn eksisterende lakk rundt. Her er det best å bruke en liten kloss e.l. med f.eks 800 papir. Bruk så finere og finere papir og slip lakken så mye at den nye lakken kommer i høyde med eksisterende lakk rundt. Når høydeforskjellen på ny og gammel lakk er lik, kan du gradvis og med finere og finere papir føye inn mer og mer av den gamle lakken rundt skaden slik at den også blir finslipt. For å få en helt usynlig overgang må man gjerne rubbe og polere hele den gjeldende flaten til slutt, ellers vil det bli et skille mellom området du reparerer og eksisterende lakk. Får du tak i polerduken jeg har omtalt tidligere kan du faktisk få lakken såpass blank at du kan få en nesten usynlig overgang mellom eksisterende og kanskje litt slitt/mattet lakk og den nye.

Husk at for å få en fin reparasjon må det skadede området være høyere enn eksisterende lakk på hele flaten du reparerer, har du hakk e.l. hvor du har "daler og topper" som ikke kan slipes til en helt jevn flate på høyde med eksisterende lakk bli reparasjonen synlig.

Håper dette var et hint i riktig retning i alle fall. Litt vanskelig å være veldig konkret når man ikke selv kan se og "føle" problemområdet.

Forøvrig anbefaler jeg veldig å bruke flest mulig grovhetsgrader på papiret når du skal "blende" en reparasjon med eksisterende lakk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prøvd meg litt frem nå, riktignok på metall og ikke treverk. Bruker Presto primer (1 lag), Dupli-Color acryl metallic lakk (2 lag) og tilslutt klarlakk fra Panduro (2 lag). Det blir definitivt penest uten å slipe. Metallic glansen i metallic lakken og glansen i klarlakken blir mye mattere og mister endel av metallic-effekten ved å pusse i mellom noen av lagene. Hvis lakken siger må en jo pusse litt, men ved veldig tynne forsiktige lag så går det bra. Bruker 400-800-1200 våtpussepapir, og all lakken er spraylakk.

Ja, å slipe mellom lakklagene er i de fleste tilfeller helt bortkastet og ikke noe som gir et bedre resultat. Angående klarlakk så er det bare å legge på det man har tålmodighet til. Jo flere lag, jo mer solid og slitesterk blir overflaten, dessuten minimerer man risikoen for å slipe gjennom klarlakken ved våtsliping/rubbing/polering til slutt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra artikkel!

Jeg har en gitar med skader i klarlakken. Hadde egentlig slått det fra meg å gjøre noe med dette, siden de jeg har snakket med har sagt at det er vanskelig å reparere. Men etter å ha lest dette innlegget fikk jeg lyst til å gjøre et forsøk. Det hadde vært fint om jeg kunne beholdt logo på headstocken. Kjenner en billakkerer som kan legge på klarlakk. Tror dere at det vil fungere eller må jeg bruke en spesial lakk? I så fall må jeg slipe ned den gamle klarlakken eller fylle opp partiene som er skadet?

post-9021-0-35794400-1314379028_thumb.jp

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker igjen for flotte tilbakemeldinger :)

Jeg blir ikke helt klok på det bildet - er det klarlakken som har sluppet underlaget, altså at rødfargen er inntakt, men at klarlakken har sluppet underlaget i områder og fremstår som en uklar hinne?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja mesteparten av rødfargen er inntakt, men klarlakken har flasset av på kanten. Jeg er fornøyd med grunnfargen/underlaget, men kunne tenke meg å få på en hinne/klarlakk for å hindre større skade. Dette er jo en godt brukt gitar fra midten av 80 tallet. Men headstocken er en stor del av gitarens personlighet, så det hadde vært synd om logoen ble ødelagt.

Endret av 12AX7

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, for å få en usynlig reparasjon må den nye lakken være "høyere" enn den gamle også i det skadde området. Da starter du med å slipe den nye lakken plan, slik at den representerer en helt flatt område, men som altså er noe høyere enn eksisterende lakk rundt. Her er det best å bruke en liten kloss e.l. med f.eks 800 papir. Bruk så finere og finere papir og slip lakken så mye at den nye lakken kommer i høyde med eksisterende lakk rundt. Når høydeforskjellen på ny og gammel lakk er lik, kan du gradvis og med finere og finere papir føye inn mer og mer av den gamle lakken rundt skaden slik at den også blir finslipt. For å få en helt usynlig overgang må man gjerne rubbe og polere hele den gjeldende flaten til slutt, ellers vil det bli et skille mellom området du reparerer og eksisterende lakk. Får du tak i polerduken jeg har omtalt tidligere kan du faktisk få lakken såpass blank at du kan få en nesten usynlig overgang mellom eksisterende og kanskje litt slitt/mattet lakk og den nye.

Husk at for å få en fin reparasjon må det skadede området være høyere enn eksisterende lakk på hele flaten du reparerer, har du hakk e.l. hvor du har "daler og topper" som ikke kan slipes til en helt jevn flate på høyde med eksisterende lakk bli reparasjonen synlig.

Håper dette var et hint i riktig retning i alle fall. Litt vanskelig å være veldig konkret når man ikke selv kan se og "føle" problemområdet.

Forøvrig anbefaler jeg veldig å bruke flest mulig grovhetsgrader på papiret når du skal "blende" en reparasjon med eksisterende lakk.

Knall! Tusen takk! Og bra artikkel foresten.

Skal se om jeg får tak i den polerduken (på Mekonomen/bilxtra kanskje)

Men hvilken grovhet bør jeg avslutte med før rubbing?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt offtopic kanskje, men hadde det vært mulig å fått sett mer bilder av den gitaren der? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har akkurat reparert en "beltespenne skade på baksiden av min gamle Ibanez.

WTF? Gitarer SKAL jo ha slike skader :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.