Web Analytics
Gå til innhold
Greener

Om lakk, lakkering og finish på gitarer

Anbefalte innlegg

2 minutes ago, Telemann said:

Stain er det same som beis, @KenFu. Alt frå små posar med pulver du blandar ut i vatn, til oljebeis, lakkbeis osv.

Cool! Lurte på om det var det....hørtes bare så klissete ut. hehe.
Noen som har anbefalinger på hva man bør bruke på en kropp...eller evt. unngå? :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet noen om noen som profesjonelt gjør refinish av gitarer her til lands? Har en gitar jeg vurderer å få en refinish på, men vil liksom ikke la hvem som helst ta seg av jobben. Gitaren er neck-thru hvis det har noe å si.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Rødvin skrev:

Vet noen om noen som profesjonelt gjør refinish av gitarer her til lands? Har en gitar jeg vurderer å få en refinish på, men vil liksom ikke la hvem som helst ta seg av jobben. Gitaren er neck-thru hvis det har noe å si.

Øivind Holmboe Guitarworks----finisharbeidet hans er så bra som man får det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørsmål om finish. På jobb lagde jeg en eikeplanke til knagger, bruna den forsiktig med propanbrenner, pusset litt og ga den noen strøk med biltema sin teakolje. Det ble ganske så kult, om jeg får si det sjøl. Kan jeg gjøre tilsvarende på en gitarkropp av mahogni? 

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et spørsmål angående farge på lakk... er det noen som vet om en metode til å tilsette egen farge på oljebasert lakk, type gulvlakk f eksempel. Tenker på å  lakke en allerede lakket hals i lønn i en  mer vintage tint. 

Endret av arneK

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, arneK skrev:

Et spørsmål angående farge på lakk... er det noen som vet om en metode til å tilsette egen farge på oljebasert lakk, type gulvlakk f eksempel. Tenker på å  lakke en allerede lakket hals i lønn i en  mer vintage tint. 

Jeg har brukt pulverbeis med stort hell. Blandes ut i hva det nå er for slags løsemiddel i lakken, til en klumpefri røre. Deretter blande inn i lakken. Lager alltid litt ekstra, så har jeg det stående på norgesglass til senere bruk. Å blande rett i lakken eller oljen vet jeg ikke om kan bli litt klumpete. Har aldri testet.

• Takker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så white spirit vil fungere da, altså? Bruker mye pulverbeis selv,Herdins,  men bare i vannbasert lakk. Takk for tipset, jeg skal teste ut dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, arneK skrev:

Så white spirit vil fungere da, altså? Bruker mye pulverbeis selv,Herdins,  men bare i vannbasert lakk. Takk for tipset, jeg skal teste ut dette.

Kan ikke skjønne annet. Jeg har kun testet med vann og tynner (samt Polytrol, men da løste ikke pulveret seg skikkelig opp, uten at det gjør noe særlig med olje som skal tørkes av).
Alternativt bruke lakkbeis. den kan også blandes inn i vanlig lakk med samme løsemiddel: http://www.herdins.no/no/beis/lackbets__258

Endret av vim
Tillegg i tekst
  • Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge det ikke er treverket som sprekker, men vanskelig å se ut ifra bildet. Har du mulighet til å se på gitaren selv? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Troll skrev:

Er nok et stykke unna :) 
Det er en studio som ligger på finn, har hatt lyst på en hvit les paul en stund. 

Tror jeg hadde styrt unna, selv om det ikke behøver å være noe alvorlig.
Jeg tenker at det er en grunn til at lakken sprekker og enten er det lakk som vil flasse mer pga. grunnarbeidet eller så er det treverk som beveger seg (altså er i ferd med å sprekke eller at gripebrettet løsner i limingen).

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.